• Fiamedbarn

Vi som vill försöka igen efter missfall

Ambra, jag känner bara att jag inte har tid att vänta eftersom jag är lite äldre! 

Imorgon ska jag på ultraljud och får hoppas att allt kommit ut (det är jag nog rätt säker på). Ska också fråga om ägglossningsstickor mäter hcg eller om man kan börja med dom snart.

I övrigt har det varit tufft att köra LCHF! Andra dagen idag. Huvudvärk och trötthet. Förra ggn åt jag lite kolhydrater varje kväll för att inte få just huvudvärk, och idag tog jag precis en mumsmums. Men nu får det vara bra! Inga kolhydrater på dagtid och helst inte alls....men det är verkligen jobbigt att komma igång med viktminskning! Har också gått en timme igår och idag. Hoppas vikten pekar neråt imorgon! Från igår pekar den faktiskt ett kilo neråt  

• Fiamedbarn

Precis hemkommen från ultraljudet. Jag har 12 mm slemhinna kvar (vid 15 mm rekommenderas skrapning). Ska på kontroll om två veckor igen. Gravtestet visar svagt positivt fortfarande. Läkaren sa att jag borde utredas varför jag fått återkommande missfall något jag tog för givet skulle göras med fertilitetsutredningen, men det är tydligen två helt olika saker. Så på nästa återbesök ska hon ta massa blodprover - jätteskönt att de gör vad de kan!! Jag sa att jag ville börja med progesterall men då sa hon att progesteron ska man ta först vecka 8 och trombyl v20. Men jag kommer nog göra progesterall snart i alla fall - läkaren menade att det inte behövs så tidigt eftersom jag uppenbarligen kan bli gravid, det är främst för att behålla graviditeten man tar det. Förra läkaren sa att jag kunde börja med trombyl redan innan nästa graviditet så fort missfallet var över, men denna läkaren sa att man bara tar det senare i graviditeten då moderkakan tar över näringen (fast det är väl redan i vecka 12?).

Bra att hon tar mig på allvar i alla fall och utreder det som kan utredas!

Mitt TSH från proverna igår ligger nu på 2,3 och det sa hon var bra. Men jag har läst att det optimala för fertiliteten är 1,0 eller 1,5. Så jag funderar på att ta en tablett levaxin till vilken endokrinläkaren föreslagit tidigare (men då var jag i och för sig gravid). Jag kommer ju ändå följas upp med kontroller av TSH-värdet så det är väl knappast nån risk att jag tar för mycket.

Har nu gått ner 1,9 kg på två dagar med LCHF! Men jag blir väldigt trött av det! Vilket gör att jag dricker massa cola (aspartam kan tydligen också sätta ner fertiliteten så det måste jag sluta med snart!). Colan gör att jag inte kan somna om kvällarna och blir ÄNNU tröttare. SÅ det är lite tufft nu! Har i alla fall gått en timmes promenad tre dagar i rad Det är bara att kämpa på!!

Hur går det dig Ambra?

Och om det är fler som vill hänga på så är ni välkomna  

• Fiamedbarn
    Ambra skrev 2013-05-15 16:43:39 följande:
    Vad tröttsamt att höra olika från läkare, verkar som att ingen läkare i Sverige har koll på upprepade missfall... Hur fasen ska Trombyl från vecka 20 hjälpa mot missfall när typ 99% av alla missfall sker före det?? Skulle jag få ytterligare ett missfall kommer jag nog söka hjälp utomlands direkt.. Har efter erfarenhet och vad jag läst från olika personer här på FL totalt tappat förtroendet för svenska läkare på just den här punkten.. Jag kommer köra både Albyl och Progesterall från ägglossning på eget bevåg denna gång! Var iaf och tog blodprov idag och ska få svar om ett par dagar Härligt att det går framåt med dieten och nästan två kg på två dagar låter ju helt galet bra!!
    Vad bra att du kollar TSH! Men du, kom ihåg att progesterall inte ska tas från ägglossning utan strax därefter, typ från dag 16 eller nåt. Det finns några trådar om det och info på nätet.
  • Fiamedbarn

Så här står det i tråden om hur man ska använda krämen:

Du ska applicera krämen där din hud är som tunnast. Halsen, nacken, armvecken, knävecken osv. Du ska inte smörja på samma ställe två ggr i rad, utan variera smörjnings ställena, detta för att inte hudden ska bli "mättad" och tar då inte upp krämen maximalt! Du ska sluta smörja dig någon dag innan din mens eftersom man då inte har progesteron i kroppen. Jag har också läst att man inte heller ska smörja på äl dagen som någon gjort utan några dagar efter ÄL för att inte störa den eftersom man inte då heller har progesteron i kroppen. Det stod att man ska börja smörja på dag 16, om man har 28 dagar i sin cykel, men det kanske varierar efter ens cykel. Har man som jag 26 dagar så börjar jag smörja på dag 14. Hoppasdu hängde med där! Lycka till! 

• Fiamedbarn
    Ambra skrev 2013-05-15 19:17:32 följande:
    Hej igen, har läst allt jag kunnat hitta om både progesterall och trombyl/albyl så hade tänkt vänta till ÄL+2 med krämen, tar ÄL-test för att vara helt säker på dag. Albylen har jag precis börjat med. Ja, känns bra att jag hann med testet idag, hoppas jag hinner få resultat innan helgen! Började du med Levaxinet under graviditeten? Kan man göra det? Tänker på om jag skulle behöva något om man isf måste vänta med att bli gravid..?
    Du har ju full koll När ska man börja ta albyl/trombyl då och vilken dos? När börjar du med det?

Jag började ta levaxin under graviditeten, jag vet i alla fall att dosen ofta är högre under graviditeten än annars. Men tänk på att de kan säga att allt är normalt om du har värden mellan 2-5 men det optimala för fertiliteten är som sagt 1-1,5!  
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn

Ambra, ditt TSH är ju rätt okej men det skulle kanske kunna sänkas något till 1,0 - men jag vet inte om sjukvården håller med om det.

Jag håller på att titta lite på DHEA för att kanske förbättra äggkvaliteten. Kopierar ett inlägg jag skrev i DHEA-tråden:

Ni som tar DHEA, kollar ni nivåerna i blodet hos läkare regelbundet? Jag har precis läst lite på nätet om att det också kan ha en negativ effekt på fertiliteten (för vissa verkar det som) eftersom det ökar just det manliga könshormonet.

Men enligt en studie så förbättrar det fertiliteten. 

Ni är säkert insatta i dessa studier innan men för mig är det här med DHEA relativt nytt! Och jag vill ju inte försämra mina fertilitetschanser Man kanske borde se om man har en stor äggreserv kvar och veta mer om kvaliteten på äggen och på värdena av DHEA i kroppen först? Men gör läkare sånt?

Konstigt att man inte får bättre hjälp från fertilitskliniken! Nu har min utredning inte riktigt kommit igång, men vad jag har förstått är det ändå rätt begränsad hjälp. Väntar bara på att mitt MF ska sluta och nästa mens komma igång för att börja utredningen igen. Men idag körde vi igång med bebisverkstaden i alla fall! Blödningen är ju i stort sett borta. ÄL visade väldigt positivt men det är nog för att hcg forfarande är kvar i kroppen... 

• Fiamedbarn

Jag undrar om det är ÄL på g? Har också flera tecken på PMS eller ...

• Fiamedbarn

Ambra, vad otroligt skönt det måste vara att äntligen få tillbaks sin ägglossning! Jag testade max på ÄL-stickan härom dagen när vi började med bebisverkstaden, men det är svårt att veta om det var ÄL:s lh eller resterna från missfallets hcg som gav utslag. Men jag har haft grymt ömma bröst idag! Så man kan ju alltid hoppas

Väntar annars på ÄL eller mens. Vilken tid det tar! Det var ju redan 6:e maj missfallet startade vilket är exakt tre veckor sen idag. Nu får det vara nog! Nu vill jag börja försöka igen! Ska kanske börja med trombyl redan idag och beställa progesterall ikväll. Funderar också på munkpeppar och DHEA. Dessutom har jag hört att akupunktur kan hjälpa. 

• Fiamedbarn

Denna månaden blev det inget plus heller. Nu funderar jag på att testa DHEA och sen blir det nog en embryodonation för jag har inte tid att vänta längre om jag ska få ett barn till!

Hur går det för er andra? 

• Fiamedbarn

Hej Ambra, vad tråkigt att höra Ja jag har kollat runt lite på hemsidor och fått mycket information från denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m64244223.html 

Funkar inget annat är det ju rätt stor chans med färsk embryodonation! Men har du inte barn sen tidigare och är under 39 så kan du ju få hjälp inom landstinget med IVF eller äggdonation, bara det att det är lång kö till äggdonation som jag förstår det... 

• Fiamedbarn

Ambra, man kan ju ta tromby och progesteron för att öka chanserna att behålla graviditet. Även folsyra kan hindra tidiga missfall som beror på ryggmärgsbråck. Men annars kan det ju bero på äggkvalitén som kan förbättras med DHEA. Många fall beror ju också på kromosomavvikelser hos fostret men det förklarar ju inte alla missfall...även immunologiska faktorer kan ligga bakom och bla D-vitamintillskott kan vara bra och prednisol (kortisol) runt implantationen....

Jag har ju samma problem! Men har inte blivit gravid igen efter mitt missfall 6:e maj. 

• Fiamedbarn
    Lindan101 skrev 2013-07-31 19:46:01 följande:

Hej! Tänkte hoppa på här, om jag får? 37 år, fick missfall (MA i v 11) i slutet av maj, försöker nu på nytt, har fortfarande inte fått mensen tillbaka, men tror att jag hade äl för ca två veckor sen. Förlåt min okunskap, men vad är trombyl och DHEA?

Hej Lindan. Tråkigt att höra, jag fick också missfall i v11 i maj. Trombyl är blodförtunnande (mildare än albyl) vilket kan förhindra de missfall som beror på blodpropp eller dålig genomströmning av blodet i moderkakan och navelsträngen. Och DHEA är ett föryngringshormon som kan förbättra äggkvalitén.
  • Fiamedbarn
    Lindan101 skrev 2013-08-01 14:32:00 följande:
    Åh, vad tråkigt, vet hur du känner...
    Ok, tack, då hänger jag med Glad
    Välkommen! Jag sitter just nu med första dagen av min mens vilket tyvärr bekräftar att det inte blev något denna månaden heller. Ska försöka med pergotime denna cykel och funderar även på DHEA och munkpeppar, men man kanske inte ska kombinera dessa med pergotime? Jag har slarvat med kosten under semestern men annars gått ner 9 kg med LCHF. Nu är det jättesvårt att hitta tillbaka till dieten igen. Men det funkade så bra för mig och jag har en del kvar att gå ner i vikt så jag får försöka kämpa.

Annars så är det väl en embryodonation som är det största fokuset för oss nu.  

Hur tänker du? Ska du göra någon utredning, IVF eller försöka naturligt? Hur länge har du försökt? Vi har försökt i över ett år nu  
  • Fiamedbarn
    Lindan101 skrev 2013-08-05 13:16:02 följande:

Hmm, fortfarande ingen mens här. Får nog testa igen i morgonbitti, för att säkert utesluta grav. Någon som vet vad det kan bero på i så fall, att man får äl men ingen mens trots ingen graviditet? Hittade uttrycket "tyst mens" på sökning, men dåligt med info...

Känns som att jag kanske måste uppsöka bm för att säkersställa att allt är ok

Min mens var sen två veckor förra sommaren och sen fick jag en hejdundrande mens med rejäla smärtor till. Jag plussade aldrig men tror ändå att det var ett tidigt missfall. Men man kan ju ha låga hormonnivåer också, förra graviditeten med min son plussade jag aldrig första månaden! (Fick dessutom som vanlig mens). Så man vet ju aldrig

Jag har valt att inte kombinera några preparat. Läste på pergotime att man inte ska ta det tillsammans med hormonämnen eller vad det stod, och rosenrot och munkpeppar påverkar hormonerna tror jag. Så jag tar bara min vanliga arsenal med vitamintillskott, fiskolja och q10.

Jag håller tummarna för ett plus!! 
Svar på tråden Vi som vill försöka igen efter missfall