• Myra

Fertinova Helsingfors

Virvla skrev 2014-02-05 22:26:07 följande:

Myra: Tråkigt att höra om brevet från FK! Vi har just skickat in vår ansökan, så jag kan tyvärr inte vara till någon hjälp där, men såg att du fått lite svar i den andra tråden. Hoppas du kan få dem att ändra sig och att ni får ersättning i slutänden. Det blir ju väldigt godtyckligt om landstingen ska få bestämma.

Vill säga något om den tidigare diskussionen om att ÄD barn är mammans biologiska och vad det innebär. Det är så att det är miljön i fosterlivet som avgör vilka gener som kommer till uttryck. Mammans förutsättningar, livmoder, livsstil mm påverkar hur barnet blir. Om donatorn fått samma embryo insatt så hade det blivit ett annat barn. Man kan söka på epigenetik om man vill läsa mer om detta. Barnen som föds via ÄD blir våra biologiska och kan till viss del ärva egenskaper från oss. Vi har fått den genetiska grundkoden från någon annan men vår kropp avgör vad i den koden som kommer till uttryck hos barnet skulle man kunna säga.

Jag har hunnit skriva mera i dom andra trådarna, bra att du hittade dit. Har inte hunnit uppdatera i alla forum.

Det du skriver om ÄD barn låter jätte intressant och skulle vara jätte skoj att läsa vidare. Måste hitta den infon någonstans.
  • Myra
    Virvla skrev 2014-02-05 22:26:07 följande:
    Myra: Tråkigt att höra om brevet från FK! Vi har just skickat in vår ansökan, så jag kan tyvärr inte vara till någon hjälp där, men såg att du fått lite svar i den andra tråden. Hoppas du kan få dem att ändra sig och att ni får ersättning i slutänden. Det blir ju väldigt godtyckligt om landstingen ska få bestämma.
    Vill säga något om den tidigare diskussionen om att ÄD barn är mammans biologiska och vad det innebär. Det är så att det är miljön i fosterlivet som avgör vilka gener som kommer till uttryck. Mammans förutsättningar, livmoder, livsstil mm påverkar hur barnet blir. Om donatorn fått samma embryo insatt så hade det blivit ett annat barn. Man kan söka på epigenetik om man vill läsa mer om detta. Barnen som föds via ÄD blir våra biologiska och kan till viss del ärva egenskaper från oss. Vi har fått den genetiska grundkoden från någon annan men vår kropp avgör vad i den koden som kommer till uttryck hos barnet skulle man kunna säga.
    Hur ser det ut får dig? är du under eller över 40?

Jag har suttit och läst och skrivit hela helgen känns det som, det snurrar i skallen och man blandar ihop alla lagar. men så precis dök den här funderingen upp. Nu är jag över 40 och du kanske inte är i samma situation som mig. Men jag delar med mig ändå ifall det är andra som är i samma situation. 

Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar eller om det inte kommer gå men vill ändå höra era åsikter och vad ni tror om det. 

Jag kom på en sak. Läst noga deras formuleringar, så här står det. 

I Svenska författningssamlingar lag 2013:513 om ersättning för kostnad till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområden under rätten till ersättning § 5 pungt 3, Patienten skulle haft rätt till att få vården bekostad av det allmänna om den tillhandahållits i Sverige.

vaddå skulle haft rätt till vård.?? jag stod i kö sen jag var 39, skulle haft rätt till ersättning men fick ingen… Det borde fasen funka, dom har ju formulerat den så speciellt och undrar om formuleringen fungerar eller om det är nej ändå.

vad tror ni? 

• Myra

Jag sitter och skriver brev till FK och sal ge min åsikt till deras övervägande att ge min avslag. 

Den nya lagen från 1/10 som heter 2013:513, men jag har för att det finns en annan internationell lag som pratats om i trådarna eller om det bara är jag som blandat ihop den med den nya. 
    Någon som kan påminna mig om lagen eller rätta mig om jag snurrat till det.

• Myra
    Virvla skrev 2014-02-13 20:01:24 följande:
    Myra skrev: "Hur ser det ut får dig? är du under eller över 40?

Jag har suttit och läst och skrivit hela helgen känns det som, det snurrar i skallen och man blandar ihop alla lagar. men så precis dök den här funderingen upp. Nu är jag över 40 och du kanske inte är i samma situation som mig. Men jag delar med mig ändå ifall det är andra som är i samma situation. "

Tack för att du delar med dig!! Jag blir snart 36, men landstinget har sagt nej till ÄD och endast motiverat det med att jag ju fått tre IVF försök. Jag frågade om ÄD redan efter vårt andra IVF, men fick då svaret att det var helt otänkbart med remiss till detta då det inte fanns någon anledning till att vi inte skulle kunna lyckas med IVF. Nu efter sammanlagt 6 IVF försök (varav ett med spermiedonation) där det visat sig att äggen inte blir befruktade utan ICSI och att embryona slutar utvecklas dag tre står det ganska klart att mina ägg inte är bra. Jag är gravid i v 20 efter vårt första ÄD... Jag har skickat in ansökan och hoppas på att försäkringskassan fortfarande håller fast vid att landstingens ekonomiska motiv till att hålla ned antal försök inte utgör grund för avslag... Jag hoppas verkligen att dina ansträngningar ger resultat och att du får rätt i slutänden!
    Livet är så tufft och orättvist ibland. Jag känner att om jag inte gör mitt bästa att sätta vad jag tycker till FK o överklaga om jag för avslag så kommer jag gräma mig för alltid att jag inte kämpade mera. 
    Men det viktigaste är ändå det du lyckats med efter all kamp att bli gravid. Det är den största vinsten av allt. Sen att man kanske får prioritera bort vissa andra saker kan det vara värt. 
  • Myra

Nu har jag fått iväg vårar brev till försäkringskassan med mina synpunkter innan dom nu kommer fatta ett beslut om avslag eller om jag får ersättning. Det lutar ju åt avslag pga min ålder och landstinget inte betalar. Lagen är ny och jag har skrivit ett långt brev och många motiveringar om varför vi bör ha rätt till ersättning och jag gör en tolkning av lagtexten som jag tycker är öppen att tolka mera utifrån. 
    Lagen som är ju ny så jag hoppar flera skriver starka synpunkter och överklagar om dom får avslag. 
    Jag tycker det är diskriminerade att just vid IVF och ÄD att ålders ska styra. Det Är ingen annan behandling som har en åldersgräns. Socialstyrelsen har ingen ålder på IVF och ÄD utan det står mera att par ska kunna bedömas att man ska kunna ta hand om ett barn under deras hela uppväxt. Lagen säger inget om ålder och att landstinget bara bedömer utifrån ekonomiska skäl och bryter mot andra regler och följer inte socialstyrelsens riktlinjer. 

Vore kul att höra om det är flera som fått något svar från Försäkringskassa och övervägande om avslag eller redan fått avslag. 

• Myra

Fick det här svaret idag från socialstyrelsen. 

Tack för din fråga till Socialstyrelsen. 

Vad det gäller åldersgränser vid IVF-behandling så är det en bedömning som landstingen gör. Lagen uppställer inte några rekommenderade åldersgränser för att komma ifråga för behandling, vilket medför att regionala skillnader kan förekomma. Det som är sagt är att behandling inte ska utföras då kvinnan kommit in i den ålder då kvinnors fertilitet normalt sett anses vara i starkt avtagande. Det är landstingen som tar ställning till vad de anser vara fertilålder.

När det gäller IVF-behandling med donerade könsceller ska det dessutom göras en särskild prövning (7 kap. 5 § lagen (2006:351) om genetisk integritet m.m. samt 4 kap. 11§ Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning (SOSFS 2009:32) ). 

Av Socialstyrelsens allmänna råd i SOSFS 2009:32http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32/ framgår att vid den särskilda prövningen bör läkarens bedömning utgå från parets möjlighet och förmåga att fungera som föräldrar under barnets hela uppväxt.
    Vid bedömningen bör hänsyn tas till parets
    – ålder,
    – hälsotillstånd och eventuella funktionsnedsättningar,
    – inbördes relation,
    – levnadsförhållanden, och
    – inställning till att berätta för barnet om dess biologiska ursprung. 
    Vad det sedan gäller själva bedömningen av rätt till ersättning för vård i annat EU/EES-land så är det en bedömning som försäkringskassan gör. Vid denna bedömning så brukar de bl.a. titta på om vården du planerar att få skulle ha bekostats av det allmännas försorg i Sverige. 

Med vänlig hälsning
    Upplysningstjänsten

Socialstyrelsen
    106 30 Stockholm
    Telefon: 075-247 30 00
    www.socialstyrelsen.se

• Myra
    Evelinnea skrev 2014-02-17 20:34:11 följande:
    Mycket intressant, tack för att du delar med dig Myra !
    Inga problem. Vi som är i samma sits måste kämpa tillsammans, vi måste överklaga så vi vinner i förvaltningsrätten. 
    Lagen är ny så det är nu dom första överklagningarna kommer ske. 
    Ja det här handlar bara om pengar och jag kan inte tycka att det ska vara omöjligt att få ett nej i förvaltningsrätten om det går vidare. 
    Det är helt sjuk att landstinget ska avgöra om man är i en fertil ålder och kan ta hand om ett barn under deras uppväxt. Dom är inte den som undersöker mig och tänker bara på pengar. Vad är landstingets motivering till att deras åldersgräns bara är 40 när andra har 43? 

Hur tolkar ni texten?

Jag ska läsa lite mera om paragraferna dom skriver. 
  • Myra

Åker på Första besöket i morgon till Finland. Har Inte fått något slutgiltigt beslut från FK än.  var ca 2,5v sen jag skickade in mina synpunkter på ev avslag från dom.

• Myra
    Malma skrev 2014-03-06 09:33:03 följande:
    Lycka till Myra !!!

Hur har du tänkt lägga upp samtalet?

Mina tips - om du behöver några Skrattande - är att be om blastocyster - 2 st - om du vågar risken med tvillingar (kan bli komplicerad graviditet + men för livet för din del), med blastocyster så har åtminstone jag och många med mig som försökt länge lyckats bli gravida.

Mediciner är också viktigt och vitaminer båda före och efter insättning; tex klexane, prednisolone, gonepeptyl spruta (tror du får den av Fertinova), E-& D-vitaminer, kalcium, folcyra, minialbyl, gravid vitaminer, ev. antibiotika .... bara för att nämna några (stavning på medicinerna stämmer säkert inte helt).
    oj jag hade nog inget planerat eller upplägg. Kanske man borde. tack för tipsen dom behövdes verkligen. 
    Jag är nog lite dun/naiv och litar helt på att läkarna vet bäst vad som ska göras. Men visst man måste vara lite om sig och kring sig. har varit mycket annat runt i livet senaste tiden och glömt planera helt. 
  • Myra

Nu sitter vi på flygplatsen i Helsingfors och på väg hem. Mötet gick bra. Kön har växt och nu 7 månaders kötid. Dom har haft svårt med donator. Dom hade till och med stop för nya patienter mellan nov och feb. Jäkla tur jag hann boka tiden i oktober. Pratade lite allmänt runt äggdonation och troligen i augusti efter semestern kontaktar dom oss för kolla av min menscykel o matcha donatorn. Även kolla och godkänna donatorn om jag förstod rätt.

Fick medicinlista med mig. Är så trött nu och minns inte allt just nu. Gick upp 4 i morse.

Svar på tråden Fertinova Helsingfors