• oldy

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Stora My skrev 2013-09-07 06:16:47 följande:
    Jag sitter här och myser med min lilla kille. Eller liten, 3700 vägde han. (Själv tippade jag 3400 igår). Vi åkte in igårkväll och på 3 timmar var han född. Allt har gått bra och jag är rätt pigg i kroppen. Han är jättefin och lik sin pappa. <3
    Grattis!!  
  • oldy
    Sarus85 skrev 2013-09-07 12:23:26 följande:
    Grattis! Va mysigt :)

Ni som fått era små har ni bestämt vad de ska heta? Eller ni som inte fått kanske redan vet?

Min lille kille har fått namnet Ludvig.
    Åh Ludvig är Jättefint!!

Min lilla tjej ska heta Stina Elin Lilian. Stina hette min farmors mamma & min pojkväns mormor heter Elin, min mormor heter Lilian. Stina som tilltalsnamn då
  • oldy
    Carla300 skrev 2013-09-08 17:05:07 följande:

Håller tummarna att ni som väntar inte behöver vänta mycket mer nu!

Vi har redan fått komma hem. SÅ skönt! Skickade iväg mannen och köpa mögelost. Äntligen!:D

Haha det var också en tanke som slog mig snabbt efter förlossningen; äntligen får man äta ädelost!
  • oldy
    ThereseMariaH skrev 2013-09-13 02:33:16 följande:

Igår kl: 13.14 kom vår underbara lilla flicka! :) äntligen! 3773gr och 50 cm lång. Hur fin som helst!

Ååh grattis, vad härligt! :)
  • oldy

Jag ställer klockan på 3-4 timmars mellanrum på natten, men hon brukar vakna däromkring ändå.

Hon hade inte vänt i vikt i tisdags så de tyckte inte hon skulle gå utan mat längre än så.

Vägdes idag igen och hon hade ökat 200 gr på 3 dagar, så nu är hon på rätt väg

• oldy
    Sara H skrev 2013-09-14 09:22:25 följande:

Sedan igår kväll har han vaknat självmant runt de tider då jag ställt klockan. smile1.gif

Så jag hoppas att han börjar få kläm på det nu. Han suger ju bättre när han tar initiativet själv, inte så himla länge varje gång - ca 10-20 minuter - men intensivare.

Hoppas verkligen att vikten vänt uppåt vid vägningen på måndag, så att jag kan släppa klockan lite och följa honom istället. smile1.gif

Vad skönt! Här blir det också bättre. Jag stället klockan men den ringer aldrig för hon vaknar alltid lite innan, duktiga tös!

Hon hade gått upp i vikt de senaste dagarna tack & lov, hoppas din Tor också gjort det. Vilket BVC går du till?
  • oldy
    Sara H skrev 2013-09-14 13:35:17 följande:
    Vi går hos Hertig Knut. Jättebra BVC-sköterska som kom på hembesök i onsdags, tycker jag. Så himla typiskt mig att börja nojja över Tors vikt trots att hon bad mig att jag i-n-t-e skulle göra det... smile5.gif Hon var säker på att det skulle vara plus-siffror på vågen på måndag då vi ska dit, men jag är ändå orolig för att det händer för lite. Man vill ju bara det bästa för sin älskade lilla älskling!!!

Så bra att Stina börjat gå upp i vikt! Ammar du bara?
    Jag har hört att de ska vara bra jag går hos Tudor och är också jättenöjd!

Ja jag ammar bara & nu har jag inte ens behövt handmata med sked på några dagar, kom jag på i skrivande stund ger du ersättning också?

Jag blev orolig när Stina inte hade vänt i vikt när hon borde. Men hon var ju stor när hon föddes & gick bara ner 5% eller nåt så det var ingen fara. Hoppas hon är på sin födelsevikt på måndag som hon helst ska vara.
  • oldy
    Sara H skrev 2013-09-14 17:03:48 följande:
    Gött att du är nöjd med Tudor!

Jag ammar bara plus att jag skedmatat i ett par dagar. Dock har det mesta hamnat utanför känns det som, så jag vet inte om det haft nån påverkan på vikten... smile1.gif
    Tor hade gått ner 9% vid utskrivningen, och sen ytterligare 10 gram vid hembesöket. Men BVC-sköterskan sa som sagt att det hela var i sin ordning och inget att oroa sig över. Hon rådde mig även att inte berätta om vikten för äldre släktingar, som lätt fokuserar på att bebisarna inte får tappa mycket. "Säg bara att vikten är bra", sa hon och var verkligen mån om att lugna mig. smile1.gif

Ammade nyss och då åt Tor från båda brösten i ca 20 minuter var, vilket är extremt bra gjort för att vara honom, han äter i stort sett bara från ena bröstet per tillfälle.
    Låter som en vettig sköterska! Jag är ju så dum, har så svårt att vara "oärlig" så säger precis som det är, var likadant med graviditeten. Borde kanske sluta med detta & dra en vit lögn ibland, speciellt för de äldre då

Oj då åt han rejält! Jag ger bara ena bröstet per gång, men hon verkar nöjd.
  • oldy
    ThereseMariaH skrev 2013-09-16 18:17:58 följande:

Stora My: Jag provade i natt i en halvtimme med att få henne ta det vänstra bröstet. Men hon bara blev arg och ledsen när hon knye fick tag. Hon vill ha maten och så, men hon får inget tag då bröstet är så spänt och jag inte har nån bröstvårta typ :P hehe. Låter konstigt men den är liksom platt. Men jag var faktiskt på amningsmottagnibgen idag och jag fick prova en amningsnapp på bröstet och hon tog det i stort sett med en gång. Hon tar helt enkelt för små sugtag i början. Hon har sugit så på det högra med och det har ju gjort jävulskt ont! Så får nog ha amningsnappen ett tag nu. Så hon lär sig. :) så hoppas jag att det funkar utan sen, fick även hyra en pump.

Var samma för mig i början! Bröstet var så spänt & bröstvårtan platt, så hon fick inget tag typ.

Det bättrade sig sen iaf men nu har jag såriga bröstvårtor så kör också med amningsnapp, det funkar bra :)
  • oldy
    ThereseMariaH skrev 2013-09-17 08:33:31 följande:

Sara H: va skönt :) så härligt när det går åt rätt håll. Vårtformare kanske är något att prova :) verkar bra. Carla: usch vad jobbigt! :( har också haft väldigt spända och ömma bröst och Gud vad jag läcker! Kan ju inte täcka brösten heller pga av såren... Hela jag är blöt och stackars Leia också när hon legat på mig. Hoppas du känner dig bättre snart. Blev orolig efter en lite. Incident igår. Skulle amma för tredje gången på vänster bröst igår kväll med amningsnappen. Har ju sår där, men hon måste ju ha mat. Funkade fint men det gjorde lite ont. Så såg jag massa rött på hennes vita lilla pyjamas. Tog bort henne och såg att mjölken var helt röd! :O blev jätterädd och trodde att hon blödde men hon smaskade och sa ingenting. Hade pumpat tidigare och pappa ville fortsätta med flaska men hon fick i sig alldeles för mkt för snabbt så hon sprutade ut allt som en fontän! Och även den blodiga mjölken hon fått från mig. Och såg även att det var röda klumpar i kräket. Måste vart blodet. Men usch vad hemskt! Hon var hungrig och snuttig nästan hela natten sen. Är det farligt för henne och gå i sig så mkt blod... Känns inte bra iaf :( nu kräktes hon ju upp det pga av den dåliga nappflaskan som vi ska fixa idag! Men blodet kan väl inte vara bra? :( Ammar från det bröstet idag och det blöder inget som tur är. Har luftat och smörjt med salva igår. Så det ser mkt bättre ut idag som tur är...

Blod är ingen fara, enligt en på amningsmottagningen här!
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?