• Dr Mupp

Hur stora är alla treåringar.

Min son som är 6 år och ligger på medelkurvan borde ju vara en ganska normal sexåring. Om min normala medelsexåring får plats (finns ca 3 cm kvar innan öronen når övre kanten på stolen) i en britax Freeway. En stol som räknas som de minsta bakåvända på marknaden. Hur kommer det sig då att andra inte får plats med sina treåringar i bakåtvända stolar? 

Och nej jag har aldrig träffat på en treåring som är lika lång som min sexåring. En treåring som är så lång skulle ligga långt över översta kurvan på BVC-kurvorna. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Hur stora är alla treåringar.
  • femhjärtan

Det är nog VÄLDIGT ovanligt att en 3-åring inte får plats i en bakåtvänd bilstol. Min 5-åring (117 cm, 22 kg) får utan problem plats i Britax Two-way .

• Dr Mupp
    femhjärtan skrev 2013-06-03 10:03:06 följande:
    Det är nog VÄLDIGT ovanligt att en 3-åring inte får plats i en bakåtvänd bilstol. Min 5-åring (117 cm, 22 kg) får utan problem plats i Britax Two-way .
    Fat samtidigt så åker ju massor med treåringar framåt och om man frågar så får man veta att hen är för stor för den bakåtvända stolen.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mojjans

Det är nog mera för benplatsens skull i så fall , min treåring har väldigt lite plats för benen nu o hon är inte längre än andra treåringar ! Det beror ju på vad man har för bil oxå !

• femhjärtan
    Dr Mupp skrev 2013-06-03 10:06:28 följande:
    Fat samtidigt så åker ju massor med treåringar framåt och om man frågar så får man veta att hen är för stor för den bakåtvända stolen.

Skulle misstänka att föräldrarna tycker att det ser trångt ut men barnen hade nog, i de flesta fallen, fått plats minst 1 år till .
  • maddeemma

Min 5-åring är 100 cm lång. Hon åker bakåtvänt och har ca 1 dm kvar innan övre delen av huvudet når övre delen av stolen. Iofs är hon kort men 3-åringarna på hennes förskola är lika långa som henne och borde alltså få plats.

• petrina

ja de finns stora 3åringar min är 105cm lång o väger ca 20kg 
    han har dock inte suttit i en bilbarnstol på länge så vet ej hur det ser ut ;)

• Dr Mupp
    petrina skrev 2013-06-04 03:32:13 följande:
    ja de finns stora 3åringar min är 105cm lång o väger ca 20kg 
    han har dock inte suttit i en bilbarnstol på länge så vet ej hur det ser ut ;)
    Vilket betyder att han är 15 cm kortare än min sexåring och bör därmed få utmärkt plats i en bilbarnstol. 
  • Gurkan

Min treåring är rätt normal i storleken, 98 cm och 17-18 kilo. I den ena bilen har vi en britax hi-way och den finns det fortfarande växmån kvar i. Benen får han sitta böjda med men han har inte klagat alls på det. I den andra bilen, den han åker mest med, har vi en britax two-way som han har gott om utrymme kvar i. Dessutom har den vidare sidor vilket gör att han dels kan sitta "vanligt" med benen eller. Skräddare eller så ligger benen på armstödet mellan sätena fram. Sonens kusin vände de framåt vid tre års ålder. Både jag och sambon har försökt få dem tt förstå med det går inte :/

• norrlandsflicka

Folk är bekväma av sig helt enkelt. Min snart 4åring som är på 1 kurva över på längd har då fortfarande växtmån för huvudet  i sin bilbarnstol. Visst han får sitta lite obekvämt med benen men han har aldrig klagat på det. En kompis till mig som har en 3 åring som är lika liten som min 2åring har ändå redan vänt henne framåt. Idiotiskt tycker jag! Har upplyst henne om det är farligt och att man rekommenderar bakåt till minst 4 år...

• LilaRos

Min 3åring är 98-99cm och väger ca 18, får gott om plats i britax multitec och hiway, han har inga korta ben men med benutrymmet är det inte alls trångt häller. Men det går absolut inte att sitta mes raka ben förutom i hiway men så utan skor)

Svar på tråden Hur stora är alla treåringar.