• Myra

Fertinova Helsingfors

När jag börjat förstå det här med AMH och att jag redan för 3 år sen hade så långa värde började jag fundera. 
    Jag kan inte minnas att dom nämt det för mig tidigare. Känns inte alls bra. Jag vet inte om dom sagt i början och jag inte kunde ta in det eller något. Det är ju så mycket känslor som snurrar runt. Den gör man 2 IVF och förutsättningarna kanske inte var dom bästa med lågt AMH och jag förstod inte det.

• Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-14 21:11:31 följande:
    Vårt resultat: 18 befruktade ägg!! Heelt otroligt kan knappt fatta?!! Snacka om att vi har haft tur med vår donator
    Oj jäklar, Grattis det är ju kanon, kan inte bli bättre resultat. Då blir det många syskon..;) 
    Vilken skön trygghet att kunna ha så många ägg.
    Har du fått tillbaka något ägg nu?

Hur var kvaliteten på äggen/embryona? Fast med så många ägg lär kvaliteten var toppen.
    hur mycket vet ni om er donator?  
  • Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-15 10:32:06 följande:
    Vi bestämde oss för att återföra två embryon (två 2:or), fyra åkte i frysen och de övriga (12) ska de odla på :) Får reda på mer hur det gått för dem efter lördag! Vi vet inget mer än de fyra "kriterierna" om donatorn dvs. Hud- ögon- hårfärg och längd. Väldigt glad såhär långt :)
    Vad menas med två 2:or?
    Ja jag förstår att ni är glada, vi är glada för er också. Det är ni värda. Får man inte veta något om personlighet, intresse mm?

• Myra

har ni fått tag in info om Finska lagstiftningen att det är öppen donation? 
    Den måste också vara med och inte så lätt att söka på det när det troligen är på Finska.

• Myra
    Dustpuppy skrev 2013-11-15 11:09:51 följande:
    Myra: Finland är ett tvåspråkigt land, så all myndighetsinformation finns på finska och svenska.

/Dustpuppy
    Då ska jag luska lite. Tack
  • Myra
    Dustpuppy skrev 2013-11-15 11:15:56 följande:
    Myra: här är den finska lagen om assisterad befruktning, på svenska:

www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2006/20061237

/Dustpuppy
    Tack, vad gullig du är. 

Satt precis och kollade in klinikens info för att skriva ut till ansökan. Där står det även om lagen.
    Tycker det är lite konstigt att om Finskand har lag på det så vet ju FK det, varför måste då ALLA som söker skicka med det. Dom borde även veta ganska mycket om klinikerna så känns som alla får göra massa dubbelarbete för samma sak. Nästa så vi alla kan slå ihop våra ansökningar..;) vi lägger ner så mycket tid. 
  • Myra

Ska till psykologen nästa vecka för lämplighetsintyget. Några tips? Något man ska tänka på eller förbereda sig på något sätt?

Funderingar jag haft, vi båda är för öppen donation och att barnet ska veta. Hur har ni funderat hur och när ni ska berätta för familj och för omgivningen?

Hur och när ska man berätta för barnet? Vill att det ska berättas tidig och det ska bli en naturlig grej. När är ett barn moget för det?

Hör en berätta när han fick veta att han var adopterad så var han äldre o det blev traumatiskt för honom och han fick veta av andra än sina adoptivföräldrar sv misstag. Någon försa sig och visste inte. Ett för litet barn är för litet att förstå. Så är nyfiken över era funderingar.

• Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-18 06:02:39 följande:

Några vet redan nu vad vi går igenom andra kommer vi berätta för om jag blir gravid. Sedan "ger" sig nog mycket allteftersom. Jag tänker berätta för barnet redan när det ligger i magen. Mitt barn ska alltid veta Sen har man några år på sig att formulera berättelsen för barnet innan det förstår :)

Håller med, barnet ska alltid veta men var lite på hur man ska berätta så ett barn förstår. Det ska inte alls bli så att man väntar flera år och det kommer som chock för barnet. Tror mera det är värre. Det löser sug med tiden och kommer falla sig naturligt men kunde inte låta bli att fundera lite.
  • Myra
    Virvla skrev 2013-11-18 20:22:22 följande:

Myra: Det psykologen är mest intresserad av är ATT ni tänker berätta för barnet och helst tidigt. HUR är något ni kan fråga om råd kring. Vår psykolog rekommenderade att göra som en slags bilddagbok el liknande under processens gång att kunna ge till barnet längre fram. "Här är vi påväg till kliniken" och liknande... Hon tyckte att man kunde börja berätta tidigt att man berättar "sagan om när du blev till" och låter den följa barnet. Hon menade också att barn brukar börja fundera på hur barn blir till i treårsåldern och då kan man svara enkelt på just det barnet frågar om. Förstår att du tänker på det, det gör jag med!

Idag har vi varit på VUL och för första gången fått se ett hjärta som slog. Embryot ligger lite före sin kurva och är 9,8 mm istället för 8mm som beräknat. Skönt när det avviker åt det hållet! Vi är väldigt lättade nu. Sist vi kom så här långt fick vi veta att embryot dött...

Ohh vad härligt att ni fick se lilla hjärtat slå. Efter all kamp och då få se belöningen med hjärtat som slår. Så glad för er.

Tack för alla råd. Bilddagbok var en jätte bra Ide.
  • Myra
    Fertilitetsresa skrev 2013-11-19 11:01:48 följande:

Av de ägg som de odlade längre på fick vi åtta till frysen :) Så nu har vi tolv finingar som fryser

Vad härligt, grattis. Skönt att ni fick flera ägg i frysen till syskonförsök.
Svar på tråden Fertinova Helsingfors