• paola

hur slutar man med blöja på natten?

3 åring som varit blöjfri på dagen i över 1 år. men natten är ett måste då blöjan är alldeles full på morgonen. hon dricker inte särskilt mkt på kvällen mer än vällingen. men hur gör man? 

min svägerska bär sitt sovande barn till toaletten så hon kissar innan hon själv ska sova. sen ställer hon klockan 2 ggr per natt o gör samma sak. finns det verkligen ingen annan lösning?

har en bebis som beräknas komma i november. skulle vilja att hon blir blöjfri tills dess 

• Svar på tråden hur slutar man med blöja på natten?
  • La Lola
    Mirali skrev 2013-05-20 21:17:33 följande:
    Tyckte också det lät lite sent med en treåring som fortfarande dricker kvällsvälling...
    Hedda är 4 o dricker det.
    Välling kan man ju dricka hela livet.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cosinus
    Tyckte också det lät lite sent med en treåring som fortfarande dricker kvällsvälling...
    Det gör min 5-åring också, ser ingen anledning att ta bort den för honom. Men sen han slutade med blöjan så får han bara 150 ml och inte 200.

Man kan ju halvera om barnet vill ha kvar vällingen om normalportion funkar för kisseriet. Allt är ju inte svart eller vitt.
  • Nellys mamma

Vår tjej som fyller 4 i sommar slutade med blöja på dagen när hon var två. Vi har försökt att inte ha blöja på natten och i perioder går det bra men sen kommer en sämre period igen så vi har valt att låta henne ha blöjan så länge hon kissar i den ibland. Hon vaknar inte av att hon kissar i sängen och sen får hon då ligga i det och vakna i en kall och blöt säng om vi inte har blöja. Det är så synd om henne och hon blir så ledsen att vi återgick till blöja. En period tog vi henne till toaletten varje kväll innan vi gick och la oss, men det hälpte inte alla nätter ändå. Så för att hon ska slippa vakna nerkissad på natten och bli väldigt ledsen så har hon alltså blöja tills hon är redo att sluta, även om hon nu för tiden bara har en blöt blöa någon gång i veckan eller mer sällan.Förhoppningsvis klarar hon nätterna snart, men jag vill inte stressa henne.

Själv tycker jag inte att det är jobbigt med två blöjbarn, om den ena bara har blöja på natten, hellre det än att behöva gå upp, duscha henne, trösta henne, bädda rent sängen, tvätta och natta om henne samtidigt som den lilla inte sover så bra om nätterna. Då blir det inte mycket sömn om nätterna och väldigt lite energi till dagarna.

• paola

Jag vill tillägga att hon givetvis kissar precis innan hon ska lägga sig.. Hon har även sagt att hon inte vill ha blöjan och vi har pratat med henne om att då måste hon sluta kissa på natten i blöjan. Att hon får säga till mm. Vi har provat lägga henne utan blöja. Sedan tagit på en medan hon sovit. Vi provade ganska länge, blöjan var dygnsur på morgonen. Vi får nog helt enkelt vänta. Ikväll nu innan jag lade mig tog jag upp henne o bar henne in på toa. Satte henne på toan o viskade att hon skulle kissa. Det gjorde hon också men stackars barn. Hon var helt slut. Detta gör jag aldrig om. Serban inte vara rätta lösningen. Vällingen tänker jag Definitivt inte sluta med. Varför skulle vi göra det? Hon gillar ju det. Hon dricker en flaska på morgonen och en på kvällen. Vet många barn. De flesta jag känner. Både 3,4 och 5 år för den delen som dricker välling. Ser inget fel i det. Tack för alla svar men hon får styra lite själv när Hon ska sluta kissa i blöjan på natten. Risken är kanske att hon inte slutar på ett bra tag men de får vi väl ta.

• cosinus
    paola skrev 2013-05-20 22:15:15 följande:
    Jag vill tillägga att hon givetvis kissar precis innan hon ska lägga sig.. Hon har även sagt att hon inte vill ha blöjan och vi har pratat med henne om att då måste hon sluta kissa på natten i blöjan. Att hon får säga till mm. Vi har provat lägga henne utan blöja. Sedan tagit på en medan hon sovit. Vi provade ganska länge, blöjan var dygnsur på morgonen. Vi får nog helt enkelt vänta. Ikväll nu innan jag lade mig tog jag upp henne o bar henne in på toa. Satte henne på toan o viskade att hon skulle kissa. Det gjorde hon också men stackars barn. Hon var helt slut. Detta gör jag aldrig om. Serban inte vara rätta lösningen. Vällingen tänker jag Definitivt inte sluta med. Varför skulle vi göra det? Hon gillar ju det. Hon dricker en flaska på morgonen och en på kvällen. Vet många barn. De flesta jag känner. Både 3,4 och 5 år för den delen som dricker välling. Ser inget fel i det. Tack för alla svar men hon får styra lite själv när Hon ska sluta kissa i blöjan på natten. Risken är kanske att hon inte slutar på ett bra tag men de får vi väl ta.
    Välling i sig ser jag heller inget problem med däremot ska man ju vara medveten om att alla barn inte fixar en hel flaska precis innan de somnar utan att behöva kissa på natten.

Vår 5-åring som dricker välling får som sagt bara 150 ml ist för 200 eftersom det händer att det blir olyckor på den större mängden. När han var mindre var fick han vällingen 45 min innan han skulle kissa och sen sova och då funkade det bra medan det oftat inte gjorde det om han fick den senare. Det är ju rätt stor vätskemängd tätt inpå sängåendet. Numera är han mer okänslig så nu är vi inte lika noga. Äter hon välling väldigt nära hon ska gå och sova så prova flytta fram flaskan lite så ser ni om det gör någon skillnad på hur tung blöjan är.
  • Nyfiken gul
    Att man slutar med nappflaska betyder inte att man måste ta bort vällingen.

Välling kan man fortsätta dricka kvällstid genom hela livet.   
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • LinaSofia

Min mor brukade sätta mig på toaletten mitt i natten och då kissade jag men vaknade inte till så pass att jag inte kunde somna om. Om hon inte gjorde det kissade jag på mig under natten.

• Meal

Sonen vaknar inte alls när vi sätter honom på pottan på natten. Han är knappt vaken heller när han själv sagt till att han behöver kissa. Gnäller bara lite i sömnen och vrider på sig, så sätter vi honom på pottan. Han är 27 månader nu och har som sagt varit utan nattblöjan i 5 månader. 

Om hon själv vil sluta med blöja så hade jag nog gjort en större insats för att få det att fungera. Tycker du har fått många goda råd här, både med att flytta fram vällingen lite så att hon kanske hinner kissa lite mer av den innan hon lägger sig. Och jag hade nog testat ett par gånger att sätta henne på toaletten innan ni lägger er. Även om hon halsover när hon gör det så behöver ju inte det betyda att ni stör hennes sömn mer än det gör när hon kissar i blöjan under natten. 

• mx5

kissar de fortfarande vi 7 års ålder behöver de nog få hjälp av läkare för då är det hormonellt och ett nässprej kan hjälpa.....

• cosinus
    Mirali skrev 2013-05-21 08:18:49 följande:
    Varför har ni påslakan på täcket om ni ändå tvättar det varje dag?
    Några av de täcken sonen använder är rätt omysiga utan påslakan. Vi har några tivelaktiga syntettäcken från Ikea bl a som jag aldrig skulle vilja ha utan påslakan men de är billiga, bir knappt blöta när man tvättar och torkar fort. Påslakanet är ändå det lilla problemet, det är täcket som tar en hel tvättmaskin själv.
    mx5 skrev 2013-05-21 09:08:23 följande:
    kissar de fortfarande vi 7 års ålder behöver de nog få hjälp av läkare för då är det hormonellt och ett nässprej kan hjälpa.....
    Ja, här tar de emot på barnmottagningen från 6 år om de inte är torra på naten.
Svar på tråden hur slutar man med blöja på natten?