• Anonym (Orolig.)

Hej

Hej
    Jag har en son på nyligen fyllda 5 år.
    Han är otroligt mammig, och lugn och fridfull, tillfreds när han är hos mig.
    Han säger att han INTE vill till pappa, och Vill bara bo hos mig..

Jag får inte ringa till barnen när dom är hos sin pappa (gemensam vårdnad)
    Jag får inte ens smsa honom och fråga hur dom mår.

Jag har försökt prata med honom men han skiter i att lyssna och tänker bara det är min vecka.

Nu har jag mailat med en fröken på dagis.
    Hon skriver:

Det går upp och ner, men det har varit många jobbiga stunder.
    Han "stänger av" och vill inte riktigt lyssna på oss vuxna, och inte alltid på kompisarna heller.
    Tar till otrevliga ord och stör ibland vid måltider/samlingar. Vill nog åt uppmärksamheten skulle jag tro.
    Han verkar ha det kämpigt för tillfället.

Hjälp vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hej
  • BioBonus

Hur hade du tänkt runt saken om du och pappan inte varit separerade? Även barn med sammalevande föräldrar går igenom olika jobbiga faser i sin uppväxt.

Jag säger inte att det inte har ett samband med att ni har problem i kommunikationen, jag vill bara belysa det från en annan sida.

Vår son hade det också jättejobbigt i perioder på dagis i den åldern och det var långt innan vi bestämde oss för att skilja oss. Och då är ju det naturliga inte att leta fel i den ickeexisterande relationen, utan i andra faktorer. Som mognad, för lite sömn, svårighet med kompisar etc etc.

• Anonym (mamma till 2)

Det kan mycket väl vara hela situationen som är jobbig, den eventuella osämjan mellan dig och pappan och flyttandet emellan er. Det är omöjligt för pojken att sortera sina känslor och förstå vad det är som händer, samtidigt med detta är han förmodligen på väg in i 6-års trotsen kanske?

Det finns inga garantier för att han skulle bli bättre av att bara bo med dig, problemet kvarstår ju ändå att du och pappan är separerade och kanske inte drar jämt...
    Angående att du vill ringa och sms-a, det är inte alltid det är så bra för barnet att ständigt göra sig påmind. ÄÄven om man längtar och saknar så kan det också vara plågsamt om man hela tiden blir påmind om att föräldern längtar och längtar. 
    Barn är lojala sina föräldrar och naturligtvis säger han att han vill vara hos dig jämt! Men helst av allt vill han nog att pappa ska vara där också...
    Fråga aldrig någonsin ett så litet barn om vem han vill vara hos eller lägg orden i munnen på honom att vilja vara mer hos någon, det får det bara att verka onaturligt att vara hos den andra och kommer försvåra hela situationen ytterligare.

• Anonym (ge det tid)

Ja det kan ju vara så enkelt att han känner att du är orolig. Och kanske vill pappan inte att du ska "sprida" den oron när barnen är hos honom? Hör du inget så utgå från att allt är bra. Fö tycker jag att du ska sluta maila med läraren och få tag i en samtalskontakt för dig själv gällande oron. Kanske är separationen jobbig för barnen men kanske även för dig?

Lycka till! 

• Anonym (insatt)

Det är högst adekvat att ett barn med mamma o pappa i konflikt inte mår bra! Och konflikten har ni båda ansvar för! Boka tid med pappa o sätt er ner och prata om ert gemensamma problem, ett barn som mår dåligt!

• Opappan
    Anonym (insatt) skrev 2013-05-30 00:20:20 följande:
    Det är högst adekvat att ett barn med mamma o pappa i konflikt inte mår bra! Och konflikten har ni båda ansvar för! Boka tid med pappa o sätt er ner och prata om ert gemensamma problem, ett barn som mår dåligt!
  • h8him
    Anonym (Orolig.) skrev 2013-05-29 13:29:37 följande:
    Hej
    Jag har en son på nyligen fyllda 5 år.
    Han är otroligt mammig, och lugn och fridfull, tillfreds när han är hos mig.
    Han säger att han INTE vill till pappa, och Vill bara bo hos mig..

Jag får inte ringa till barnen när dom är hos sin pappa (gemensam vårdnad)
    Jag får inte ens smsa honom och fråga hur dom mår.

Jag har försökt prata med honom men han skiter i att lyssna och tänker bara det är min vecka.

Nu har jag mailat med en fröken på dagis.
    Hon skriver:
    Det går upp och ner, men det har varit många jobbiga stunder.
    Han "stänger av" och vill inte riktigt lyssna på oss vuxna, och inte alltid på kompisarna heller.
    Tar till otrevliga ord och stör ibland vid måltider/samlingar. Vill nog åt uppmärksamheten skulle jag tro.
    Han verkar ha det kämpigt för tillfället.

Hjälp vad ska jag göra?
    Vad får honom att säga att han inte vill till pappa? Kommer det ur det blå?

Varför behöver du kontakt med barnet under pappas vecka? Vissa barn mår inte bra av att bli påminda om den andra föräldern, och kanske är ert barn sån? Då brukar det vara bättre att barnet själv får ringa, om barnet saknar den andra föräldern eller vill prata.
    Mycket bra skrivet!

• BioBonus
    Och var öppna för att barnets mående inte behöver ha enbart med er separation att göra, utan att det kan finnas andra faktorer inblandade!
    När man sitter i en konflikt är det så lätt att stirra sig blind på att det är konflikten er emellan som är roten till allt ont. Det kan ju var en blandning av många orsaker.

Ha ett öppet sinne och se alla aspekter som kan påverka barnet, så att ni verkligen kan hitta problemet och hjälpa ert barn att må bra igen. Och ta hjälp att lösa er egen kommunikation.
Svar på tråden Hej