pratglad och passionerad skrev 2013-09-12 08:27:56 följande:
Jag tror inte att en äkta osjälvisk handling handlar om att man behöver få uppskattning. Inte heller att man ska frånta en människa ett beslut.
I såna här situationer finns dock ofta en massa osynliga trådar och magneter. Den som "håller kvar" en älskare använder ofta dessa trådar och magneter utan att ens vara helt medveten om det. Älskarinnan påverkas av detta utan att alltid förstå.. primitiva signaler som lockar, spelar på de allra finaste känslosträngar och bygger på ett beroende (förälskelse) som finns.
Nyckelordet är inte att ta beslutet från den andra men att vara lyhörd. Inte så sällan så säger älskarinnan med ord eller i handling: "jag orkar inte mer, ge mig allt eller inget."
Orden kan i praktiken säga: "jag tar vad jag kan få." men det är beroendet som talar.
Att vara omtänksam och verkligt kärleksfull i den här situationen kan då vara att säga: jag kan inte göra detta längre, jag ser och förstår att du inte mår bra i en relation där du aldrig kan bli nr. 1. Hoppas du förstår att det är för din skull. För mig vore det härligt att få allt detta också, bekräftelse och passion från dig - trygghet och historia med min fru. Men jag ser något som du inte ser eller känner.
En av dessa osynliga trådar är ju hoppet, det fruktansvärt (i det här fallet) meningslösa hoppet om att en dag väljas fullt ut av den älskade. För även om man på ett rationellt plan vet att det aldrig sker, så finns det en röst som viskar tyst, tyst, långt in i hjärtat att jag visst måste vara viktigt, han håller ju fast vid mig. Hör av sig, säger alla de gulliga sakerna, tar initativ till träffar...
Så var min fd älskare. Det var han som stod för det mesta av initiativtagandet. Jag försökte backa och bryta, men han höll kvar, höll fast. Drog i mina trådar. Och sa ja och skrev rent ut att jag inte orkar mer. Men han fortsatte, och fortsatte.
Nej, det är enbart själviskt att hålla kvar någon som älskar, när man vet att man aldrig kan ge allt som hen vill ha och behöver.