• paola

hur slutar man med blöja på natten?

3 åring som varit blöjfri på dagen i över 1 år. men natten är ett måste då blöjan är alldeles full på morgonen. hon dricker inte särskilt mkt på kvällen mer än vällingen. men hur gör man? 

min svägerska bär sitt sovande barn till toaletten så hon kissar innan hon själv ska sova. sen ställer hon klockan 2 ggr per natt o gör samma sak. finns det verkligen ingen annan lösning?

har en bebis som beräknas komma i november. skulle vilja att hon blir blöjfri tills dess 

• Svar på tråden hur slutar man med blöja på natten?
  • La Lola

Man väntar tills barnet är redo.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Binky

Jag fick också råd att sätta honom på pottan 1-2 gånger per natt. Men då blev han bara fruktansvärt arg! Bara några veckor efter han slutade med blöja på dagtid så började vi fråga om han ville ha kalsonger eller blöja vid läggdags. Ibland blev det blöja ibland kalsonger. Han sover oftast naken nu. Visst blir det lite olyckor ibland. Men det går jättebra. Man måste helt enkelt bara vänta tills dom är redo.

• Binky

Glömde säga, det blir olyckor om han inte kissar precis innan han går och lägger sig. Toabesöket innan läggdags är jätte viktigt. Ni kan ju alltid prova och se hur det går. Om hon varit blöjfri så pass länge så kan du ju bara fråga och se vad hon säger.

• cosinus

Man gör ingenting föränn blöjan börjar vara torr på morgonen.

Det man kan göra, om man orkar, är att känna efter under natten om man ändå vaknar till för att bilda sig en uppfattning om _när_ barnet kissar.

Visar det sig att barnet främst kissar precis innan det vaknar (när det sover jättelätt) eller precis efter det vaknat så kan man väl försöka jobba bort blöja om man vill och orkar.

Men kissar barnet flera ggr per natt utan att ens vakna så skulle jag aldrig göra något mer anstränande på en 3-åring än att inhandla nya blöjor.

2 av mina 4 har blivit torra nattetid vid precis fyllda 3 år, 1 precis innan hon fyllde 2 och 7-åringen kissar fortfarande ner sig precis varje natt. När han var 5 år provade vi att ta bort nattblöjan under 2 veckor för att se om han skulle lära sig vakna när det blev blött. Det resulterade i en enda sak. Att han vägrade ta tillbaka blöjan och att vi nu i 2 års tid har tvättat minst en uppsättning lakan, påslakan och täcke varje natt. Det rekommenderar jag inte :) Gemensamt för de som blivit torra är just att nattblöjan börjat vara torr varje morgon, så det skulle jag gå efter om jag var du.

Är sen barnet inte torrt på natten om 2-3 år då skulle jag byta strategi men inte innan det.

• Meal

Min kille sa en kväll att han inte ville ha på sig blöjan mer när han skulle sova, då hade han varit utan på dagen i 4 månader, men aldrig haft en torr nattblöja. Men det har gått över all förväntan. Han vaknar oftast vid 22-23 tiden och vill kissa. Har han inte vaknat när vi lägger oss så sätter vi honom på pottan vi har inne i hans rum, så kissar han i sömnen. I perioder så har han vaknat och behövt kissa ännu en gång på natten, men oftast räcker det med den ena gången. I början när han slutade så var det väldigt bråttom på toaletten när han vaknade om morgonen, men nu är det ingen brådska. Han sover på ett obehandlad lammskinn. Rekommenderar att investera i något slags kiss-skydd till sängen, för det kommer bli blött i början innan ni bägge kommer in i en bra rutin. Nu är det 5 månader sen sonen slutade med nattblöja och det är väldigt sällan det blir vått i sängen. 

Vad säger barnet själv om att sluta? Vill hon sluta med nattblöjan?

• miamaria777
    Meal skrev 2013-05-20 20:48:51 följande:

Min kille sa en kväll att han inte ville ha på sig blöjan mer när han skulle sova, då hade han varit utan på dagen i 4 månader, men aldrig haft en torr nattblöja. Men det har gått över all förväntan. Han vaknar oftast vid 22-23 tiden och vill kissa. Har han inte vaknat när vi lägger oss så sätter vi honom på pottan vi har inne i hans rum, så kissar han i sömnen. I perioder så har han vaknat och behövt kissa ännu en gång på natten, men oftast räcker det med den ena gången. I början när han slutade så var det väldigt bråttom på toaletten när han vaknade om morgonen, men nu är det ingen brådska. Han sover på ett obehandlad lammskinn. Rekommenderar att investera i något slags kiss-skydd till sängen, för det kommer bli blött i början innan ni bägge kommer in i en bra rutin. Nu är det 5 månader sen sonen slutade med nattblöja och det är väldigt sällan det blir vått i sängen. 

Vad säger barnet själv om att sluta? Vill hon sluta med nattblöjan?

Samma här! Min lilltjej ville plötsligt inte ha blöja på natten längre när hon var ca 3,5 år. Så vi hakade på, men sa att då kan man inte dricka välling på kvällen. Det gick hon med på och så slutade vi bara med blöjan, från en natt till nästa. Det har gått jättebra! I början blev det blött i sängen ca varannan natt, men efter ett par veckor var hon helt torr. Missar hon att kissa på kvällen, eller om hon dricker lite för mycket vaknar hon på natten och går upp för att kissa. Ytterst sällan att det blir blött numera. 

Jag tror verkligen att man måste vänta tills barnet är redo och motiverat, men man kan ju hjälpa till lite på traven. Tex välja en mindre bekväm blöja... Då blir det ju mycket skönare att sova utan!  
  • mx5

Min son slutade kissa i blöjan när vi tog av den, det var nog för sent... jag tror han var 4 år....

• JKA

Att bli torr på natten är långt ifrån samma sak som att bli torr på dan. Det handlar om hormonell reglering som gör att man inte producerar urin på samma sätt på natten som på dan. Så vänta tills blöjan är torr på morgonen en längre tid, det är verkligen MYCKET jobbigare att hålla på och ta en liten unge på toa på natten än att ha två blöjbarn. 

• JKA

En treåring är däremot gott och väl stor nog att sluta med kvällsvälling och det kanske kan hjälpa på traven. 

Svar på tråden hur slutar man med blöja på natten?