Meal skrev 2013-05-20 20:48:51 följande:
Min kille sa en kväll att han inte ville ha på sig blöjan mer när han skulle sova, då hade han varit utan på dagen i 4 månader, men aldrig haft en torr nattblöja. Men det har gått över all förväntan. Han vaknar oftast vid 22-23 tiden och vill kissa. Har han inte vaknat när vi lägger oss så sätter vi honom på pottan vi har inne i hans rum, så kissar han i sömnen. I perioder så har han vaknat och behövt kissa ännu en gång på natten, men oftast räcker det med den ena gången. I början när han slutade så var det väldigt bråttom på toaletten när han vaknade om morgonen, men nu är det ingen brådska. Han sover på ett obehandlad lammskinn. Rekommenderar att investera i något slags kiss-skydd till sängen, för det kommer bli blött i början innan ni bägge kommer in i en bra rutin. Nu är det 5 månader sen sonen slutade med nattblöja och det är väldigt sällan det blir vått i sängen.
Vad säger barnet själv om att sluta? Vill hon sluta med nattblöjan?
Samma här! Min lilltjej ville plötsligt inte ha blöja på natten längre när hon var ca 3,5 år. Så vi hakade på, men sa att då kan man inte dricka välling på kvällen. Det gick hon med på och så slutade vi bara med blöjan, från en natt till nästa. Det har gått jättebra! I början blev det blött i sängen ca varannan natt, men efter ett par veckor var hon helt torr. Missar hon att kissa på kvällen, eller om hon dricker lite för mycket vaknar hon på natten och går upp för att kissa. Ytterst sällan att det blir blött numera.
Jag tror verkligen att man måste vänta tills barnet är redo och motiverat, men man kan ju hjälpa till lite på traven. Tex välja en mindre bekväm blöja... Då blir det ju mycket skönare att sova utan!