Hoppa över klasser?
Hej. Hoppas det går bra för din son😊. Min erfarenhet av autism och den nya läroplanen är tyvärr inte positiv. På alla betygskriterier krävs ju numera förmågor som reflektera, analysera, jämföra och dra slutsatser mellan olika områden. Detta har mina elever med autism mycket svårt för vilket också är en del av de kriterier som finns för att få diagnosen. Vi har fått kämpa hårt för att reda ut vad är kunskapsbrister kontra autism för att på så sätt kunna använda oss av pysparagrafen. Vill med detta bara påpeka att den finns och kan använda vid betygssättning och bedömning vid varaktig funktionsnedsättning. Fakta är ju numera bara 1/4 av betyget på alla nivåer vilket vi även fått arbeta med då vissa lärare sagt att " faktan kan han ju så ett E kan han ju få" vilket då blir ett felaktigt betyg, lika så en av mina elever som fick A i ett ämne just för att han kunnat memorera så mycket fakta utan att kunna sätta in den i olika sammanhang och använda den. Jag arbetar med elever på grundskola med autismdiagnos och då som utbildad lärare som stöd åt eleverna för att kunna vända på kunskaperna, strukturera deras miljö och vardag samt hjälp att tolka olika situationer och som studiestöd. Ett fantastiskt jobb men jag får kämpa mest med skolans olika ämneslärare som inte fattat att man behöver tänka på ett lite annat sätt med dessa killar/tjejer samt att vi fått en ny läroplan med nya kunskapskrav och betygskriterier 😒. Lycka till!