• Dr Mupp

Hur stora är alla treåringar.

Min son som är 6 år och ligger på medelkurvan borde ju vara en ganska normal sexåring. Om min normala medelsexåring får plats (finns ca 3 cm kvar innan öronen når övre kanten på stolen) i en britax Freeway. En stol som räknas som de minsta bakåvända på marknaden. Hur kommer det sig då att andra inte får plats med sina treåringar i bakåtvända stolar? 

Och nej jag har aldrig träffat på en treåring som är lika lång som min sexåring. En treåring som är så lång skulle ligga långt över översta kurvan på BVC-kurvorna. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Hur stora är alla treåringar.
  • HokusPokus

Det lär väl inte finnas en enda treåring som vuxit ur en britax twoway?
    Möjligtvis en med sjukligt mycket övervikt eller nåt hormonfel som gör hen jäääättelång.
    Min 5åring har långt kvar innan den är urvuxen och jag tror hon kommer kunna sitta i den ett par år till. Visst, hon är inte jättelång men inte heller särskilt kort för sin ålder med sina 112cm och 16kg.
    Lillasyster som är 3,5år sitter jättebra i sin hiway fortfarande och hon är väl ungefär en meter lång och väger ca 15kg

• sina

Min 3,5-åring är 105 cm lång. I ena bilen sitter hon i en Britax multitech och har gott om plats. Visst får hon sitta med böjda ben, men det är inte trångt någonstans. I andra bilen, som är ganska liten, åker hon i baksätet i en Britax hiway, och jag tycker att det börjar se trångt ut både på längden och på bredden och för benen. Dock har hon en bit kvar innan den är urvuxen vid huvudet, så den håller nog ett år till, i alla fall.

• vintagebyme

vad små treåringar ni verkar ha, min tvååring är 92cm och väger 14kg en flicka , kör bakåtvänd och det finns en bra bit kvar ovanför huvudet har en britax maxway-hänger med till 25 kg ca 6 år

• KramKalas

Min 3,5åring sitter bakåtvänd i en britax hiway.. I sommar kommer syskon så han får sitta bakåtvänd tills syskonet ska överta stolen om ca 1år. Han är 97 cm lång och just över 15kg tung o sitter riktigt bra i stolen ännu

• Run to the hills

Dr Mupp, kom med råd till mig.

Vi har en 3,5-åring (ca 105 cm och 17 kg) och en ettåring (80 cm och 10 kg). Just nu sitter stora i en Britax Hi-way och lilla fortfarande i babyskyddet. Dock är det hög tid att lilla ska få egen bilstol - vi tänker att han ska få ta över storasysters Hi-way eftersom den ändå känns lite liten för stora. Alltså hon får plats men den känns trång.

Vilken stol bör vi köpa åt stora? Vi har en stor bil, V70.

• HokusPokus

Run to the hills,
    Nu frågade du inte mig men jag tar mig friheten att svara ändå
    Britax twoway!, den är (vad jag vet) den största bakåtvända så den kan ni använda länge sen.

• Dr Mupp
    Run to the hills skrev 2013-06-05 20:28:45 följande:
    Dr Mupp, kom med råd till mig.

Vi har en 3,5-åring (ca 105 cm och 17 kg) och en ettåring (80 cm och 10 kg). Just nu sitter stora i en Britax Hi-way och lilla fortfarande i babyskyddet. Dock är det hög tid att lilla ska få egen bilstol - vi tänker att han ska få ta över storasysters Hi-way eftersom den ändå känns lite liten för stora. Alltså hon får plats men den känns trång.

Vilken stol bör vi köpa åt stora? Vi har en stor bil, V70.
    Britax Two-way. Den räcker tills barnen är ca 125 cm. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Aileen Allannah
    Gudinnan skrev 2013-06-05 19:10:19 följande:
    Famåtvänt bilbarnstol nu har jag en 2,5 åring som blir 3 år i dec men 2 års kontrollet vägde han 11,600g och var 89 cm lång ...
    Så han är en lång pojke.

Min blivande 5 åring har väldigt lång av sig.
    Sitter frammåtvänt han med.
    Min blivnde 8 åring om 2 dagar är väldigt lång av sig men sitter i sitt kudde 

Lång tvååring? Min 2,5-åring är 98 cm och väger ungefär 17 kilo och får gott om plats bakåtvänt i sin two-way. Varför vill man vända sitt barn tidigare och skylla på att ungen är lång?
  • Run to the hills
    HokusPokus skrev 2013-06-05 21:13:37 följande:
    Run to the hills,
    Nu frågade du inte mig men jag tar mig friheten att svara ändå
    Britax twoway!, den är (vad jag vet) den största bakåtvända så den kan ni använda länge sen.
    Tack! Den ser fin och rymlig ut på bild tycker jag.
    Dr Mupp skrev 2013-06-05 21:46:53 följande:
    Britax Two-way. Den räcker tills barnen är ca 125 cm. 
    Tack för svaret och sorry för OT.

• Finesse

Min dotter var 100 cm och 16 kg vid 3 år.. hon har suttit bakåtvänd tills igår. Nu är hon 5, 5 år 116 cm och 20, 3 kg. Selen börjar bli trång och hon klagar på benen nu så hon fick vända. Men jag har heller aldrig sett en sån stor 3 åring.

• Run to the hills

För er som tror att treåringarna inte får plats i en bakåtvänd stol - jag har nu köpt Britax Two Way till min 3,5-åring. Mycket rymlig både på bredd och längd. Kommer att funka länge för oss. Tummen upp!

Svar på tråden Hur stora är alla treåringar.