• oldy

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

ThereseMariaH skrev 2013-10-03 11:31:33 följande:

Rosa bröstvårtor med smärta kan vara svamp En kvinna med svamp på brösten har ofta rosa bröstvårtor, färgen skiljer sig ofta från vårtgården. Ibland kan bröstvårtan vara lite uppluckrad, svullen och ibland ilsket röd, vårtgården kan också vara svullen, glansig och fjällande. Det kan bränna och klia. Klåda, brännande känsla med eller utan sår kan också vara eksem. Ibland finns både svamp och bakterier. Ibland syns ingenting. Detta hittade jag på nätet. Och det stod att man kan behandla med mjukgörande salva. Eller någon receptfri salva från Apoteket. Annars kan man kanske ringa till amningsmottagningen och fråga. :) dom borde nog veta.

Tack!

Jag har inte direkt ont, bara de första tagen hon suger (så har det känts från början). Ingen klåda alls. Men får kolla upp det.
  • oldy

Har hämtat ut medicin åt både mig & Stina nu mot svamp, hoppas det hjälper snabbt! Fasar inför varje amning för det gör så ont..

• oldy

Stinas medicin var receptbelagd, jag har nån salva mot fotsvamp typ haha.

Känns kanske pyttelite bättre, men kan bero på att jag pumpade ut mjölk & gav lite ersättning igår, får se :)

• oldy
    madelenee skrev 2013-10-05 05:57:30 följande:
    Vad har ni fått för medicin? Har också fått svamp och har haft ont, så jag gråter när jag ammar. Men BVC säger bara vichy-vatten, fast det inte blivit bättre på snart 3 veckor nu :(. Vill snart inte amma mer, för att det gör så ont.

Hoppas det blir bättre för er! :)
    Stina fick mycostatin & jag daktar.

BVC sa också till mig att köra med vichyvatten innan, men amningsmottagningen sa att man alltid ska behandla båda.

Sen inga amningsinlägg, lufta tuttarna ofta osv.
  • oldy
    Sara H skrev 2013-10-05 11:32:24 följande:

Ska till BVC på måndag, hoppas vi kan få medicin då.

Ok, lufta tuttarna alltså! Jag har ju alltid amningsinlägg, men borde kunna köra lite utan ibland eftersom jag inte läcker lika mycket längre mellan amningstillfällena.

Var även din medicin receptbelagd, Oldy? Fick du den från BVC?

Det både kliar och gör ont i bröstvårtorna, framför allt på det bröstet som läcker mest...

Hon sa big no no till amningsinlägg! Mina läcker mest på natten nu så jag ska väl klara mig utan.

Nej min är receptfri, daktar mot fotsvamp står det på den :)

Tänk på att byt bh varje dag, tvätta minst 60 grader (jag kokar mina för jag har inte tvättmaskin i lägenheten), koka eventuella nappar så barnet bytet varje dag med.
  • oldy
    Stora My skrev 2013-10-05 12:30:11 följande:

Tur vi börjat med droppar, tycker han har så ont ibland, så förhoppningsvis hjälper det mot luftbubblorna i tarmarana.

Nu undrar jag ifall jag också har svamp. Ont som bara den har jag, börjat med amningsnapparna igen, upptäckte en blåsa på ena vårtan. Men det luktar inget, kliar inte, däremot stockar det sig så kanske bara är det.

Hur gör man med Vishyvattnet?

Mina varken luktar eller kliar, men de gör ont & bröstvårtan är illröd gentemot vårtgården som är typ brun..

Jag doppar bomullspads i vichyvatten & baddar tutten med det :)
  • oldy
    fru mia skrev 2013-10-05 12:58:08 följande:

Jag har glömt amningsinlägg ibland & jag upplever att det knappt läcker men oj vad det syns på kläderna! Efter varje amning smörjer jag bröstvårtorna med bröstmjölk, världens bästa salva fast lite äckligt kanske :)

Jag smörjer också med bröstmjölk. Det verkar vara någon slags universallösning till det mesta
  • oldy
    Sara H skrev 2013-10-05 17:45:19 följande:
    Oj då! Vet inte om jag läcker mest på dagen eller natten nu. De första veckorna rann det som tusan ur brösten konstant, och jag har fortfarande mjölkuppsamlare på andra bröstet när jag ammar. Återstår att se om det blir världens fläckfest utan inläggen... smile5.gif Nu har jag mycket att åtgärda!

När smörjer du dig med salvan? Tänker mig att det kanske inte är så lämpligt för bebisar att få den i munnen..?
    Jag var på kalas ikväll utan ilägg & jag klarade mig, woho! ;) men läcker mest på natten nu för tiden, liksom ligger i mjölkpölar typ, väldigt mysigt..

Ja jag smörjer bröstvårtorna med salvan & även 1 cm utanför "problemområdet". Enligt amningsmottagningen så skulle jag smörja med bröstmjölk innan jag ammar så rengörs det. :)

Har Tor fått nån medicin? Jag tycker redan jag känner av mindre smärta när jag ammar, peppar peppar!
  • oldy
    fru mia skrev 2013-10-06 00:06:37 följande:

Wow oldy! Vågat att gå på kalas utan inlägg! Jag är en fegis :P

Det forsar bara på nätterna här.. Rinner liksom på lakan, i håret, får alltid byta pyjamas på henne minst en gång per natt för jag sölar ner haha..
  • oldy
    Sara H skrev 2013-10-06 00:14:17 följande:
    Aaah, okej! Ja, bröstmjölk alltså, snacka om universalprodukt!

Vi har tid hos BVC på måndag, då ska vi dessutom träffa en läkare, så jag hoppas att Tor kan få medicin då. Han har beläggning på tungan och verkar lite småbesvärad ibland när han ska amma.

I fredags var vi förresten på Urologen dit vi fått remiss ang. Tors ena testikel som var svullen efter födseln. Läkaren tyckte att den än så länge verkar frisk, och att det blir BVC som får följa upp den till att börja med. Gött! smile1.gif
    Åh vad skönt att det verkar bättre! Man blir ju så ledsen när ens barn inte mår bra.

Stina har haft hemska utslag i rumpan som äntligen gett med sig nu. Jag har mått så dåligt av att se dessa utslag på stackarn :/
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?