• paola

hur slutar man med blöja på natten?

3 åring som varit blöjfri på dagen i över 1 år. men natten är ett måste då blöjan är alldeles full på morgonen. hon dricker inte särskilt mkt på kvällen mer än vällingen. men hur gör man? 

min svägerska bär sitt sovande barn till toaletten så hon kissar innan hon själv ska sova. sen ställer hon klockan 2 ggr per natt o gör samma sak. finns det verkligen ingen annan lösning?

har en bebis som beräknas komma i november. skulle vilja att hon blir blöjfri tills dess 

• Svar på tråden hur slutar man med blöja på natten?
  • JKA
    La Lola skrev 2013-05-20 21:31:40 följande:
    Hedda är 4 o dricker det.
    Välling kan man ju dricka hela livet.
    Visst kan man dricka välling hela livet. Men det är inte så vanligt att man som vuxen dricker det som "extramål" precis innan sänggåendet och ffa inte om man har stora urinmängder under natten som orsakar problem. 

Men menar inte alls att det alltid är fel att fortsätta med välling, bara att det kanske inte är nödvändigt + att det kan underlätta att sluta kissa på natten om man inte dricker så mkt på kvällen som det ju blir med välling.

Vi hade inte det problemet eftersom vår dotter gick från att älska välling till att vägra dricka den när hon var 2 år.  
  • paola

Nu har jag provat att ta upp henne innan vi ska sova o även mitt i natten, hon blir ledsen alla gånger o vägrar kissa... Jag tycker jätte synd om henne ojar slutat med detta. Saken är att hon säger hela tiden att hon inte vill ha blöjan o jag förklarar hela tiden att då gör vi så.. Att mamma tar upp dig när du sover, bara för att kissa osv... O hon e med på allt men när det väl är dags så vill hon inte... O flytta vällingen tidigare blir ju fel eftersom det är med vällingen hon somnar. Jag har igentligen inte problem med att hon har blöja på natten. Men jag vill dock inte vara anledningen till att hon kanske fortfarande kissar sängen när hon är 13. Om ni förstår vad jag menar. Att jag var för lat för att prova olika saken. Alla säger olika. Min svägerska tog upp sin dotter under ett par månaders tid flera gånger per natt o det hjälpte. Andra säger att det är plågeri. Dem slutar när dem är redo. Men när är det då?? Jobbigt. Vill som sagt inte ha en 13 åring som fortfarande kissar på sig på natten

• En blå giraff
    paola skrev 2013-07-27 20:57:43 följande:
    Nu har jag provat att ta upp henne innan vi ska sova o även mitt i natten, hon blir ledsen alla gånger o vägrar kissa... Jag tycker jätte synd om henne ojar slutat med detta. Saken är att hon säger hela tiden att hon inte vill ha blöjan o jag förklarar hela tiden att då gör vi så.. Att mamma tar upp dig när du sover, bara för att kissa osv... O hon e med på allt men när det väl är dags så vill hon inte... O flytta vällingen tidigare blir ju fel eftersom det är med vällingen hon somnar. Jag har igentligen inte problem med att hon har blöja på natten. Men jag vill dock inte vara anledningen till att hon kanske fortfarande kissar sängen när hon är 13. Om ni förstår vad jag menar. Att jag var för lat för att prova olika saken. Alla säger olika. Min svägerska tog upp sin dotter under ett par månaders tid flera gånger per natt o det hjälpte. Andra säger att det är plågeri. Dem slutar när dem är redo. Men när är det då?? Jobbigt. Vill som sagt inte ha en 13 åring som fortfarande kissar på sig på natten
    Jag tror inte din dotter är mogen att sluta med nattblöja om du måste ta upp henne varje natt för att undvika olyckor. Jag skulle ta på henne en blöja då hon somnat på kvällen. Det är väl ingen brådska att sluta med nattblöjan om hon bara är 3 år. Det är ju först vid 6 års ålder som man kan säga att det är ett problem med nattblöja, man får inte ens någon hjälp av barnmottagningen före det. Jag tycker du ska vänta med att ta bort blöjan tills du märker att den är torr på morgonen, först då är hon mogen. Det är hormoner som styr detta med att kissa på sig på natten. Inget barnet själv kan styra över.
  • norrlandsflicka

Det kommer när det kommer. Vi hade blöjor på natten för säkerhets skull första halvåret sen sonen blev blöjfri dagtid. Oftast var den torr, men ibland kissade han i sömnen. När han hade varit torr varje natt längre period så slutade vi med blöja. Har aldrig tagit upp och kissat på kvällen/natten. Däremot har sonen fått gå och kissa innan han fått lägga sig i våran säng om han kommit över till oss på natten i början när han var utan blöja då vi har svårtvättade madrasser. Har hänt olyckor några gånger också, , men det är ju sånt man får räkna med.

Är väl bättre att vänta tills hon är redo för det? Är väl bra hon är torr på dagen iaf. Tror det är svårt stressa fram att det ska vara torr på natten, går ju inte styra kroppen när man sover.  

• paola

Jo ni har egentligen rätt. Tänkte ocå så.. att hon e redo när hon e redo.Blir bara så sjukt stressad av alla runt omkring då alla kusiner o vänner i samma ålder e helt blöjfria.

• paola

Väntar ett syskon nu till jul o jag skulle gärna vilja ha 1 blöjbarn. Men det går kanske inte att styra som ni säger. El min dotter går inte att styra. För som jag sa så styrde min svägerska hennes flicka...

• Trillian80

Hm, har ni provat att låta henne sova hela natten utan blöja?

Min son hade också kissiga blöjor på morgonen men en kväll så "glömde" vi att sätta på den, och på morgonen vaknade han torr och ren. (Han var då 3 år, nu 3,5)
    Om han däremot får på sig en blöja så kissar han i den, tror det går automatiskt. Känner barnet att det har blöja på sig så kissar den kanske i det.
    Vi har ett plastat frottéskydd under lakanet i de fall en olycka händer, vilket oftast händer när han är sjuk med feber då han inte kan kontrollera det lika lätt. Då blir han också jätteledsen, men det är bara att ta upp honom, byta i sängen, ta på nattblöja och lägga honom igen och då har han lugnat ner sig.
    Han dricker oftast en-två muggar med mjölk innan han lägger sig och har en vattenflaska intill sängen, så han kan hålla sig. Om han är kissnödig och vaknar mitt i natten så går han på pottan som vi har ställt intill sängen och så lägger han sig igen.

Så jag tycker att ni ska ta bort blöjan och inte tvinga henne att inte kissa i den under natten, för jag tror hon gör det helt omedvetet och förmodligen i sömnen.
    Lägger ni henne utan blöja så får hon möjligheten att hålla sig. Gör er redo med extra sängkläder och visa att det är okej med en olycka.

Om ni kör på utan blöja och det händer flera olyckor under nätterna så skulle jag tro att hon inte är redo. Jag känner till många föräldrar som gör som ni, tar upp barnet och låter det kissa mitt i natten trots att barnet kanske hade klarat att hålla sig ändå - för det KAN ju bli blött.

Lycka till! 

• micksaan

När vår tjej slutade med blöja på natten 2,5- 3 år gammal kissade vi henne innan hon la sig vid 19-20 tiden. Sen hade vi en potta i hennes rum som vi bara lyfte över henne på innan jag eller sambon la oss vid 23-00 tiden, sen bara tillbaka i sängen igen. Gjorde så under en kortare period innan hon lärde sig att hon var utan blöja nattetid och själv kunde kissa på pottan (eller säga till att hon behövde kissa) om hon vaknade.

• mammatillnils

Min son är 2,5 år och har sovit utan blöja ett par månader. Blöjan var ofta torr på morgonen och då kissade han rejält i pottan direkt när han vaknade. En kväll när han skulle lägga sig frågade jag om han ville ha blöja eller kalsongen. Han valde kalsonger och har haft det sedan dess. Låter ju helt galet att bära upp ett sovande barn för att kissa!

• En blå giraff
    paola skrev 2013-07-29 20:16:28 följande:
    Väntar ett syskon nu till jul o jag skulle gärna vilja ha 1 blöjbarn. Men det går kanske inte att styra som ni säger. El min dotter går inte att styra. För som jag sa så styrde min svägerska hennes flicka...
    Nej jag tror inte man kan lära ett barn att vara torr på natten om barnet inte är moget. Som sagt är det styrt av hormoner, inte av viljan. Det kommer alltid vara så TS att ditt barn kanske är tidigt med vissa saker och senare med annat. Det är ingen idé att jämföra med andras barn när de lär sig saker. 

Sen förstår jag faktiskt inte detta med att storbarnet ska bli blöjfri helt - det blir ju inte mindre arbete om storbarnet har nattblöja? Nästan värre med ett storbarn som nyss slutat med blöja och det blir olyckor och tvätt.  
Svar på tråden hur slutar man med blöja på natten?