Jag har personlig assistans, fråga mig vad du vill!
Skulle du själv vilja arbeta som personlig assistent?
Skulle du själv vilja arbeta som personlig assistent?
Intressant tråd.
Det finns studier som visar att de som arbetar som personliga assistenter är de (kvinnor) som har lägst utbildning och dålig anknytning till arbetsmarknaden. Några studier hänvisar att de som arbetar som personlig assistent blir behandlade som köpta varor, dvs de ska göra såsom brukaren önskar. Det är vanligt att bli utsatt för sexuella trakasserier.
Som ett led av detta tar många av de kvinnliga assistenterna alla chanser de kan att fly yrket, de är föräldralediga länge, blir ofta sjukskriva av psykiska och fysiska orsaker. För många är det ett så kallat genomgångsyrke, något de har i väntan på något bättre.
Hur ser du som arbetsgivare på deras yrkessituation? Har det hänt att du själv vetat att du passerat en gräns för vad som är ok att begära av en annan människa? Visst, din personliga assistent ska hjälpa dig, men han/hon kommer aldrig vara en tyst robotarm som genomför alla dina önskningar utan att du uttalar dem.
Det är ett otroligt viktigt arbete, och personliga assistenter ska ha rätt till yrkesstolthet. Hur visar du respekt för dina personliga assistenter? (Vill påpeka att jag givetvis inte tror att du är elak och dum mot dem utan jag är generellt nyfiken, är sociolog till yrket)