• Dr Mupp

Hur stora är alla treåringar.

Min son som är 6 år och ligger på medelkurvan borde ju vara en ganska normal sexåring. Om min normala medelsexåring får plats (finns ca 3 cm kvar innan öronen når övre kanten på stolen) i en britax Freeway. En stol som räknas som de minsta bakåvända på marknaden. Hur kommer det sig då att andra inte får plats med sina treåringar i bakåtvända stolar? 

Och nej jag har aldrig träffat på en treåring som är lika lång som min sexåring. En treåring som är så lång skulle ligga långt över översta kurvan på BVC-kurvorna. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Hur stora är alla treåringar.
  • Dr Mupp
    norrlandsflicka skrev 2013-06-04 07:25:06 följande:
    Folk är bekväma av sig helt enkelt. Min snart 4åring som är på 1 kurva över på längd har då fortfarande växtmån för huvudet  i sin bilbarnstol. Visst han får sitta lite obekvämt med benen men han har aldrig klagat på det. En kompis till mig som har en 3 åring som är lika liten som min 2åring har ändå redan vänt henne framåt. Idiotiskt tycker jag! Har upplyst henne om det är farligt och att man rekommenderar bakåt till minst 4 år...
    Helt vansinnigt att vända en så liten. Jag har en liten treåring jag med. ca 93-94 cm och 12 kg. Han har en dm kvar minst innan huvudet tangerar kanten på hi-way och i two-wayen finns det hur mycket plats som helst. Jag räknar med att han kommer kunna sitta bakåt tills han är 9-10 om han fortsätter växa i den här takten.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • MammaBella

Min 3,5åring sitter fortfarande bakåtvänt och kommer få göra det till hösten då vi planerar att vända henne. Hon är en långis på minst 105cm där mycket av längden sitter i benen och när det ska på varmare och därmed klumpigare skor så sitter hon väldigt obekvämt med benen bakåtvänt.

• Dr Mupp
    MammaBella skrev 2013-06-04 07:31:06 följande:
    Min 3,5åring sitter fortfarande bakåtvänt och kommer få göra det till hösten då vi planerar att vända henne. Hon är en långis på minst 105cm där mycket av längden sitter i benen och när det ska på varmare och därmed klumpigare skor så sitter hon väldigt obekvämt med benen bakåtvänt.
    Ta av skorna så sitter hon bättre. Det är säkrare för henne att åka bakåt. 
  • norrlandsflicka
    Dr Mupp skrev 2013-06-04 07:29:47 följande:
    Helt vansinnigt att vända en så liten. Jag har en liten treåring jag med. ca 93-94 cm och 12 kg. Han har en dm kvar minst innan huvudet tangerar kanten på hi-way och i two-wayen finns det hur mycket plats som helst. Jag räknar med att han kommer kunna sitta bakåt tills han är 9-10 om han fortsätter växa i den här takten.  

Jo, är ju det. Men kan ju inte göra så mycket mer än att jag redan sagt att man rekommenderar sitta bakåtvänt längre. Hon har sin 6åring på bälteskudde och det tycker jag också verkar tidigt... Där har jag däremot ingen koll på när dom rekommenderar man ska byta till sån.

Verkar ju som att folk vänder så fort barnen fyllt 3. Så har då alla våra grannar gjort iaf.  
  • Dr Mupp
    norrlandsflicka skrev 2013-06-04 07:44:28 följande:

Jo, är ju det. Men kan ju inte göra så mycket mer än att jag redan sagt att man rekommenderar sitta bakåtvänt längre. Hon har sin 6åring på bälteskudde och det tycker jag också verkar tidigt... Där har jag däremot ingen koll på när dom rekommenderar man ska byta till sån.

Verkar ju som att folk vänder så fort barnen fyllt 3. Så har då alla våra grannar gjort iaf.  
    Bälteskudde eller bältesstol är egentligen en smaksak. Skillnaden är att en bältestol för bältet neråt vid axeln vilket inte en kudde gör. Men så länge bältet ligger över axeln ordentligt, det finns nackskydd på bilen och barnet inte somnar på kudden så ska det inte ha nån större betydelse. Mina stora barn sitter på bältesstolar, men vi har en kudde också. 
  • petrina
    Barn över 4 år - bältesstol/bälteskudde
    I bältesstol eller på bälteskudde åker barnet framåtvänt. Ett framåtvänt bilbarskydd är dock aktuellt först när barnet inte längre kan åka bakåtvänt och tidigast vid fyra års ålder. Skyddet behöver inte monteras.

Bältesstolen eller kudden hjälper till att anpassa bilens trepunktsbälte till barnets kropp. Så länge skelettet inte är färdigutvecklat behöver barnet lyftas upp så att bilbältet kan skydda kroppen. Kontrollera att bältet sträcks korrekt - nära halsen, över bröstbenet och ner över låren (inte över magen). Ju närmare kroppen bältet sitter, desto bättre skydd ger det.

Skillnaden mellan bältesstolen och kudden är främst bältesstolens höga ryggstöd. Om barnet sitter på en plats som saknar nackstöd är bältesstolen det bästa alternativet. Barn som är kortare än 140 cm ska inte sitta på samma plats som en krockkudde om denna inte kopplats ur av en auktoriserad verkstad. Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde upp till 10-12 års ålder.

Risker för fel?
    Bältesstolar och bälteskuddar är enkla att använda och behöver inte monteras. Problemen brukar vara att bältet används fel, t.ex. dras över hornen istället för under eller att bältet placeras under armen istället för på axeln. Båda misstagen kan göra att bältet skyddar sämre vid en kollision.

OBS! Placera inte barn som är kortare än 140 cm på plats med aktiv krockkudde!

Integrerade skydd
    I många nya bilar kan man få integrerade bälteskuddar inmonterade när man beställer ny bil från fabrik.

• cosinus

Mina har inte kunnat sitta i den vid 3 år (alltså när de närmat sig fyra)

Inte för den totala längden eller benlängden men för att översta bälteshålet hamnat under axelhöjd på barnet så att det inte gått att dra åt bältena ordentligt. När barnet rört sig i stolen har bältena liksom glidit ner över axlarna och det känns ju sådär.

Annars har vi älskat de stolen men de har alltid fåta byta från den kring 3 år och överlämnat den till syskon. Ist har de fått sitta i en britax duoflex som har passat dem mycket bättre när de varit ltie större.

Jag vet en 3-åring där bältena inte ens gick ihop i freewayen vid den åldern. Men han är skitlång och ligger kring översta kurvan och har dessutom lång överkropp i förhållande till den totala benlängden.

Att det inte funkade bra för oss är mer konstigt för jag har små och korta barn med korta överkroppar, men ändå fick vi inte till det bra.

• petrina

texten blev så liten att man inte kan läsa ser jag, men barn skall sitta bak tills de är 4år helst längre ...

men om ni kollar upp hur lång en 4åring är i snitt så hamnar man på 105 cm så många 3åringar kan redan vändas pga längden dock rekommenderar man att ha barnen vända tills de är ca 110cm (5år)

sedan skall man komma ihåg att barn växer olika o vissa barn har längre rygg än andra så huvudet kan komma för högt i stolen så de gör att de e osäkert istället...

men om jag vill så kan jag vända min son framåt då han är lika lång som en 4åring i genomsnitt är.
    (inte för att jag skulle vända honom fram bara för att de beror helt på va de e för stol då man skall tänka på säkerheten först.)

• Dr Mupp

petrina skrev 2013-06-05 14:42:20 följande:
    texten blev så liten att man inte kan läsa ser jag, men barn skall sitta bak tills de är 4år helst längre ...

men om ni kollar upp hur lång en 4åring är i snitt så hamnar man på 105 cm så många 3åringar kan redan vändas pga längden dock rekommenderar man att ha barnen vända tills de är ca 110cm (5år)

sedan skall man komma ihåg att barn växer olika o vissa barn har längre rygg än andra så huvudet kan komma för högt i stolen så de gör att de e osäkert istället...

men om jag vill så kan jag vända min son framåt då han är lika lång som en 4åring i genomsnitt är.
    (inte för att jag skulle vända honom fram bara för att de beror helt på va de e för stol då man skall tänka på säkerheten först.)
    Fast det har inget med längd att göra. En lång treåring är lika svag i nacken som en kort treåring. En treåring som är 105 cm är svagare i nacken än en fyraåring som är 105 cm.

Fyra är en minimiålder men helst bakåt så länge det går. En medelstor 6 åring är ca 118 cm. En medellång 7-åring är 124 cm. I medel är barn ca 125 cm när de växer ur Two-way på längden. SÅ förutsatt att ens barn inte är över medel eller väger för mycket så bör barnen kunna sitta bakåt tills de är ca 6-7 år.  
  • petrina
    Dr Mupp skrev 2013-06-05 15:32:59 följande:
    Fast det har inget med längd att göra. En lång treåring är lika svag i nacken som en kort treåring. En treåring som är 105 cm är svagare i nacken än en fyraåring som är 105 cm.

Fyra är en minimiålder men helst bakåt så länge det går. En medelstor 6 åring är ca 118 cm. En medellång 7-åring är 124 cm. I medel är barn ca 125 cm när de växer ur Two-way på längden. SÅ förutsatt att ens barn inte är över medel eller väger för mycket så bör barnen kunna sitta bakåt tills de är ca 6-7 år.  
    håller med dig så länge barnet inte är för lång eller väger för mycket så skall barn sitta bakåt.
    dock skall man tänka på att de skall vara säkert att sitta i bakvänd stol att bältet sitter rätt o att vikten inte överskrider då dessa kan orsaka större skador än att sitta framvänt.

www.tryggabarn.nu/0-ar/resa-med-barn/barn-i-bil/
Svar på tråden Hur stora är alla treåringar.