Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Att komma över omöjlig kärlek

Anonym (x) skrev 2013-09-09 15:54:08 följande:
    Förstår TS. Om jag ska svara på (Tom):s fråga om jag kände direkt att jag skulle gå tillbaks till min man så gjorde/gör jag inte det. Dilemma är bara att jag vet att den mannen jag är kär i inte vill lämna sin familj. Eller vill och vill kanske är fel ordval. Tror att han är påv, det har han sagt många ggr men jag tror inte han vågar. Vet inte vad direkt det är han är rädd för och känner inte att jag vill lägga mig i. OM han lämnar ska han inte göra det för min skull bara liksom. Vill att det är ett beslut han tar för sin egen skulle, trots att han säger detsamma om mig.

Vi är så förbenat måna om varandra, vi vill varandra det bästa och ändå är det som om något står i vägen för vår lycka. VAD???

Är det ngn som kan svara på det? Någon som varit i samma sits? Går kärleken överr? Det gör bara så ont om jag tänker tanken att inte få vara med honom, vilket är det jag vill och ingenting annat, egentligen... 
    Är exakt i samma sits. Män har få vänner. Det kan vara ett skäl? Det gör att de är rädda att bli ensamma.

De står där ensamma om det inte skulle hålla i nästa relation. Sen kanske man inte heller vet HUR den framtid man har framför sig tillsammans ska se ut. Den delen är lite vag och otydlig. Om man vill gå med en människa in i framtiden behöver man nog dela visionen om något gemensamt. Kärlek är här och nu. Sen är det kanske så att det tar lite tid. Det finns så många åsikter om hur allt går till. "Lämnar han inte på en gång så blir det inget". "Du är inte tillräckligt viktig osv". 

Det finns nog män som är långsamma och sega och försöker fly undan sitt tickande beslut. TIll slut går det ju inte. 

Mod och bristande mod är många gånger skälet. Tror också att män kanske är duktiga på att sätta sig i första rum till vardags, men när det gäller stora hopp tycker de inte att de kan lämna ansvaret.

Han sa också först för barnens skull, sen för sin egen skull. Det som står i vägen är nog tid. Man får lita på att det som ska ske kommer att ske. Men inget sker över en natt. Det är förändringsprocesser och är man inte klar med sig själv först måste det få ta lite tid. 

Tänk vad skönt om det drar ut på tiden så man tröttnar... Då skulle man ju bli fri - eller hur? Men nej... Den här kärleken ger sig inte. Vi har försökt att inte ses, men det går inte.

Eller så måste det bli en riktig relation. Han mår inte dåligt av mig. Han mår ju dåligt av sitt historiska löfte till sin fru, som han nog inte respekterar egentligen eftersom han är med mig, men lyckas inte slita sig ändå. Vanans makt!?? 

De finns de som harvat i år som sedan blivit ett par till slut. Tiden är inte mogen? Är det tillräckligt starkt så sker det. 
  • Anonym (?)
    InMyDream skrev 2013-09-12 09:17:45 följande:
    Det där ger jag tummen upp på, det var snyggt skrivet och det stämmer nog in rätt bra på mig. Jag lämnade nog inte för jag kände för stor osäkerhet runt min fd älskarinna. Vi var inte helt trygga med varandra under den tumultartade tiden när otroheten uppdagades och det handlar väl om att hon räknade inte med att jag skulle stanna hos min fru utan lämna henne direkt. Hon blev lite smått fientlig mot mig periodvis och anklagade mig för att ha dragit in henne i detta.

Jag lämnade inte direkt utan behövde tid att reparera, tänka och få perspektiv när man har en historia, trygghet, hus och barn. Men det går inte riktigt att tänka och få perspektiv när man ska försöka jobba tillbaka tillit och respekt hos en kraschad fru. Det gick upp och ner i långa perioder och jag visste ibland inte vart jag hade henne alltså min fd älskarinna. Hon var heller inte helt tydlig med vad jag betydde för henne tills den dag då hon plötsligt skilde sig och då förstod jag på riktigt att hon ville att det skulle bli vi två. Visst hade hon givit mig signaler nu när jag tänker efter, men med oss män måste man vara lite extra tydlig ibland då vi inte alltid är så skickliga på att tyda just signaler.

Hennes skilsmässa som gick förhållandevis snabbt och på någon månad var hennes man ute ur huset och efter ytterligare någon månad började hon ställa ultimatum på mig att jag skulle lämna för hon vill inte vänta och vara nummer 2. Jag ställde dessa krav på mig själv dessutom att jag måste komma fram till ett beslut snabbt för att inte såra mer än nödvändigt. Den riktiga känslan om vad som var rätt beslut infann sig aldrig, men visst om jag bara hade lyssnad på hjärtat..... Pressen på mig blev för stor och jag fick panik, så jag blev tvungen att "släppa henne fri".

Tyvärr blev avskedet inte så välformulerat som "Pratglad och passionerad" föreslog så uppbrottet blev inte så bra. Tänk om jag hade fått det tipset för ett halvår sedan så skulle det känts mycket bättre nu. Jag hasplade väl ur mig någonting i stil med att "Det kan inte bli vi två just nu och jag måste göra upp med min egen situation först. Jag kan inte låta dig vänta på mig". Ja, ja gjort är gjort och nu har jag mist henne. 
    Usch vad sorgligt!  
    Jag fattar verkligen att det inte går att ta ett beslut snabbt. Vem vet hur relationen utvecklar sig, och om den är stark så kanske man kan ha den ett tag och se om man trivs ihop?

Personligen har jag inga problem med att bara ses och finnas. Har försökt glömma. Men jag har ingen förmåga att gå vidare med någon annan just nu. Vi behöver varandra, men han har så litet kontaktnät omkring sig. Förlorar han mig, finns för lite som stöttar omkring. Tappar han sina barn så har han knappt nåt. 

Förstår inte varför det ska finnas så många "så här är det alltid" - svar när det gäller nya relationer. Själv är jag vansinnig på min exman som flyttade rakt in i en annan familj på ett par månader. "Män gör så". De skaffar sig snabbt en ny när hon, kvinnan, avbrutit relationen.

"1% av alla lämnar till sin älskarinna". Bla bla bla. Jag kanske inte ens definierar mig som en älskarinna. Skulle aldrig komma på tanken. Vi är bara lite osynkade, och han behöver lite tid. Helt okej. Och jag kommer inte ställa några ultimatum och gråta. Istället hoppas jag på att han lämnar, eller att jag tröttnar om han inte ger mig tillräckligt. Är kärleken stark så kommer den bestå. Så måste det ju vara. Förändring tar tid. Speciellt om det är hela familjesystem som ska ryckas upp. Och jag har ingen stress att skaffa barn eller bilda familj. Annars hade det varit annorlunda. 

Hade du lämnat din fru och gått till henne om du fått lite mer tid? Om du hade kunnat lita på att hon stod där? 
  • Anonym (?)

Du TS. Tycker inte du att det är olika beslut om man ska skilja sig eller om man ska gå vidare med någon annan? Själv har jag skilt mig. Det var inte så farligt faktiskt. Det hela började med en otrohetsaffär och efter det kändes det inte lika intressant och kärleksfullt att vara med maken som jag haft sen 25 år. Ja... jag borde vara en sk expert på att bibehålla en relation. Ja det VAR jag, tills love of my life dök upp. 

Det var det tuffaste men det enklaste beslut jag någonsin fattat i hela mitt liv. Jag visste att relationen med maken var död. Jag kände att jag inte ville såra honom. Sa inget för att jag vet hur sårad han hade blivit. Jag la ner mitt långa äktenskap. Fortsätter träffa love of my life och det är mysigt men han kämpar med sitt inre men måste vara lika attraherad utanför sitt äktenskap som jag.

Maken hittade en ny kärlek. Och DET gör mig irriterad - hur ologiskt det än kan låta. 

Tidigare under mitt lång liv såg jag ner på människor som inte kan hålla känslorna i styr, inte klarar av att bibehålla sina relationer osv. Bar stolt mina två ringar - fast jag egentligen var rätt olycklig. 

Nu är jag lite mer öppen och förstår att jag själv kanske inte hade det så bra under mina 25 år. Börjar nästan luta åt att det är mer hälsosamt än ohälsosamt att byta partner lite då och då. För när barnen tom börjar uppmana en till skilsmässa då har det gått långt. Man kan göra varandra riktigt illa genom att hålla fast varandra också. Anpassningen och tillpassningen blir så stark att man till slut upplever att man inte längre är någon. Man är INGEN.

Nu är jag JAG. Ganska så skönt faktiskt. Rekommenderar otrohet och skilsmässa för alla som vill leva!  

• Anonym (?)
    InMyDream skrev 2013-09-16 10:56:25 följande:
    Mycket intressant att du ställer den frågan för det funderar jag mycket över. Alltså om hon funnits kvar vid min sida under en lite längre period än vad hon gjorde och jag hade känt att hon stabilt väntade på mig och ville ha bara mig. Hon gjorde mig inte tillräckligt trygg i det utan började snarare ge intrycket att hon är beredd att chansa, men om jag inte river upp allt jag har just nu så är hon inte intresserad längre. Det gav mig väldigt märkliga signaler. Visst kände jag att hon resonerade så på grund av att hon kände att vår relation blivit destruktiv och kanske för att hon behövde ställa ultimatum på mig för att vi skulle komma vidare. Hon behövde skydda sig själv, men jag förstod heller inte varför vi behövde forcera så när det är så mycket som ska rivas upp och det är barn inblandat.

Men vår relation har varigt väldigt "stormig" från början så det blev ett stormigt slut också vilket inte var så värst förvånande. Lite märkligt att det blev så för varken jag eller hon är egentligen inte så stormiga utan snarare ganska lugna och stabila båda två, men kärlek väcker starka känslor som får allt i gungning. Nu var det jag som drev på uppbrottet för att skydda henne och man kan inte styra över hur man reagerar i en sådan situation. Jag förstår henne att hon ville få till ett avslut/beslut och jag förstår att hon ville vara nummer ett, men jag kunde inte göra det just då.
    Tack för ditt svar! Intressant! Jag har full förståelse för att det kan ta tid. Vi har då försökt att sluta men jag har insett att ingen av oss kan dumpa den andra. Vi vill helt enkelt inte. Så har vi satsat på att lära känna varandra  - och ja... det var också helt underbart. Pratat lugnt, promenerat, älskat... åh ja ... det var också helt fantastiskt. Jag är ju inte direkt den där ombytliga typen. Men jag vill inte heller vänta på någon som inte vill vara med mig. 

Fast han vill.

Och ja... då får det ta lite tid. Det är ett stort beslut, med barn som ska rivas upp precis som du säger. Vi avvaktar väl att de ska bli lite större. Helt okej. Och med tanke på hur min man betett sig när det gäller barnen har jag ALL respekt för att de är prio ett. OM det nu är barnen, och inte "barnflickan" dvs frun och servicen man egentligen inte kan vara utan. Här i huset är maken snart x-maken rätt chockad över hur mycket det var att ensam sköta allt. Jag har nämligen gjort det utan att reflektera över att det blivit så med åren. 

Jag driver inte på ett uppbrott. Jag är alldeles för kär. Behöver inte heller någon partner nu av praktiska skäl eller söker någon att flytta ihop med bonusbarn och hela baletten. Jag vill bara träffas och mysa tills tiden är mogen. Helt okej. Det känns som att det är VI två bara som ska ha detta. Inte hela familjen med allt vad det innebär. 

Sånt här kan man ju inte besluta om? Eller? Vi bestämmer och det blir inte som vi bestämt utan som känslorna vill. Jag vet att han blir min förr eller senare. Så är det bara. 

Jag skilde mig ju för jag pallade inte att vara med min man numera ex-man. Men hur är det för dig. Pallar du att gå tillbaka till ditt "gamla liv" efter något liknande? Hur tänker du kring det? 

Och förstås.... vill jag passa på att fråga: 

Har du något tips till mig som hemskt gärna vill ha den här mannen! Han är verkligen love of my life! 

• Anonym (?)
    Fool skrev 2013-09-16 14:04:42 följande:
    Nu kommer jag säkert få skit för detta men men....

Är det verkligen så kontigt ?  Om man inte har några problem att ljuga för sin partner , varför skulle man då ha problem att ljuga för sin älskare / älskarinna ?
    Tror att det är för att man innerst inne har släppt varandra och bor ihop och lever tillsammans av gammal vana. Det är praktiskt - men många bitar saknas i relationen. Annars gör man inte så. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Aldrig säg aldri) skrev 2013-09-17 20:31:01 följande:

Ha,ha. En frisk fläkt tvärt emot alla som alltid uppmanar alla att hålla fast vid sin man/fru. Jag tror det är sant det du säger, åtminstone ibland, för vissa.
    Ja för mig var det absolut så. Så glad att slippa.... men det var ju otroheten som gjorde att jag plötsligt kom ihåg vad äkta riktig kärlek var. Hemma var det anpassing, uppassning och vi tappade respekten för varandra. 

Men jag trodde vi skulle kunna skilja oss som ett team som med allt annat. Men nej. Det var svårare än jag trodde.  

2 av 3 par som skiljer sig kan inte ha fel. Varför skulle det vara så himla farligt att gå olika vägar om man inte trivs längre, eller om kärlek uppstått utanför relationen? Tycker nog att det är sunt anno 2013.  
  • Anonym (?)
    Anonym (Vara öppen?) skrev 2013-09-18 10:07:34 följande:
    Jag tror många gånger att otrohet är ett steg på vägen att separera. Ett sätt att känna efter. Vill jag verkligen det här?
    Det tror jag också. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Varför otrohet?) skrev 2013-09-21 20:22:28 följande:
    Mao så utnyttjar han dig.
    Han är medveten om att du har starka känslor för honom och han har klargjort att han aldrig kommer att lämna sin fru. Så alltså utnyttjar han det faktum att du inte kan säga nej till honom.

OM han vore din vän så skulle han respektera dina känslor och lämna dig ifred. OM hans känslor vore lika starka som dina så skulle han lämna sin fru. Att han har barn med speciella behov är bara undanflykter från hans sida - vill han så kan han. Inget är omöjligt. 
    Håller inte med. Varför skulle han bara vara ute efter det? Det finns så mycket fördomar och steriotypa föreställningar. Han kanske också har skit i sitt förhållande. Men det kan vara rätt jobbigt att skilja sig. Jag har gjort det efter en otrohet - men jag tycker och tyckte det var jobbigt att skilja mig. Det finns de som inte har allt lika förspänt som jag har. Då är det perfekt att ha någon vid sidan av. Ibland kan jag tänka att jag skulle nog ha lurat min man lite mer - särskilt med facit i hand hur han betett sig mot mig när jag ville skiljas. Men ångrar mig gör jag inte. Jag träffar min älskare fortfarande och vi var båda gifta. Jag tror vi hjälper varandra ur det trista vi är och var i. Rätt naturligt. 

Man börjar som älskare/älskarinnor sen blir man mer seriös - men inte fanken hoppar man direkt ur en lång relation så fort man blir lite kär och råkar göra ett snedsteg. Men när snedsteget håller i sig - då blir det dax att bestämma sig.  
  • Anonym (?)
    Anonym (x) skrev 2013-09-20 13:19:21 följande:
    ... JO, så är det för mig i alla fall. Läste att ngn här i tråden (minns inte vem just nu) som var älskare åt någon och hade inget behov av att bli sambo men ville hellre att hon skulle säga som det var till honom. Att hon inte ville lämna och så, för det sårade mer. 

I mitt fall är det inte så och jag hoppas innerligt att den jag träffar inte känner så. Det skulle göra mig ont i hjärtat om han trodde att jag inte ville lämna den situation jag är i nu. Fast ibland händer saker i livet som gör att det bli så svårt för någon att verkligen våga ta steget.

Det kan handla om exempelvis det vi kan se på teve idag, en tjej som blev dödad av sin man samma dag som hon  sagt att hon ville skiljas.

Nu är det ett extremt exempel, jag vet men jag tog upp det bara för att försöka förklara hur olika människors liv kan se ut och varför en otrohetsaffär kan uppkomma. Den kvinnan kanske inte var otrogen alls, vad vet jag men pånera att hon nu varit det. Jag hade kanske faktiskt kunnat förstått varför. Och i ett sånt fall skulle otrohetsaffären vara ett sätt för henne att bryta sig loss. Förstår ni hur jag menar?

Jag försöker lämna mitt förhållande och är påväg. Min kille vet också att så är fallet och ja... det går väldigt sakta men det går åt rätt håll. Har börjat försöka bryta mig loss men det är så jobbigt och att jag har en älskare som hjälper mig på vägen, ja... det är faktiskt det enda som håller hoppet uppe just nu. Och i det fallet kan jag faktiskt inte se något negativt med det. Min kille vet, fast vi inte sagt orden öppen men jag vet att han vet och det är som om han inte vill att jag ska säga det. Inte för att han skulle bli mer sårad, utan för att han nog mer skulle vilja lägga sig i och tycka. Vilket jag inte heller vill. För min älskare är mitt val och han är en del av mitt nya liv och där vill jag inte att min nuvarande sambo ska lägga sig i vem jag träffar eller inte.

Kanske lite svårt att förstå min situation utan att ha alla pusselbitarna men jag ville ändå visa på att en otrohetsaffär är och kan faktiskt vara något positivt för många.

Det tyckte jag inte för några år sedan och förstod inte alls varför folk var otrogna. Kallade också dom för lögnare och svikare och allt annat man kan komma på. Fast det var i ett annat liv och då hade jag andra preferenser. Hade precis själv blivit sviken och såg alla som var otrogna som riktiga svin, faktiskt. Hur kunde de göra så mot sin partner? Mot sina barn, sin familj?

Och ja, det är hemskt. Det är det. Men i slutändan kan det bli bra ändå. Det har jag fått erfara och jag skulle nu inte vilja vara utan den erfarenheten. Den har gjort att jag förstår hur det känns att bli sviken på det viset.

I mitt liv, som jag lever nu kan jag inte tänka mig någon annan väg ut än att min älskare hjälper mig så som han gör. Och om han skulle tro att jag inte vill lämna... ja, det hade skärt i mitt hjärta. Hoppas verkligen han tror mig på orden.

Någon därute som förstår? 
    Förstår precis. Jag har också en älskare som hjälper mig. Det hade inte gått på samma sätt att skilja sig om jag inte haft honom. Ett tag ville han dumpa också men ingen av oss klarade av det. Vi behöver varandra nu. Vi har det båda tufft hemma men det är bara jag som har skilt mig. Vi tar ett möte i taget. Ibland ska vi försöka glömma varandra. Ibland bara en lunch. Ibland älskar vi. Blandade känslor men underbara känslor också. Just nu är ingen av oss rädd att den andre ska gå. Det känns skönt. Vi finns här för varandra. Så absolut förstår jag!

Tidigare förstod jag ingenting av detta. Men då var jag 10 år yngre och kanske 10 ggr mer naiv vad gäller mitt eget ex.  
  • Anonym (?)
    Fool skrev 2013-09-20 14:37:49 följande:

Nja det du skriver är inte alls svårt att förstå , du gör det som känns bäst för DIG , det är ju inte så komplicerat att förstå ? Det är väl vad otrohet oftast går ut på ? Men det är inte alltid det som är bäst för DIG och det som är bäst för din partner sammanfaller. I ert fall verkar ni överens om er skilsmässa , båda är iaf medvetna om att ni ska skilja er , dessutom är han medveten om din älskare. Han har alltså en möjlighet att att förhålla sig till det.

Du skriver att du inte vill berätta för din man om din älskare för att han inte ska komma i vägen och ha åsikter , och det tror jag är en väldigt vanlig anledning till att man håller sin otrohet hemlig ,. iaf i de fall där man är förälskad i sidekicken , i de fall där man inte är förälskad i sidekicken har man nog andra anledningar. Därför att man vill gärna kunna klura och väga plus och minus i lugn och ro , utan inblandning av sin partner , och det är ju klart att det känns bäst för den som bedrar att kuna styra och ställa lite som han / hon själv vill, men hur ser det ut för den som blir bedragen i de fall där personen INTE känner till att deras partner har någon vid sidan av ? I de fall där personen INTE känner till att deras partner funderar på att skiljas ?, hur shysst är det mot sin partner att ge sig själv rätten att på egen hand bestämma förhållandets framtid ? Personen kanske gått omkring och haft en massa framtidsplaner och drömar knutna till sin partner och förhållandet ? Hur vanligt är det inte att någon lämnar frugan med en nyfödd unge , jag menar HAN kanske gått och grubblat i flera år , men för henne är det en nyhet , hon kanske tex hade valt att inte skaffa barn om hon vetat att han var förtjust i någon annan ?

Det jag försöker få fram är att det ofta finns en väldig smutsig baksida på det guldskinande myntet , att det inte bara handlar om två personer som fått känslor för varandra utan många ggr oxå ett oerhört svek mot den andres och / eller sin egen partner. Något man väldigt gärna skakar av sig med hänvisning till att jag minsann inte har något ansvar för någon annans förhållande... men riktigt så enkelt är det tyvärr inte.
    För en gångs skull håller jag med dig fool. Man kan i alla fall hinta om att det inte är så bra. Men det är säkert ingen nyhet för den andra. Kärlekslivet är säkert noll. Och man kan inte BARA leva på gamla meriter. Jag håller med om att om båda vilket var fallet för mig, grubblat i flera år så var det för mig givet att ta en time out. 

Men på den raka frågan efter ett par månaders time out med maken - och han hittat en ny direkt - när jag frågade varför HAN inte fört skilsmässa på tal, eller att vi borde gå i terapi, eller hade det dåligt, var hans svar: Jag var inte lika stark som du. 

Är män svagare än kvinnor när det gäller relationer?

Tror det ibland?

De har svårt att skilja på om det är hjärtat, lusten, åtrån eller vänskapen som lockar i en annan kvinna. Men tänk om de kunde lita lite mer på sig själva?

Varför gå kvar i en skitrelation?  
Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek