Inlägg från: InMyDream |Visa alla inlägg
  • InMyDream

Att komma över omöjlig kärlek

Anonym (Solvippan) skrev 2013-09-07 19:32:01 följande:
    Jag är ledsen men meningar och åsikter som "Vill du verkligen dela resten av livet med en person som kan ljuga och bedra så? " från en person som själv bedrar är skenheligt. För de som inte bedrar så kan jag förstå för de har inte varit med om detta - men när man själv sitter i samma båt eller har gjort det. Då talat man ju om för sig själv och hela världen att man själv inte är värd att älskas och att man själv kommer att bedra igen.

Livet är inte så enkelt eller svart-vitt. Tyvärr!!!! 

Det finns säkert människor som är vaneförbrytare i detta gebit men de flesta tror jag kan få rätsida på såväl sina relationer (genom samtal eller skilsmässa) och och sen leva livet vidare utan att bedra sin partner..

Jag ser hur min fd älskare agerar. Jag är skild och han gick tillbaks till sin fru efter en mängd katastrofer i familjelivet (dock ej avslöjande). Jag högaktar honom fullt ut. Genom att tydligt visa att han är sin fru trogen så ger han mig en slags tillit och tillförsikt också. Om han skulle separera i framtiden och vi råkas - då kommer jag lita på honom till 100%. Men jag väntar inte på honom - jag söker vidare.

Hur visar han att han är sin fru trogen? Varför vill du inte vänta på honom? Fint skrivet att du kan lita på honom trots allt som hänt.
  • InMyDream
    Anonym (?) skrev 2013-09-11 20:59:08 följande:
    Är exakt i samma sits. Män har få vänner. Det kan vara ett skäl? Det gör att de är rädda att bli ensamma.

De står där ensamma om det inte skulle hålla i nästa relation. Sen kanske man inte heller vet HUR den framtid man har framför sig tillsammans ska se ut. Den delen är lite vag och otydlig. Om man vill gå med en människa in i framtiden behöver man nog dela visionen om något gemensamt. Kärlek är här och nu. Sen är det kanske så att det tar lite tid. Det finns så många åsikter om hur allt går till. "Lämnar han inte på en gång så blir det inget". "Du är inte tillräckligt viktig osv". 

Det finns nog män som är långsamma och sega och försöker fly undan sitt tickande beslut. TIll slut går det ju inte. 

Mod och bristande mod är många gånger skälet. Tror också att män kanske är duktiga på att sätta sig i första rum till vardags, men när det gäller stora hopp tycker de inte att de kan lämna ansvaret.

Han sa också först för barnens skull, sen för sin egen skull. Det som står i vägen är nog tid. Man får lita på att det som ska ske kommer att ske. Men inget sker över en natt. Det är förändringsprocesser och är man inte klar med sig själv först måste det få ta lite tid. 

Tänk vad skönt om det drar ut på tiden så man tröttnar... Då skulle man ju bli fri - eller hur? Men nej... Den här kärleken ger sig inte. Vi har försökt att inte ses, men det går inte.

Eller så måste det bli en riktig relation. Han mår inte dåligt av mig. Han mår ju dåligt av sitt historiska löfte till sin fru, som han nog inte respekterar egentligen eftersom han är med mig, men lyckas inte slita sig ändå. Vanans makt!?? 

De finns de som harvat i år som sedan blivit ett par till slut. Tiden är inte mogen? Är det tillräckligt starkt så sker det. 
    Det där ger jag tummen upp på, det var snyggt skrivet och det stämmer nog in rätt bra på mig. Jag lämnade nog inte för jag kände för stor osäkerhet runt min fd älskarinna. Vi var inte helt trygga med varandra under den tumultartade tiden när otroheten uppdagades och det handlar väl om att hon räknade inte med att jag skulle stanna hos min fru utan lämna henne direkt. Hon blev lite smått fientlig mot mig periodvis och anklagade mig för att ha dragit in henne i detta.

Jag lämnade inte direkt utan behövde tid att reparera, tänka och få perspektiv när man har en historia, trygghet, hus och barn. Men det går inte riktigt att tänka och få perspektiv när man ska försöka jobba tillbaka tillit och respekt hos en kraschad fru. Det gick upp och ner i långa perioder och jag visste ibland inte vart jag hade henne alltså min fd älskarinna. Hon var heller inte helt tydlig med vad jag betydde för henne tills den dag då hon plötsligt skilde sig och då förstod jag på riktigt att hon ville att det skulle bli vi två. Visst hade hon givit mig signaler nu när jag tänker efter, men med oss män måste man vara lite extra tydlig ibland då vi inte alltid är så skickliga på att tyda just signaler.

Hennes skilsmässa som gick förhållandevis snabbt och på någon månad var hennes man ute ur huset och efter ytterligare någon månad började hon ställa ultimatum på mig att jag skulle lämna för hon vill inte vänta och vara nummer 2. Jag ställde dessa krav på mig själv dessutom att jag måste komma fram till ett beslut snabbt för att inte såra mer än nödvändigt. Den riktiga känslan om vad som var rätt beslut infann sig aldrig, men visst om jag bara hade lyssnad på hjärtat..... Pressen på mig blev för stor och jag fick panik, så jag blev tvungen att "släppa henne fri".

Tyvärr blev avskedet inte så välformulerat som "Pratglad och passionerad" föreslog så uppbrottet blev inte så bra. Tänk om jag hade fått det tipset för ett halvår sedan så skulle det känts mycket bättre nu. Jag hasplade väl ur mig någonting i stil med att "Det kan inte bli vi två just nu och jag måste göra upp med min egen situation först. Jag kan inte låta dig vänta på mig". Ja, ja gjort är gjort och nu har jag mist henne. 
  • InMyDream
    pratglad och passionerad skrev 2013-09-12 10:30:05 följande:
    Tyvärr ligger det nog i sakens natur ibland (ofta?) att även den som drar i trådarna är mer eller mindre skadad. Kanske har hen en svag självkänsla och behöver bekräftelsen för att må bra. "Utnyttjandet" av den andra, den förälskade som står och väntar, är inte medvetet eller av illvilja.. Det sker intuitivt då man rationaliserar sitt beteende, romantiserar och intalar sig själv (och älskaren/-innan) att det är något fint och vackert.

Mitt i den faktiskt smutsiga otrohetsaffären ser man inte detta och det är sannolikt mycket få som har insikt och självbehärskning att sköta det snyggt. Det är lika svårt för den som drar i trådarna att sluta, bekräftelsen har blivit ett beroende. När det blir tyst och tomt för länge så smyger sig behovet på. Även när man försöker bryta och sluta, när medvetandet börjar klarna, är det svårt..
    Det blir som en påse Polly; bara eeen till.. sen ska jag inte mer..

Kanske är detta anledningen till att man nog inte kommer hitta så jättemånga som lyckas sköta detta snyggt. De flesta bryter först när man kommer till en kris, blir upptäckt eller när balansen förändras drastiskt (exempelvis när den ena lämnar och börjar ställa krav på ett tydligare sätt).

Jag är full av beundran för er som lyckas förändra era liv och bryta upp. Att stå fast, mod att gå emot sina mest primitiva känslor och styra stadigt åt andra hållet. Det är verkligen inte lätt. Med den kunskap och förståelse jag har vet jag inte om jag skulle ha styrkan känslomässigt att lyckas. Vill gärna tro det men vet att jag bara är en liten kille innerst inne som vill bli sedd och älskad.   
    Men jag anser inte att det oftast bara en som drar i trådarna. Det är ju mer som ett helt trassel där båda drar i olika trådar för att trigga fram olika signaler hos den andre. Det sker oftast åt båda håll.
  • InMyDream
    Anonym (x) skrev 2013-09-12 13:39:30 följande:
    Tack :) Ja, han är det. Han ger mig allt, har fått mig att förstå mig själv. Han är så bra för mig. ÅH.. hur ska man göra då? Om det nu ofta brakar samman efter första? Jag vill ju inte missa honom om han hittar nån annan än mig att leva resten av sitt liv med. Jag vet inte hur man gör... känner mig så förgjordat villrådig här.

Vill ju min fina vän det allra bästaste här på denna jord. Samtidigt vill jag ha honom själv... och jag är ju verkligen inte världens bästaste precis. Inte i mina ögon. Men tänk, jaa... åh tänk, om han tycker det. Vet du... jag hade varit världens lyckligaste. OCH jag hade aldrig vant mig vid att få ha honom vid min sida. Skulle vara så rädd om vår kärlek.

Vet att allt går i olika stadier, duvet... förälskelse etc etc. Men jag bara vet att om vi försökte, jag menar... vi har ju båda gått igenom saker här i livet och lärt oss av både misstag och erfarenheter, så jag tror (läs önskar) att det vore så att vi skulle klara det.

I alla fall från min sida. Sedan kan man ju aldrig äga någon annan men jag skulle ge honom hela mig. Med hull och hår. Hela min själ, fast å andra sidan... han äger mig redan.

Bara att vänta och se vad som händer eller? Vad tycker du? OM det händer, om han lämnar sin sambo... ska jag bekänna färg då eller kommer jag att skrämma iväg honom?

Åh, jag vet att det är omöjliga frågor att svara på. Hade en kompis en ggn i tiden som gick omkring och envisades med att fråga mig just detta. Då tyckte jag hon var jobbig som attan och fattade inte att inte hon förstod att jag inte satt inne med alla svar. Nu förstår jag hur hon kände, det var nog bara stödet hon ville känna. Det finns inga svar. Sorgligt nog. Det är det som e det svåra. Visst? 
    Oj, du verkar vara väldigt kär. Du sa ju själv att du och din man/kille kommer gå isär snart av andra skäl så då behöver du väl inte vara bekymrad utan bara sitta still i båten och se vad som händer. Det gäller väl bara att man inte rusar in i det nya och kanske därför blir besviken. Skynda långsam är väl melodin, men du verkar ju ha erfarenhet av det tidigare så du är väl experten
  • InMyDream
    Anonym (x) skrev 2013-09-12 15:42:16 följande:
    Hahaa, nä någon expert är jag verkligen inte. Låångt ifrån. Vad jag menade var att jag har erfarenhet av svek etc. Vet hur det känns om man är på "den andra sidan" alltså, frun som blir bedragen och det var inget roligt vill jag lova.

Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle bli "den andra kvinnan"... suckar och är lite vemodig för det. Var ju inte meningen att det skulle bli så men nu är det så och jaaaa, jag är väääldigt kär. Det är det som gör så ont... liksom.

Men tack för rådet. Ja, det kanske är det som är melodin. Att sitta lugnt i båten. Funderar dock på utifall han blir.... ja, hur ska jag säga utan att det låter helknasigt... tror du/ni han får kalla fötter om jag flyttar närmre?

Vill ju så gärna men det sista jag vill är att tränga mig på och förstöra något. Men som sagt, jag ska ju ändå bryta upp från mitt förhållande och jag vill starta om... någon annanstans, där ingen vet vem jag är. Pröva mina vingar. Vi har ju bara ett liv och det vill jag inte ha bara här där jag är. Vill iväg, se världen och uppleva saker. Vilket jag inte har gjort tidigare i mitt liv.

Skulle bara vara så härligt om man finge ha mannen från paradiset med sig på resan genom livet... 
    Cool inställning. Visst kanske han kommer känna sig trängd, men du vill också kanske se resultat av det så go on girl.
  • InMyDream
    Anonym (?) skrev 2013-09-16 00:58:12 följande:
    Usch vad sorgligt!  
    Jag fattar verkligen att det inte går att ta ett beslut snabbt. Vem vet hur relationen utvecklar sig, och om den är stark så kanske man kan ha den ett tag och se om man trivs ihop?

Personligen har jag inga problem med att bara ses och finnas. Har försökt glömma. Men jag har ingen förmåga att gå vidare med någon annan just nu. Vi behöver varandra, men han har så litet kontaktnät omkring sig. Förlorar han mig, finns för lite som stöttar omkring. Tappar han sina barn så har han knappt nåt. 

Förstår inte varför det ska finnas så många "så här är det alltid" - svar när det gäller nya relationer. Själv är jag vansinnig på min exman som flyttade rakt in i en annan familj på ett par månader. "Män gör så". De skaffar sig snabbt en ny när hon, kvinnan, avbrutit relationen.

"1% av alla lämnar till sin älskarinna". Bla bla bla. Jag kanske inte ens definierar mig som en älskarinna. Skulle aldrig komma på tanken. Vi är bara lite osynkade, och han behöver lite tid. Helt okej. Och jag kommer inte ställa några ultimatum och gråta. Istället hoppas jag på att han lämnar, eller att jag tröttnar om han inte ger mig tillräckligt. Är kärleken stark så kommer den bestå. Så måste det ju vara. Förändring tar tid. Speciellt om det är hela familjesystem som ska ryckas upp. Och jag har ingen stress att skaffa barn eller bilda familj. Annars hade det varit annorlunda. 

Hade du lämnat din fru och gått till henne om du fått lite mer tid? Om du hade kunnat lita på att hon stod där? 
    Mycket intressant att du ställer den frågan för det funderar jag mycket över. Alltså om hon funnits kvar vid min sida under en lite längre period än vad hon gjorde och jag hade känt att hon stabilt väntade på mig och ville ha bara mig. Hon gjorde mig inte tillräckligt trygg i det utan började snarare ge intrycket att hon är beredd att chansa, men om jag inte river upp allt jag har just nu så är hon inte intresserad längre. Det gav mig väldigt märkliga signaler. Visst kände jag att hon resonerade så på grund av att hon kände att vår relation blivit destruktiv och kanske för att hon behövde ställa ultimatum på mig för att vi skulle komma vidare. Hon behövde skydda sig själv, men jag förstod heller inte varför vi behövde forcera så när det är så mycket som ska rivas upp och det är barn inblandat.

Men vår relation har varigt väldigt "stormig" från början så det blev ett stormigt slut också vilket inte var så värst förvånande. Lite märkligt att det blev så för varken jag eller hon är egentligen inte så stormiga utan snarare ganska lugna och stabila båda två, men kärlek väcker starka känslor som får allt i gungning. Nu var det jag som drev på uppbrottet för att skydda henne och man kan inte styra över hur man reagerar i en sådan situation. Jag förstår henne att hon ville få till ett avslut/beslut och jag förstår att hon ville vara nummer ett, men jag kunde inte göra det just då.
  • InMyDream
    Anonym (?) skrev 2013-09-20 00:08:42 följande:
    Det tror jag också. 
    Håller också med.
  • InMyDream

Min älskarinna bröt med mig tre månader efter hon bröt med sin man. Vi hade strulat fram och tillbaks under nästan tre års tid. Vår otrohet var känd sedan långt tillbaka. Jag valde att stanna och kämpa eller rättare sagt, jag behövde mer tid att bearbeta och tänka. Hon sa till mig att hon vill inte vänta på mig. Det gjorde hon inte heller utan skaffade en ny ganska direkt och det gjorde fruktansvärt ont i hjärtat. Känner igen mig mycket i det som "en till" skriver, med skillnaden att vår relation har pågått längre.

Var hennes känslor då äkta för mig om man bryter så som hon gjorde?? Kan man göra så om man verkligen håller av någon så mycket? 

Vår spiral vände neråt och vår relation blev mer och mer destruktiv. Allt blev fokuserat runt om jag skulle lämna eller inte. Jag fick svårare och svårare att ta henne till mig då jag faktiskt var kvar i min relation. Jag kanske gjorde helt rätt som stannade, men det kommer jag aldrig få reda på. Nu inser jag bara att jag behöver mer kärlek i min relation än vad jag får så den insikten är väl bra, men tråkig. Lätt att man sitter och drömmer tillbaks till den tiden när man fick vara riktigt kär igen efter så många döda år. Nu blir jag sannolikt lämnad istället för att jag inte lyckas visa 100%-ig kärlek längre i min relation. Tänk vilka vändningar livet kan få. Man kliver in med sökande ögon till någon som ger bekräftelse och kommer ur som en annan person med ett annat liv på gott och ont. Hoppas det går bättre för er än det gjort för mig.

• InMyDream

Men om man tror på något tillräckligt starkt ger man väl inte bara upp det för sin egen stolthet? Om man bryr som om en annan människa så mycket som hon påstod, hur kan man då bara vända ryggen till och gå? Jag funderar mycket på hur man fungerar som människa då? Är hon lika iskall i den vanliga vardagen så är jag nog glad att det inte blev vi två. Det var ju inte någon liten flört direkt utan en djup vänskap som vi byggt upp under många år som hon bara förkastade på en dag. Även om vår kärlek var omöjlig och till viss del olycklig så förstår jag inte hur man kan svika en annan människa så? Jag tar naturligtvis ingen kontakt med henne för att skydda henne men jag tror om hon hade haft äkta känslor för mig hade hon också funnits där för mig oavsett. Svårt att spekulera om naturligtvis och jag förstår förstås att hon gör så för att skydda sig själv, men där någonstans förstod jag också att hon inte var rätt för mig.

Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek