• debbie85

Första barnet - BF januari 2014

Hej och välkommen!

Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!

28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • annadenise
    tinis skrev 2013-08-14 10:51:01 följande:
    I en av böckerna jag har så står det ett litet gulligt tips för att bebis ska känna sig lite mer trygg när det är ute i vida världen. Eftersom bebis redan nu kan höra/"höra vibrationer" så kan man välja ut ngr låtar som man sjunger högt och ofta. På det sättet så kommer bebis att känna igen dom här ute o det kanske vara en bra tröst :)

Har ni ngr bra tips på fina sånger man kan sjunga för knoddarna? Solig

de är nog väldigt olika. Flera av mina kompisar sjöng samma låt nästan varje dag, men bebisen reagerade inte på låten när den hade fötts..inte när den vart nån månad heller..hehe..så de är nog olika..el en myt? Jag sjunger oxå för bebis, för de är ju så mysigt. Jag sjunger låtar på svenska och min sambo på spanska...ibland kan jag inte hålla mig, så då sjunger jag salsa för bebisen:)
  • martinajulia
    Emmajjons skrev 2013-08-14 10:37:58 följande:
    Hej hej!
    Igår var det dags för RUL, vilken känsla! Vår lilla bebis gjorde en kullerbytta mitt under ultraljudet och sträckte upp handen som en vinkning! Häftigt!
    Inte konstigt att jag känner så mycket där inne när det är sån aktivitet på lilla pyret. :)
    Vi hade räknat ganska exakt på datumet, blev framflyttade 1 dag, så nu är det 14/1 som gäller :)
    Fast vår rörde sig också jättemycket på rul men jag känner ingeting än...blev riktigt förvånad över att det var sån aktivitet och när bm sa att moderkakan ligger i bakvägg. Längtar tills jag känner nåt men kan slappna av lite mer nu när jag fått se att det allt är som det ska där inne :)

Däremot har det börjat klia lite utanpå magen. Trots att jag varvar med att smörja in mig med bodyshops bodybutter och burt's bees belly butter. Det kanske inte spelar någon roll hur mkt man smörjer in sig men av ren fåfänga håller jag tummarna för att det inte är några bristningar som är på g, tycker dock att magen växer rätt snabbt nu för tiden.
  • Titttut
    Smulan 82 skrev 2013-08-13 20:30:43 följande:
    Vad kul för alla som varit på rul och blivit framflyttade och att allt såg bra ut :) ni som blev framflyttade hade ni gjort kub? Jag blev framflyttad en vecka när jag gjorde mitt kub och undrar om det kan ändra sig igen? Tror juh inte det men nyfiken. Jag är nervös idag för jag har fått sådana foglossning att jag inte klarar att röra mig efter jobbet kom igång riktigt illa igår och idag fasten jag drog ner på tempot på jobbet är det samma :( skall gå privat via jobbet till sjukgymnasten då de såg hur ont jag har så rädd att jag kommer bli sjukskriven har ju inte alls jobbat länge där och jag älskar det stället fasten man har bra och dåliga dagar ;) Fler som har så ont nu? Det har hållit på ett tag för mig men som sagt var ir var det mer än jag klarade fick ta verktabletter och varmvattenflaska och ville bara gråta för att det gjorde så ont och trode seriöst inte jag skulle kunna gå idag men det är värst på kvällarna eller om jag sitter stilla för länge, lättare att stå eller ligga. Min kropp verkar inte gilla graviditeten särskilt mycket :(
    Jag fick BF 30/12 på mitt KUB och på Rul fick jag 2/1, så det kan ändra sig lite. Vår lilla krabat sprattlade så mycket på KUB att det var lite svårt att mäta Glad 
    Var rädd om dig, aldrig kul med sjukskrivningar, jag var emot det och ville jobba så länge som möjligt. Men är sjukskriven nu pga stressigt jobb som ledde till att jag fick sammandragningar. Känner att jag är väldigt glad att jag gick till läkaren, vill absolut inte riskera något nu med vårat lilla liv som växer för fullt, inget jobb i världen är mer värt än de just nu 
  • tinis

Idag är en bra dag på jobbet om man är gravid. Regn o rusk ute = soffa, te o Sagan om Ringen

• Nathis
    tinis skrev 2013-08-14 15:40:17 följande:
    Idag är en bra dag på jobbet om man är gravid. Regn o rusk ute = soffa, te o Sagan om Ringen

hehe låter ju som en superbra dag!:P
  • Nathis

Grattis till alla er med lyckat RUL!:D så spännande allt de här! imorgon är det våran tur!:D:D

• Lillisen
    martinajulia skrev 2013-08-14 11:49:33 följande:
    Däremot har det börjat klia lite utanpå magen. Trots att jag varvar med att smörja in mig med bodyshops bodybutter och burt's bees belly butter. Det kanske inte spelar någon roll hur mkt man smörjer in sig men av ren fåfänga håller jag tummarna för att det inte är några bristningar som är på g, tycker dock att magen växer rätt snabbt nu för tiden.

Jag hade också kli på magen och köpte då mandelolja på apoteket. Det funkar faktiskt väldigt bra, på mig i alla fall. Bara ett litet tips ;)

Vi ska på RUL imorgon och jag är så förväntansfull. Jag känner av mini flera gånger om dagen men det ska bli kul att även få se den igen :)
  • K87
    Lillisen skrev 2013-08-14 18:04:52 följande:

Jag hade också kli på magen och köpte då mandelolja på apoteket. Det funkar faktiskt väldigt bra, på mig i alla fall. Bara ett litet tips ;)

Vi ska på RUL imorgon och jag är så förväntansfull. Jag känner av mini flera gånger om dagen men det ska bli kul att även få se den igen :)
    Jag känner inte av mini ännu, men hugger i magen ibland :) så nånting är det väl därinne :) har RUL den 4:e september :)
  • Smulan 82
    annadenise skrev 2013-08-14 09:23:56 följande:
    usch då..vilken vecka är du i?

Idag gick jag in i v 20 så halvvägs jippie :) hur är det med dig och vilken vecka är du i?
  • Smulan 82
    Titttut skrev 2013-08-14 11:52:50 följande:
    Jag fick BF 30/12 på mitt KUB och på Rul fick jag 2/1, så det kan ändra sig lite. Vår lilla krabat sprattlade så mycket på KUB att det var lite svårt att mäta   Var rädd om dig, aldrig kul med sjukskrivningar, jag var emot det och ville jobba så länge som möjligt. Men är sjukskriven nu pga stressigt jobb som ledde till att jag fick sammandragningar. Känner att jag är väldigt glad att jag gick till läkaren, vill absolut inte riskera något nu med vårat lilla liv som växer för fullt, inget jobb i världen är mer värt än de just nu 

Hej nä du har helt rätt bebis får gå före allt :) det kommer nog bli så att jag får lämna jobbet tidigare i alla fall för sjukgymnasten sa idag att i och med att jag redan nu är överrörlig så kommer jag få mycket problem om jag har otur och det lutar juh redan åt det hållet för han sa att det är foglossning och att han känner hur ostabilt mitt becken är så i värsta fall om jag inte sköter om mig så kan kryckor bli aktuellt så nu kommer jag slå ner takten på jobbet och ta ut mera raster för vill inte skada mig. Och hans rekommendation är att ta det lugnt och inte sitta still för mycket och gå på promenader men när det kommer till träning så sa han att jag skulle hålla mig till gravidyoga och ta det lugnt oc vara försiktig. Men har inte lika ont nu efter att han justerat mina höfter och rygg slutet så hoppas det stannar så hära och inte blir som i måndags igen för då kommer jag inte kunna jobba.
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014