• paola

hur slutar man med blöja på natten?

3 åring som varit blöjfri på dagen i över 1 år. men natten är ett måste då blöjan är alldeles full på morgonen. hon dricker inte särskilt mkt på kvällen mer än vällingen. men hur gör man? 

min svägerska bär sitt sovande barn till toaletten så hon kissar innan hon själv ska sova. sen ställer hon klockan 2 ggr per natt o gör samma sak. finns det verkligen ingen annan lösning?

har en bebis som beräknas komma i november. skulle vilja att hon blir blöjfri tills dess 

• Svar på tråden hur slutar man med blöja på natten?
  • paola

Jag vill tillägga att hon givetvis kissar precis innan hon ska lägga sig.. Hon har även sagt att hon inte vill ha blöjan och vi har pratat med henne om att då måste hon sluta kissa på natten i blöjan. Att hon får säga till mm. Vi har provat lägga henne utan blöja. Sedan tagit på en medan hon sovit. Vi provade ganska länge, blöjan var dygnsur på morgonen. Vi får nog helt enkelt vänta. Ikväll nu innan jag lade mig tog jag upp henne o bar henne in på toa. Satte henne på toan o viskade att hon skulle kissa. Det gjorde hon också men stackars barn. Hon var helt slut. Detta gör jag aldrig om. Serban inte vara rätta lösningen. Vällingen tänker jag Definitivt inte sluta med. Varför skulle vi göra det? Hon gillar ju det. Hon dricker en flaska på morgonen och en på kvällen. Vet många barn. De flesta jag känner. Både 3,4 och 5 år för den delen som dricker välling. Ser inget fel i det. Tack för alla svar men hon får styra lite själv när Hon ska sluta kissa i blöjan på natten. Risken är kanske att hon inte slutar på ett bra tag men de får vi väl ta.

• paola

Nu har jag provat att ta upp henne innan vi ska sova o även mitt i natten, hon blir ledsen alla gånger o vägrar kissa... Jag tycker jätte synd om henne ojar slutat med detta. Saken är att hon säger hela tiden att hon inte vill ha blöjan o jag förklarar hela tiden att då gör vi så.. Att mamma tar upp dig när du sover, bara för att kissa osv... O hon e med på allt men när det väl är dags så vill hon inte... O flytta vällingen tidigare blir ju fel eftersom det är med vällingen hon somnar. Jag har igentligen inte problem med att hon har blöja på natten. Men jag vill dock inte vara anledningen till att hon kanske fortfarande kissar sängen när hon är 13. Om ni förstår vad jag menar. Att jag var för lat för att prova olika saken. Alla säger olika. Min svägerska tog upp sin dotter under ett par månaders tid flera gånger per natt o det hjälpte. Andra säger att det är plågeri. Dem slutar när dem är redo. Men när är det då?? Jobbigt. Vill som sagt inte ha en 13 åring som fortfarande kissar på sig på natten

• paola

Jo ni har egentligen rätt. Tänkte ocå så.. att hon e redo när hon e redo.Blir bara så sjukt stressad av alla runt omkring då alla kusiner o vänner i samma ålder e helt blöjfria.

• paola

Väntar ett syskon nu till jul o jag skulle gärna vilja ha 1 blöjbarn. Men det går kanske inte att styra som ni säger. El min dotter går inte att styra. För som jag sa så styrde min svägerska hennes flicka...

• paola

Nej ingen stress egentligen... Bara jag som blir uppstressad.. Kanske i onödan men jag kan inte hjälpa det. Min dotter slutade med dag blöja för 1,5 år sedan före många av hennes kusin/kompisar. Som även var 1 år äldre än henne.. Men nu så har alla gått om henne... Inget fel i det. Jag vill bara inte att det är pga mig. Det är det jag menar. Att om de nu är så att man måste ta upp på natten osv o jag inte gör det så e det jag som håller tillbaka henne.

Vi har provat lägga henne utan blöja eftersom hon säger att hon inte vill ha den. Men sen när hon somnat så har vi tagit på den. Varje morgon väger blöjan ton.. Hon kissar massor... Kanske bara ska låta det vara upp till henne. Men som jag sa... Jag vill bara veta att det inte är jag som håller bak henne

• paola

Jag provar imorgon kväll ð???tack för tipset..

• paola

Trillian80 hon kissade i sängen... Nu har vi provat iaf. Tack iaf

• paola

själva grejjen är ju att hon inte vill ha blöjan,hon säger det ju hela tiden...men hon kissar ju massor o känner inte av så hon kan vakna o säga till att hon vill kissa..

Svar på tråden hur slutar man med blöja på natten?