• Fiamedbarn

Vi som vill försöka igen efter missfall

Har fått två missfall i vecka 11 inom loppet av ett halvår men vill nu kämpa ännu mer för att få ett syskon till lille L! Får man missfall kan man ju uppenbarligen bli gravid! Nu gäller det bara att göra det jag kan för att förbättra chanserna att få behålla barnet! Jag ska försöka gå ner i vikt (börjar med LCHF 130510), prova med trombyl, folacin, progesterall och ta vitamintillskott och äta hälsosamt samt röra på mig. Vi ska köra med ägglossningsstickor VARJE månad för jag tror att jag tidigare missat ägglossningen ibland. (Sist jag var gravid var ÄL på dag 18 i cykeln vilket förvånade mig då jag haft tidig ÄL tidigare.) Jag ska också försöka köra enligt rönen att mannen ska få utlösning varje dag en vecka innan, och sedan ska man köra varannan dag kring ÄL. Det är också viktigt att mannen är hälsosam och inte dricker alkohol för att maximera chanserna! Jag funderar även på att pröva med bisolvon, men kanske inte varje månad.

Finns det fler därute som vill kämpa vidare efter missfall?

Mina missfall skedde 17 dec respektive 7 maj. Första graviditeten var fosterlös medan andra avstannade i vecka 8. Det senaste missfallet är pågående men sist blev jag gravid exakt efter två månader från missfallets första dag. Så jag hoppas på att det blir plus på stickan i juli och en liten aprilbebis

Är det någon som vill följas åt? 

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Svar på tråden Vi som vill försöka igen efter missfall
  • Fiamedbarn

Ambra, bara tre veckor. Det tar rätt länge innan det ger effekt och man kan behöva justera dosen. Men jag känner mig faktiskt redan piggare av det.

• Fiamedbarn

Trodde missfallet började ebba ut eftersom smärtan försvann igår. Men idag har det gjort rejält ont och en naproxen bet inte. Tog två alvedon också och blev helt utslagen - men värkfri Nu får jag hoppas att det börjar lida mot sitt slut med blödandet och värken. Men det tar väl ett tag för livmodern att krympa klart kan jag tänka mig. Hoppas ägglossningsstickorna kommer redan imorgon! Har inte hunnit beställa progesterall än men ska försöka fixa det under veckan.

• Ambra

Jobbigt.. Kan ju tyvärr vara så ett tag, har för mig att mitt första missfall höll på i två veckor.. Blir inge prov för mig idag, Lilleman har 39 graders feber så får stanna hemma ist...

• Fiamedbarn

Ambra, idag verkar blödningen ha avtagit nästan helt! Och jag har ingen smärta Ägglossningsstickorna har kommit. Frågan är bara om eventuell kvarvarande hcg från graviditeten kan ge utslag på dom?

Vad tråkigt att han är sjuk. Hoppas det blir en lugn natt och att han kryar på sig snart! Kram! 

• Ambra

Halloj Finns nog risk att de ger utslag. Började med ÄL-stickor direkt efter mitt första mf och har för mig att de gav jättestarkt utslag i början.. Fick då inte igång någon normal ägglossning förrän efter ca 3 menstruationer och då blev jag gravid direkt.. Nu har jag åter igen haft 3 menstruationer efter mitt andra mf, så hoppas att allt är igång som det ska igen, blir första gången nu sen senaste mf som jag kollar ÄL...

• Fiamedbarn

Ambra, jag blev gravid efter första mensen efter förra missfallet. Nu skulle jag vilja bli gravid redan innan första mensen Om det kommer någon ägglossning. Men jag ska på ultraljud på onsdag och kan ju fråga om råd där. Och sen så ska man väl inte ha sex för snabbt pga infektionsrisken tänker jag. Men idag blöder det som sagt minimalt (inget på bindan) så jag tror att min kropp har blivit normal igen!

• Ambra

Jag har hört om flera som blivit gravida innan första mens direkt efter missfall. Försökte det själv efter första missfallet, men det funkade inte för mig eftersom min ägglossning inte kommit igång.. Denna gång har jag medvetet väntat för att hinna med viktnedgång och akupunktur mm.

• Fiamedbarn

Ambra, jag känner bara att jag inte har tid att vänta eftersom jag är lite äldre! 

Imorgon ska jag på ultraljud och får hoppas att allt kommit ut (det är jag nog rätt säker på). Ska också fråga om ägglossningsstickor mäter hcg eller om man kan börja med dom snart.

I övrigt har det varit tufft att köra LCHF! Andra dagen idag. Huvudvärk och trötthet. Förra ggn åt jag lite kolhydrater varje kväll för att inte få just huvudvärk, och idag tog jag precis en mumsmums. Men nu får det vara bra! Inga kolhydrater på dagtid och helst inte alls....men det är verkligen jobbigt att komma igång med viktminskning! Har också gått en timme igår och idag. Hoppas vikten pekar neråt imorgon! Från igår pekar den faktiskt ett kilo neråt  

• Fiamedbarn

Precis hemkommen från ultraljudet. Jag har 12 mm slemhinna kvar (vid 15 mm rekommenderas skrapning). Ska på kontroll om två veckor igen. Gravtestet visar svagt positivt fortfarande. Läkaren sa att jag borde utredas varför jag fått återkommande missfall något jag tog för givet skulle göras med fertilitetsutredningen, men det är tydligen två helt olika saker. Så på nästa återbesök ska hon ta massa blodprover - jätteskönt att de gör vad de kan!! Jag sa att jag ville börja med progesterall men då sa hon att progesteron ska man ta först vecka 8 och trombyl v20. Men jag kommer nog göra progesterall snart i alla fall - läkaren menade att det inte behövs så tidigt eftersom jag uppenbarligen kan bli gravid, det är främst för att behålla graviditeten man tar det. Förra läkaren sa att jag kunde börja med trombyl redan innan nästa graviditet så fort missfallet var över, men denna läkaren sa att man bara tar det senare i graviditeten då moderkakan tar över näringen (fast det är väl redan i vecka 12?).

Bra att hon tar mig på allvar i alla fall och utreder det som kan utredas!

Mitt TSH från proverna igår ligger nu på 2,3 och det sa hon var bra. Men jag har läst att det optimala för fertiliteten är 1,0 eller 1,5. Så jag funderar på att ta en tablett levaxin till vilken endokrinläkaren föreslagit tidigare (men då var jag i och för sig gravid). Jag kommer ju ändå följas upp med kontroller av TSH-värdet så det är väl knappast nån risk att jag tar för mycket.

Har nu gått ner 1,9 kg på två dagar med LCHF! Men jag blir väldigt trött av det! Vilket gör att jag dricker massa cola (aspartam kan tydligen också sätta ner fertiliteten så det måste jag sluta med snart!). Colan gör att jag inte kan somna om kvällarna och blir ÄNNU tröttare. SÅ det är lite tufft nu! Har i alla fall gått en timmes promenad tre dagar i rad Det är bara att kämpa på!!

Hur går det dig Ambra?

Och om det är fler som vill hänga på så är ni välkomna  

• Ambra

Vad tröttsamt att höra olika från läkare, verkar som att ingen läkare i Sverige har koll på upprepade missfall... Hur fasen ska Trombyl från vecka 20 hjälpa mot missfall när typ 99% av alla missfall sker före det?? Skulle jag få ytterligare ett missfall kommer jag nog söka hjälp utomlands direkt.. Har efter erfarenhet och vad jag läst från olika personer här på FL totalt tappat förtroendet för svenska läkare på just den här punkten.. Jag kommer köra både Albyl och Progesterall från ägglossning på eget bevåg denna gång! Var iaf och tog blodprov idag och ska få svar om ett par dagar Härligt att det går framåt med dieten och nästan två kg på två dagar låter ju helt galet bra!!

Svar på tråden Vi som vill försöka igen efter missfall