• väntar nr tre

Tips om bra gluten- och mjölkfri frukost!

Hej!
    Det lutar åt att en av mina barn är mjölk och glutenintolerant så jag håller på att förkovra mig i litteratur för att lära mig mer. Middagsmat känns ganska överkomligt även om jag tycker det här med mat utan mejeriprodukter är svårt. Vi är ju vana vid det och barnen är kräsna och svåra att få att tycka om nya saker. Men frukosten är omöjlig känns det som!
    Oatley vägrar de fullständigt. Vi har även testat mandelmjölk, rismjölk och sojamjölk men inget funkar.
    Nötter och dylikt är inget de tycker om.
    Jag vill helst undvika de färdiga glutenfria produkterna eftersom det oftast finns vete i någon form oavsett och vi har fått rådet att undvika det också.

Har ni några bra tips som en treåring och en femåring kan uppskatta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-13 21:24
    Tack för alla svar hittills!
    Flera har frågat hur vi utreder och vi har kontakt med läkare. Dessutom har jag en autistisk son som jag vill testa kostomläggning på eftersom vissa rön visar på att gluten och mjölkfri kost kan minska symptomen hos barn med neuropsykiatriska störningar. Värt att prova tycker vi, framförallt när vi alla är lite känsliga både mot vete och mjölk.

• Svar på tråden Tips om bra gluten- och mjölkfri frukost!
  • Themis

Havregrynsgröt blandad med frysta bär?

Blåbärsgröt eller att blanda i rivet äpple/kanel t.ex. är rätt poppis hos en del barn.

Generellt får man de svar man förtjänar. Ibland är det inga alls.
  • väntar nr tre

Tack för svar!
    Ja blåbärsgröt har jag inte tänkt på!
    Havregryns- och risgrynsgröt funkar inte alls dessvärre, det glömde jag att skriva.

• väntar nr tre

Aha.. slog på recept och det verkar vara mannagryn eller havregryn som gäller och mannagryn är inte glutenfritt och havregryn vägrar de äta :(
    Så sjukt jobbigt det här..

• Themis
    väntar nr tre skrev 2013-05-09 15:26:45 följande:
    Tack för svar!
    Ja blåbärsgröt har jag inte tänkt på!
    Havregryns- och risgrynsgröt funkar inte alls dessvärre, det glömde jag att skriva.
    Nja, du får styla gröten lite bara, och var noga med saltet och konsistensen- lite lösare gröt eller lite hårdare, något ska nog barnen kunna vänja sig vid. Man kan bara försöka.
    Generellt får man de svar man förtjänar. Ibland är det inga alls.
  • väntar nr tre

Ja jag önskar att det var så lätt. Den måste vara slät och jag har testat att mixa men det funkar inte heller..
    Jag var likadan när jag var liten så jag känner igen det. Det det när de var små men sen har det tagit stopp.
    Jag har faktiskt inte testat med bär i så jag ska testa det..

• Dotse

Jag brukar äta smoothie med müsli på. Eller müsli med fruktjuice. Testa att mixa banan med någon annan frukt eller öppna en burk barnmat med fruktpuré. Müsli kan du köpa färdig eller blanda själv på t.ex glutenfria cornflakes (urtekram har sockerfria + glutenfria), boveteflingor, hirsflingor, russin, hackade dadlar, kokosflingor, rispuffar, bovetepuffar, quinoapuffar eller vad de nu gillar... finns ju hur mycket som helst man kan blanda i müsli. :)

• Dotse

Ett tips är att blanda ner nässelpulver och mixa sallad i smoothies också. Det smakar inte sallad alls men gör det hela mycket nyttigare!

• skogsvitter

Smoothies tror jag fungerar bäst för barn faktiskt, vi ska börja köra det här hemma också. Då kan man mixa ner havregryn eller annat som frön, krossade nötter etc utan att de märker det men som är väldigt näringsrika med mycket vitaminer och mineraler.

• skogsvitter
    Clotilda skrev 2013-05-09 16:53:15 följande:
    Ägg! Kanske äggmuffins med skinka, tomat etc?
    Äggmuffins? Tar gärna emot recept
Svar på tråden Tips om bra gluten- och mjölkfri frukost!