• Fiamedbarn

Vi som vill försöka igen efter missfall

Har fått två missfall i vecka 11 inom loppet av ett halvår men vill nu kämpa ännu mer för att få ett syskon till lille L! Får man missfall kan man ju uppenbarligen bli gravid! Nu gäller det bara att göra det jag kan för att förbättra chanserna att få behålla barnet! Jag ska försöka gå ner i vikt (börjar med LCHF 130510), prova med trombyl, folacin, progesterall och ta vitamintillskott och äta hälsosamt samt röra på mig. Vi ska köra med ägglossningsstickor VARJE månad för jag tror att jag tidigare missat ägglossningen ibland. (Sist jag var gravid var ÄL på dag 18 i cykeln vilket förvånade mig då jag haft tidig ÄL tidigare.) Jag ska också försöka köra enligt rönen att mannen ska få utlösning varje dag en vecka innan, och sedan ska man köra varannan dag kring ÄL. Det är också viktigt att mannen är hälsosam och inte dricker alkohol för att maximera chanserna! Jag funderar även på att pröva med bisolvon, men kanske inte varje månad.

Finns det fler därute som vill kämpa vidare efter missfall?

Mina missfall skedde 17 dec respektive 7 maj. Första graviditeten var fosterlös medan andra avstannade i vecka 8. Det senaste missfallet är pågående men sist blev jag gravid exakt efter två månader från missfallets första dag. Så jag hoppas på att det blir plus på stickan i juli och en liten aprilbebis

Är det någon som vill följas åt? 

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Svar på tråden Vi som vill försöka igen efter missfall
  • Fiamedbarn

Hoppas på att fler vill dela med sig av sin kamp! Själv väntar jag mest på att MF ska sina ut och att ÄL ska ta fart. Men det kan ju ta någon vecka befarar jag. Sist tror jag att det tog ungefär två veckor men jag minns inte riktigt.

• Ambra

Hej Fiaedbarn!! Skulle nästan kunnat varit jag som skrivit ditt inlägg! Har också en liten "L" som vi försöker skaffa ett syskon till men enda vi "fått" är två missfall.. Ett i v 10 och ett i v 9, båda avstannade omkring v 5-6.. Tycker inte alls jag fått nån vidare hjälp från vården så har tagit saken i egna händer denna gång! Fick första missfallet i mitten av oktober och andra i slutet av feb och har sedan dess försökt komma i fysisk och psykisk balans till nästa försök. Har gått ner åtta kilo mha lchf + jogga nästan varje dag, har även gått 10ggr på akupunktur och fått örtbehandling.. Ska till nästa grav även prova albyl och progesterall. Tar även fiskolja, selen, järn, folsyra, B6, B12, D- och E-vitamin! Fick mens igår och tänkte satsa på att försöka bli gravid igen fr.o.m. nu

• Fiamedbarn
    Ambra skrev 2013-05-11 17:38:34 följande:
    Hej Fiaedbarn!! Skulle nästan kunnat varit jag som skrivit ditt inlägg! Har också en liten "L" som vi försöker skaffa ett syskon till men enda vi "fått" är två missfall.. Ett i v 10 och ett i v 9, båda avstannade omkring v 5-6.. Tycker inte alls jag fått nån vidare hjälp från vården så har tagit saken i egna händer denna gång! Fick första missfallet i mitten av oktober och andra i slutet av feb och har sedan dess försökt komma i fysisk och psykisk balans till nästa försök. Har gått ner åtta kilo mha lchf + jogga nästan varje dag, har även gått 10ggr på akupunktur och fått örtbehandling.. Ska till nästa grav även prova albyl och progesterall. Tar även fiskolja, selen, järn, folsyra, B6, B12, D- och E-vitamin! Fick mens igår och tänkte satsa på att försöka bli gravid igen fr.o.m. nu
    Hej Ambra! Det låter som vår erfarenhet - och våra metoder - är rätt lika! Vad härligt att du redan fått mens och kan sätta gång inom kort! Själv får jag ju vackert vänta några veckor.

Är det första gången du använder progeserall? Och vet du var man bäst beställer den? Finns ju några olika sorter om jag förstått det rätt. Akupunktur kanske också vore värt att testa! 8 kg är ju jättebra!! Hur lång tid tog det ungefär? Jag väger nog tyvärr för mycket för att komma igång med att springa än, men det är ju en effektiv metod för att gå ner snabbt!

Vad kul att följas åt! Ska du också köra med ägglossningsstickor eller har du koll på ÄL ändå? Jag försöker se det positivt och tänka att det har ju varit mycket infektioner under vinterhalvåret som kan påverka fostrets tidiga utveckling negativt, så att bli gravid på sommaren är ju mycket bättre egentligen! Och en liten vårbebis skulle ju också passa mycket bättre tänker jag

Hur lång tid tog det för dig att få ÄL/mens efter att ditt missfall startade sist?

Idag har jag försökt äta nyttigt men också tillåtit mig en del godis. Dels för att unna mig extra efter missfallet som startade för några dagar sen. Och dels som ett slags avsked till godis nu när jag vill köra igång ordentligt med LCHF imorgon. Men jag måste handla lite grejer för jag hann bara köra LCHF fem dagar innan förra graviditeten (gick ner 2 kg!) så jag måste komma på vad som funkade igen. Vad är dina favoriter i LCHF?

Lycka till nu! Du får berätta hur det fortlöper! 
  • Ambra

Innan förra missfallet gjorde jag inget speciellt alls förutom att försöka leva någorlunda hälsosamt. De jag pratade med efter första missfallet sa bara att det ju var så himla normalt med missfall och att vi bara skulle "köra på", så det var i stort sätt det vi gjorde.. Efter andra missfallet så sades det ungf samma sak, vi hade helt enkelt bara haft lite otur. Jag har pratat med ett par olika läkare men ingen vill göra något förrän 3 missfall på raken och det är ju inget man är sugen på att vänta in... Allt jag hittat ang upprepade missfall har jag hittat här på FL.. Så denna gång blir alltså första gången ned någon form av medicinering.. Den Progesterall-kräm jag har köpt heter "John Lee MD Progesterall" på biobody.se. Jag tänkte köra äl-stickor nu så jag vet när jag ska börja med krämen och tänkte även testa Efimol som tydligen ska underlätta för ägget att fästa, har aldrig prövat tidigare så vet ej om det funkar... Det tog ungf två månader att gå ner 8kg, så 4kg/mån.. Jag började med promenader och joggningturer på bara 5-10 min, men det gick faktiskt förvånande snabbt att komma i form, nu springer jag 5-7 km/gång Matfavoriten just nu är ungnsbakad lax med spenat och mozzarella och massa sallad till!! Hur gammalt är ditt tidigare barn? Min lilla kille är 1,5 år

• Fiamedbarn

Hej igen! Vad snabbt du gick ner mycket i vikt! Imponerande! Jag ger mig själv en mjukstart idag och kör igång imorgon 13 maj med LCHF. Ska också försöka gå en halvtimme till en timme per dag. Min kille fyller fyra imorgon!

Usch. Väger in mig idag på 89,7. Det är bara att hoppas att jag kan gå ner lite mer när missfallet helt går ur kroppen. Men kanske inte för jag har ätit onyttigt hela graviditeten. Igår kväll var i alla fall första gången som jag inte hade ont! Så nu börjar jag känna mig som en människa igen. Och det är faktiskt  underbart när graviditetströttheten börjar gå ur kroppen! Nu är jag både frisk och ganska pigg. Och får ta hjälp av koffein om jag vill!

Ambra, har du kollat ditt TSH-värde? Det är vanligare med missfall om man har hypotyreos. Själv har jag precis börjat ta levaxin och det hjälper mig också att bli lite piggare. 

• Ambra

Med lite disciplin går det faktiskt rätt fort att komma igång, efter ett tag blir det roligt också när man ser och känner resultat Nä, har inte kollat några värden alls, kanske borde göra det då!? Kan man gå in på vårdcentralen och be att få göra ett test el behövs remiss? Har du fått Folacin och Trombyl utskrivet? Jag fick som sagt ingenting.. Känner mig faktiskt rätt så besviken på hur jag blivit bemött av vården efter missfallen, känns inte som jag blivit tagen på allvar alls och jag har inte fått någon som helst hjälp.. Fyra år, stora killen hade du några missfall innan honom?

• Fiamedbarn

Ambra, nej han blev i stort sett till på första försöket! Det kan kanske minska risken något med barnalbyl/trombyl. Folacin är ju folsyra men jag fick ungefär dubbel dos utskrivet, vet inte riktigt varför.

Fertilitetsutredning påbörjas väl när man försökt 1 år ( ett halvår tror jag det är om man är över 35) och/eller efter tre missfall. Man kan ju alltid lägga till lite extra för att få hjälp så tidigt som möjligt! När vi skulle påbörja utredning i våras så blev jag gravid. Nu hoppas jag på hjälp snarast möjligt därifrån. Men vi försöker ju parallellt också...

TSH (och fritt T3) kollar man enkelt genom ett blodprov. Ingen remiss krävs! Har man svårigheter att bli gravid ska TSH ligga på ca 1,0-1,5 men max 2,0. (Även om gränsvärdet är 4). Jag hade ett värde på 3 och fick levaxin. 

Nu äter jag lite extra gott för att börja med LCHF imorgon. Först var det graviditeten med massa ätrestriktioner och nu LCHF. Bara några dagar i kulinarisk frihet  

• Ambra

Min lille blev också till på första försöket så jag trodde aldrig jag skulle sitta här nästan ett år efter att vi bestämt oss för att försöka få till ett syskon och inte ens vara gravid Tycker du gör helt rätt, man måste landa lite innan man kan börja med träning och viktnedgång etc. Jag unnar mig fortfarande lite gottigt till helgerna, inte lika stora mängder som tidigare bara Ikväll blir det glass och film efter en långpromenad på tre timmar!! Men då går jag nog upp till vårdcentralen redan imorgon och ber om ett prov!

• Ambra

Tack för info Får se hur det går imorgon då! Hur länge har du tagit levaxin?

Svar på tråden Vi som vill försöka igen efter missfall