• fru mia

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

ThereseMariaH skrev 2013-09-11 19:35:16 följande:
    Ja :) hoppas att det drar igång. Har vilat ytterligare lite till efter att jag fick käka lite. Ligger i soffan och har värkar ca var 5-7e minut. Sambon har nog lagt sig. Han har inte sovit nåt på hela natten och hela dagen stackarn. Men om värkarna blir tätare snart och mer intensiva får jag gå och väcka honom. Dom är inte spec sköna dom här värkarna... :P och värre blir det ju!! :O

Lycka till!!!! Snart är väntan över :)
  • fru mia
    Sara H skrev 2013-09-13 17:56:45 följande:
    Ni som fått era små, väcker ni dem för att amma? Jag har fått många skeptiska kommentarer från folk (som själva inte har barn) som aldrig hört talas om att man väcker barn för att amma, snarare att man absolut inte ska göra det. Vår lille Tor är trött och jag väcker honom inför varje amning var 3-4 timme. Annars skulle han aldrig komma upp i rätt antal mål per dygn. Hur gör ni? Vilka amningsvanor har era bebisar? Blev så himla osäker nu när folk tycker att jag är världens knappaste som väcker för att amma..! Men som sagt, hur skulle han få mat annars..?

Jag väckte inte för amning men så gick hon ner alldeles för mycket också & blev jätte slö! Så nu gör jag de om hon inte vaknar själv. Mina stora tjejer väckte jag inte alls på natten när dom var små men dom fick i sig mer på dagen.
  • fru mia
    Sara H skrev 2013-09-13 19:01:35 följande:
    Tack för info, Fru Mia! På BB sa de att jag skulle väcka och mata var 3-4 timme med tanke på att han var trött. Han tappade inte så mycket i vikt vid utskrivningen, men hade tappat ytterligare 10 g på hembesöket av BVC-sköterskan när han var 7 dagar (är 9 dagar nu). Sköterskan var dock helt lugn och sa att det var i sin ordning, så jag får lita på det. Jag har jättemycket mjölk, pumpar emellanåt och använder mjölkuppsamlare vid amningen eftersom jag läcker en massa under tiden. Han äter, men inte särskilt uthålligt, han somnar lätt vid bröstet. Så jag törs liksom inte låta bli att väcka honom och invänta att han ska vakna, ifall det går för lång tid. Ska till BVC på måndag, kör på så här tills dess, så får vi se vad vågen visar då. Har han gått upp kanske jag törs låta honom sova lite längre ibland, framför allt på natten.

Min var en dryg vecka när hon rasade i vikt, hade gått upp fint första veckan. Har också jätte mycket mjölk men precis som din son var hon trött, somnade vid bröstet. Blev som en ond cirkel hon orkade inte äta pga att hon inte ätit ordentligt. Hon var lite gul också så det kan ju påverkat. Fick låna hem en bebisvåg från bvc & var tvungen att ge henne både ersättning & amma för att snabbt få upp vikten trots att jag hade massor av bröstmjölk, hon var nere på strax under 2900g. Nu är hon en månad & väger nästan 4 kg :)
  • fru mia
    Mammaspärlaa skrev 2013-09-13 20:02:37 följande:
    Stora My! Jag är på bb med världens vackraste dotter! Hade en superbra förlossning! Öppen 10 cm och ska bara krysta när min livmoder spricker!! Bäbisen visar sig ha axeln och armen ut genom såret- akut snitt:( Tack gode Gud för det!! Men vilken lycka att få bäbis trots allt kram

Herregud!!! Grattis! Skönt att det gick bra!
  • fru mia
    Carla300 skrev 2013-09-14 07:38:42 följande:
    Grattis till bebisarna!!:) Jag väcker inte men han vaknar själv med 3-4 timmars mellanrum. Dottern gick ner så mycket i början så hon väckte jag de första nätterna. Vi borde hitta ett namn åt lillen... Jag har en hel del namn jag gillar och min man har inga men jag vill ju inte tvinga honom att välja ett namn han inte gillar så det är en lite känslig grej det här med namn... Kommer säkert att ta ett bra tag innan vi bestämmer oss gissar jag.

Vi har inte heller bestämt namn. Hade hoppats att maken skulle inse vilket fint namn Lovisa är men de verkar inte så... i måndags bestämde vi oss för att prova kalla henne Ellen men efter två dagar insåg vi att det inte är någon Ellen så nu ska vi testa med Evelin några dagar så får vi se :)
  • fru mia
    ThereseMariaH skrev 2013-09-15 21:22:28 följande:
    Roligt att så många har sina små hos sig nu :) amningen verkar fungera bra för er också :) den funkar för mig med men det är en ovan känsla eftersom det är första barnet. Det gör ju väldigt ont! Men hon suger rätt, har kollat med bm flera gånger och det ser jättefint ut säger dom. Fast jag har problem med att hon inte vill ta det vänstra bröstet. Har ingen utstående bröstvårta på det bröstet och det gör att vårtan är ganska stor, och platt då. Kan det vara det som är problemet? Jag har ju inte så på andra bröstet. Hon har ju tagit det bröstet förut och hon tog det en gång igår kväll. Men inte idag. Och idag är brösten väldigt spända och ömma! Så är väldigt rädd att få stockning på det bröstet. Har läckt ut en del och handmjölkat ut lite för att det inte ska vara så spänt. Men jag funderar på att pumpa det vänstra och låta henne suga på det högra, självklart prova få henne ta det vänstra varje gång men det är jäkla krångligt!! Kan man göra så art bara amma henne från en sida???

Det bästa är nog att prata med nån "amningssköterska" min dotter äter nästan bara från högra bröstet, börjar alltid med vänstra men ger upp & byter. Jag ammar först & sen fyller på med ersättning. Borde funka att bara använda det ena eftersom mjölkproduktionen anpassas efter hur mycket man ammar. Brösten lär ju vara olika stora under tiden men det är ju ändå inte bikinisäsong :P men som sagt, bäst svar får du nog från typ amningshjälpen eller liknande.
  • fru mia
    Sara H skrev 2013-09-18 18:03:13 följande:
    Har spenderat natten på sjukhus med Tor. Han drabbades av andnöd igår kväll, så det blev ambulansfärd och tre timmar på barnakuten innan vi lades in på Neontalavdelningen. Där har han legat med EEG och syremätare under natten för att se om han har nån krampsjukdom. Han har kollats igenom från topp till tå och alla tester ser jättebra ut, han har varit sig själv under hela sjukhusvistelsen. Bedömningen är att han satt kräks i halsen i sömnen, som stängde struplocket och gav honom andnöd och panik. Tack och lov för att vi har en babyvakt hemma eftersom vi var i köket JUST då när detta hände, men hörde honom skrika till från sovrummet. Hemska tanke om vi inte fått upp honom från liggläge snabbt... Och shit vad tacksamma vi är över att barnsjukvården inte tar några risker utan kollar igenom allt så noga! Låter ju så harmlöst med kräks i halsen, men det var det hemskaste jag sett att vår lilla älskling inte kunde andas. Usch och fy, hoppas aldrig att det händer igen. Jag grät som en tok igår och är helt slut idag, men nu vilar vi iaf ut hemma och Tor mår bra. <3

Usch vilken mardröm! Skönt att det gick bra!!! När min äldsta dotter var liten slutade hon andas ibland när hon var ledsen, skitläskigt men jag trodde de var normalt för små barn eftersom min systerdotter gjort likadant men vad rädd man blir!
  • fru mia

De märks att hösten har börjat, fullt upp så jag märker inte att jag är dödstrött förrens på kvällen :) Har slutat väcka Evelin för mat på natten, nu går hon upp fint & sover bra . I morron är hon 6 veckor redan... helammar ni allihop? Jag kör både amning & ersättning.

Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?