• Dr Mupp

Hur stora är alla treåringar.

Min son som är 6 år och ligger på medelkurvan borde ju vara en ganska normal sexåring. Om min normala medelsexåring får plats (finns ca 3 cm kvar innan öronen når övre kanten på stolen) i en britax Freeway. En stol som räknas som de minsta bakåvända på marknaden. Hur kommer det sig då att andra inte får plats med sina treåringar i bakåtvända stolar? 

Och nej jag har aldrig träffat på en treåring som är lika lång som min sexåring. En treåring som är så lång skulle ligga långt över översta kurvan på BVC-kurvorna. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Hur stora är alla treåringar.
  • Dr Mupp
    femhjärtan skrev 2013-06-03 10:03:06 följande:
    Det är nog VÄLDIGT ovanligt att en 3-åring inte får plats i en bakåtvänd bilstol. Min 5-åring (117 cm, 22 kg) får utan problem plats i Britax Two-way .
    Fat samtidigt så åker ju massor med treåringar framåt och om man frågar så får man veta att hen är för stor för den bakåtvända stolen.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    petrina skrev 2013-06-04 03:32:13 följande:
    ja de finns stora 3åringar min är 105cm lång o väger ca 20kg 
    han har dock inte suttit i en bilbarnstol på länge så vet ej hur det ser ut ;)
    Vilket betyder att han är 15 cm kortare än min sexåring och bör därmed få utmärkt plats i en bilbarnstol. 
  • Dr Mupp
    norrlandsflicka skrev 2013-06-04 07:25:06 följande:
    Folk är bekväma av sig helt enkelt. Min snart 4åring som är på 1 kurva över på längd har då fortfarande växtmån för huvudet  i sin bilbarnstol. Visst han får sitta lite obekvämt med benen men han har aldrig klagat på det. En kompis till mig som har en 3 åring som är lika liten som min 2åring har ändå redan vänt henne framåt. Idiotiskt tycker jag! Har upplyst henne om det är farligt och att man rekommenderar bakåt till minst 4 år...
    Helt vansinnigt att vända en så liten. Jag har en liten treåring jag med. ca 93-94 cm och 12 kg. Han har en dm kvar minst innan huvudet tangerar kanten på hi-way och i two-wayen finns det hur mycket plats som helst. Jag räknar med att han kommer kunna sitta bakåt tills han är 9-10 om han fortsätter växa i den här takten.  
  • Dr Mupp
    MammaBella skrev 2013-06-04 07:31:06 följande:
    Min 3,5åring sitter fortfarande bakåtvänt och kommer få göra det till hösten då vi planerar att vända henne. Hon är en långis på minst 105cm där mycket av längden sitter i benen och när det ska på varmare och därmed klumpigare skor så sitter hon väldigt obekvämt med benen bakåtvänt.
    Ta av skorna så sitter hon bättre. Det är säkrare för henne att åka bakåt. 
  • Dr Mupp
    norrlandsflicka skrev 2013-06-04 07:44:28 följande:

Jo, är ju det. Men kan ju inte göra så mycket mer än att jag redan sagt att man rekommenderar sitta bakåtvänt längre. Hon har sin 6åring på bälteskudde och det tycker jag också verkar tidigt... Där har jag däremot ingen koll på när dom rekommenderar man ska byta till sån.

Verkar ju som att folk vänder så fort barnen fyllt 3. Så har då alla våra grannar gjort iaf.  
    Bälteskudde eller bältesstol är egentligen en smaksak. Skillnaden är att en bältestol för bältet neråt vid axeln vilket inte en kudde gör. Men så länge bältet ligger över axeln ordentligt, det finns nackskydd på bilen och barnet inte somnar på kudden så ska det inte ha nån större betydelse. Mina stora barn sitter på bältesstolar, men vi har en kudde också. 
  • Dr Mupp

petrina skrev 2013-06-05 14:42:20 följande:
    texten blev så liten att man inte kan läsa ser jag, men barn skall sitta bak tills de är 4år helst längre ...

men om ni kollar upp hur lång en 4åring är i snitt så hamnar man på 105 cm så många 3åringar kan redan vändas pga längden dock rekommenderar man att ha barnen vända tills de är ca 110cm (5år)

sedan skall man komma ihåg att barn växer olika o vissa barn har längre rygg än andra så huvudet kan komma för högt i stolen så de gör att de e osäkert istället...

men om jag vill så kan jag vända min son framåt då han är lika lång som en 4åring i genomsnitt är.
    (inte för att jag skulle vända honom fram bara för att de beror helt på va de e för stol då man skall tänka på säkerheten först.)
    Fast det har inget med längd att göra. En lång treåring är lika svag i nacken som en kort treåring. En treåring som är 105 cm är svagare i nacken än en fyraåring som är 105 cm.

Fyra är en minimiålder men helst bakåt så länge det går. En medelstor 6 åring är ca 118 cm. En medellång 7-åring är 124 cm. I medel är barn ca 125 cm när de växer ur Two-way på längden. SÅ förutsatt att ens barn inte är över medel eller väger för mycket så bör barnen kunna sitta bakåt tills de är ca 6-7 år.  
  • Dr Mupp
    Gudinnan skrev 2013-06-05 19:10:19 följande:
    Famåtvänt bilbarnstol nu har jag en 2,5 åring som blir 3 år i dec men 2 års kontrollet vägde han 11,600g och var 89 cm lång ...
    Så han är en lång pojke.

Min blivande 5 åring har väldigt lång av sig.
    Sitter frammåtvänt han med.
    Min blivnde 8 åring om 2 dagar är väldigt lång av sig men sitter i sitt kudde 

Lång? Vart. Medelstorleken för tvååringar är 90 cm och 13 kg. 

Men din tvååring är 30 cm kortare och 10 kg lättare än än min sexåring och får tydligen inte plats bakåt. Eller vände ni honom framåt fast han fick plats bakåt.
  • Dr Mupp
    LindaEfraim skrev 2013-06-05 18:35:51 följande:
    Fast vi såg besafe framåtvända bältesstol och den vrider sig vid en kollision vid sidan så träffen blir mot rygg istället för i sidan. Sedan kunde man sätta fast den med isofix fästen i bilstolen så bälteststolen sitter fast ordentligt i bilen. Sedan satte man fast barnet med det vanliga bältet. Men det får bli när han är 18 kg
    Den låter spännande. 
  • Dr Mupp
    Run to the hills skrev 2013-06-05 20:28:45 följande:
    Dr Mupp, kom med råd till mig.

Vi har en 3,5-åring (ca 105 cm och 17 kg) och en ettåring (80 cm och 10 kg). Just nu sitter stora i en Britax Hi-way och lilla fortfarande i babyskyddet. Dock är det hög tid att lilla ska få egen bilstol - vi tänker att han ska få ta över storasysters Hi-way eftersom den ändå känns lite liten för stora. Alltså hon får plats men den känns trång.

Vilken stol bör vi köpa åt stora? Vi har en stor bil, V70.
    Britax Two-way. Den räcker tills barnen är ca 125 cm. 
Svar på tråden Hur stora är alla treåringar.