• mattemammax

    Hoppa över klasser?

    Hej. Min son som går i sexan och kommer börja sjuan nästa termin. Han har asperger och har inte många kompisar men däremot är han ett snille! Han har kommit upp på matte gymnasiekursen 1b och kan redan alla ämnen i no- och so. Han har en förmåga att komma ihåg allt han läser, och kan nästan flytande engelska och är riktigt bra i spanska. Vi funderar på att låta han börja i 8an istället för sjuan med skolans godkännande. men vi tycker att han borde kunna börja 9an. Är det möjligt?

  • Svar på tråden Hoppa över klasser?
  • aurora1827

    Jag behövde aldrig vara på lektionerna på högstadiet eller gymnasiet eftersom jag redan "kunde allt", hade alla rätt på alla prov osv. Kom ut i vuxenvärlden utan att ha några kompisar, kunde inte prata i telefon, småprata eller ta kontakt med andra människor. Ser så här i efterhand att jag var rätt socialt handikappad. Det skapadeoch skapar fortfarande problem i arbetslivet för mig. Jag får alltid höra "det märks att du är smart, men...."

    Har svårt att se varför ni tycker det vore bra att hoppa över två år av skollivet bara för att han är smart. Han kommer ut två år yngre och tio gånger mindre rustad att klara resten av livet. Ämneskunskaper kan man utveckla fristående från skolan, och för övrigt handlar det mesta i skolan inte om faktakunskaper - jag läste in nians matte på två veckor, det var inte särskilt svårt. Men i exv NO har man experiment när man jobbar i grupp, man hamnar i situationer där man samspelar med andra människor. I SO har man diskussioner, osv. Är man duktig i olika ämnen kan man hjälpa de andra i klassen, det lär man sig betydligt viktigare saker på, som att uttrycka sig, förklara saker, förenkla....  

    Det är lätt att fokusera på det som funkar bra, speciellt om någon har en begåvning, men det kan vara en björntjänst att hoppa över år då man fortfarande har möjlighet att träna på socialt samspel. När man väl kommer upp på universitetsnivå är det för sent, för att inte tala om arbetslivet.  

    Jag upplevde själv att jag hade för bråttom "igenom" och bara fokuserade på att tenta av ämnena och gå vidare, med mina egna barn har jag med flit undvikit att lära dem siffror och att läsa innan de börjar skolan, jag hoppas att det ska fördröja dem åtminstone nåt år... men jag är medveten om att det är en ovanlig inställning. 

     

  • blubbblubb

    Jag undrar 2 saker.

    Kan han verkligen rent undervisningsmässigt hoppa över 2 år i skolan. På högstadiet har man ju några ämnen som man bara har i vissa årskurser. På min tid var det slöjd, barnkunskap, musik och bild. Hur skulle ni göra för att han skulle få betyg i dessa ämnen.

    Kan han verkligen allt i alla so och no-ämnen som krävs? Jag tror säkert att han lär sig snabbt men för den sakens skulle så måste man ju läsa om väder, berggrunder, 2:a världskriget, finska vinterkriget och ministerposter för att kunna det.  Och kan han resonera och argumentera på det sättet som förväntas 2 årskurser upp.

    För att kunna utnyttja sin förmåga att lära snabbt efter skoltiden så måste han lära sig fungera socialt i en grupp, delta i grupparbeten och kunna sociala koder. Hur kommer en flytt 2 år upp påverka den träningen?
    Han kommer vara 2 år yngre och det kommer antagligen märkas både fysiskt med sämre resultat på idrotten, senare puberttet, det kommer göra att körkort och fester med alkolhol inte är aktuellt på samma sätt och socialt med att skaffa flickvän kommer han ligga 2 år efter.  Klarar han, som redan har en diagnos som betyder sociala svårigheter av de problemen, eller kommer han bli en social enstöring i klassen som inte har något gemensamt med sina klasskompisar.

    Intelligensmässigt lär han ju klara livet, frågan är vad som är bäst rent socialt.

       

       

       

        

        

        
       

        

  • mattemammax
    blubbblubb skrev 2013-06-10 12:47:58 följande:

    Jag undrar 2 saker.

    Kan han verkligen rent undervisningsmässigt hoppa över 2 år i skolan. På högstadiet har man ju några ämnen som man bara har i vissa årskurser. På min tid var det slöjd, barnkunskap, musik och bild. Hur skulle ni göra för att han skulle få betyg i dessa ämnen.

    Kan han verkligen allt i alla so och no-ämnen som krävs? Jag tror säkert att han lär sig snabbt men för den sakens skulle så måste man ju läsa om väder, berggrunder, 2:a världskriget, finska vinterkriget och ministerposter för att kunna det.  Och kan han resonera och argumentera på det sättet som förväntas 2 årskurser upp.

    För att kunna utnyttja sin förmåga att lära snabbt efter skoltiden så måste han lära sig fungera socialt i en grupp, delta i grupparbeten och kunna sociala koder. Hur kommer en flytt 2 år upp påverka den träningen?
    Han kommer vara 2 år yngre och det kommer antagligen märkas både fysiskt med sämre resultat på idrotten, senare puberttet, det kommer göra att körkort och fester med alkolhol inte är aktuellt på samma sätt och socialt med att skaffa flickvän kommer han ligga 2 år efter.  Klarar han, som redan har en diagnos som betyder sociala svårigheter av de problemen, eller kommer han bli en social enstöring i klassen som inte har något gemensamt med sina klasskompisar.

    Intelligensmässigt lär han ju klara livet, frågan är vad som är bäst rent socialt.

       

       

       

        

        

        
       

        


    Hej, ursäkta för sent svar. Vi har bestämt att han inte ska flytta upp 2 klasser pga de nationella proven som väntar osv, men däremot kommer han hoppa över en klass (hans egna önskan)

    Han kan nog inte alla exakta datum och klockslag på vissa händelser eller små saker som han anser vara irrelevanta, men annars kan han allt det du nämnde. Han har fått extra uppgifter i ämnen för att testa och se om det är något han kan för att få lite mer utmaning, men det slutar alltid med att han lärt sig det och vill ha mer. Han ligger högst i "betygen", förutom idrott pga att han känner sig osäker och blir ofta utanför och mobbad.

    En flytt 2 år upp kommer inte hjälpa honom socialt tyvärr. Men vi tänkte att det förmodligen skulle utmana honom mera på ett sätt som han känner sig säker på. Det sociala försöker vi träna på fritiden och med hjälp av bup och skolan. Han vill inte heller ha någon kontakt med de i klassen, han föredrar att sitta ensam och göra det han ska göra eller göra det han vill. Utan att någon lägger sig i. Vi tycker förstås också att det är ett rpbolem och det är synd. Vi försöker jobba på det. 
  • blubbblubb
    mattemammax skrev 2013-06-13 20:09:22 följande:
    Hej, ursäkta för sent svar. Vi har bestämt att han inte ska flytta upp 2 klasser pga de nationella proven som väntar osv, men däremot kommer han hoppa över en klass (hans egna önskan)

    Han kan nog inte alla exakta datum och klockslag på vissa händelser eller små saker som han anser vara irrelevanta, men annars kan han allt det du nämnde. Han har fått extra uppgifter i ämnen för att testa och se om det är något han kan för att få lite mer utmaning, men det slutar alltid med att han lärt sig det och vill ha mer. Han ligger högst i "betygen", förutom idrott pga att han känner sig osäker och blir ofta utanför och mobbad.

    En flytt 2 år upp kommer inte hjälpa honom socialt tyvärr. Men vi tänkte att det förmodligen skulle utmana honom mera på ett sätt som han känner sig säker på. Det sociala försöker vi träna på fritiden och med hjälp av bup och skolan. Han vill inte heller ha någon kontakt med de i klassen, han föredrar att sitta ensam och göra det han ska göra eller göra det han vill. Utan att någon lägger sig i. Vi tycker förstås också att det är ett rpbolem och det är synd. Vi försöker jobba på det. 
    Men det låter väl som ett bra beslut. Naturligtvis försöker ni göra vad ni kan för att underlätta för honom.
  • Lärare år 7 till 9

    Hej. Hoppas det går bra för din son😊. Min erfarenhet av autism och den nya läroplanen är tyvärr inte positiv. På alla betygskriterier krävs ju numera förmågor som reflektera, analysera, jämföra och dra slutsatser mellan olika områden. Detta har mina elever med autism mycket svårt för vilket också är en del av de kriterier som finns för att få diagnosen. Vi har fått kämpa hårt för att reda ut vad är kunskapsbrister kontra autism för att på så sätt kunna använda oss av pysparagrafen. Vill med detta bara påpeka att den finns och kan använda vid betygssättning och bedömning vid varaktig funktionsnedsättning. Fakta är ju numera bara 1/4 av betyget på alla nivåer vilket vi även fått arbeta med då vissa lärare sagt att " faktan kan han ju så ett E kan han ju få" vilket då blir ett felaktigt betyg, lika så en av mina elever som fick A i ett ämne just för att han kunnat memorera så mycket fakta utan att kunna sätta in den i olika sammanhang och använda den. Jag arbetar med elever på grundskola med autismdiagnos och då som utbildad lärare som stöd åt eleverna för att kunna vända på kunskaperna, strukturera deras miljö och vardag samt hjälp att tolka olika situationer och som studiestöd. Ett fantastiskt jobb men jag får kämpa mest med skolans olika ämneslärare som inte fattat att man behöver tänka på ett lite annat sätt med dessa killar/tjejer samt att vi fått en ny läroplan med nya kunskapskrav och betygskriterier 😒. Lycka till!

  • Astrofys

    En  fråga lite vid sidan av.

    Varför läser sonen matematik 1b?

    Som jag förstår det så är han väldigt bra i matematik, och då borde  matematik c-kurserna vara de man läser (De som läses i på natur och teknik).  Som gymnasielärare och teknisk fysiker vet jag att man  inte kan kombinera  b och c-kurser  i ett kommande slutbetyg på gymnasiet, vilket skulle betyda att han fick läsa om en hel del om han vill läsa till  Civilingenjör, läkare eller liknande eftersom de kurserna behövs, dels för de svårare kurserna och dels för teknik och naturämnena.

    Däremot blir det inga problem med  matematik c kurser istället  för a eller b  om man går på en linje där man läser det.  

Svar på tråden Hoppa över klasser?