• LittleMY

Hjälp - tips behövs! Bebis 6 månader vägrar nappflaska, och ammas inte. Risk för vätskebrist? :(

Min lilla 6 månaders tjej, som har druckit från nappflaska i snart 5 månader, har sedan några veckor slutat att ta nappflaskan. Tyvärr har amningen aldrig fungerat heller, så hon kan inte få i sig mjölk därifrån. Hon äter dock vanlig mat (gröt, burkmat, frukt, mm) med sked, och har god aptit.

Vi har provat med olika saker i nappflaskan, vanlig ersättning, vatten och äppeljuice fr 6 månader. Vi har även provat pipmugg, mugg med sugrör för bebisar, dricka halvsittandes och liggandes, osv. Jag provar till varje måltid att först ge henne lite mjölk från flaska, ibland suger hon i sig 10-20 ml, men inte ås mycket mer. Som det är nu, så tar jag burkmaten och häller i ersättningen i den, och matar henne med sked, så hon får i sig vätska i alal fall. Det blir rätt blaskigt, men det är det enda sättt jag får i henne vätska på just nu.

Skulle bli så glad att få lite tips om andra saker att prova. Har pratat med bvc, dem har inga nya tips att ge mig. Jag är ju jätteorolig att hon inte får i sig tillräckligt med vätska, och så klart all näring från ersättningen.

• Svar på tråden Hjälp - tips behövs! Bebis 6 månader vägrar nappflaska, och ammas inte. Risk för vätskebrist? :(
  • Persimon

Smoothie med frysta bär, frukt, lite vatten\juice. Fruktpurè som blandats med vatten.
    Välling.

• comfort

Tycker det verkar som din 6 månaders äter bra och är mätt, kanske därför som flaskan inte funkar. Kan oxå vara att hon fått smak för mat och inte tycker om ersättningen längre?
    Kan inte rekommendationerna för bebisar längre men kan du pröva välling ist? Om man nu får ge det till 6 månaders?!

• Matti2

Min dotter gjorde likadant, hon sluta amma ganska omgående då hon började med mat. Hon har aldrig tagit flaska. Jag frågade min BVC-sköterska om råd och hon tyckte att det inte var några problem. Om barnet mår bra och äter mat så får dom ju i sej det dom behöver. Burkmaten har hög vattenhalt så om hon dricker ca 20 ml till måltiden så kanske det helt enkelt räcker...

• LittleMY

Comfort: Vi har provat på välling, men det går inte heller. Det är som att hon inte tar något från nappflaskan längre. Hon bara kniper igen munnen och vänder bort huvudet.  (det är fr 6 månader som man kan ge välling). Jag tror absolut att det är så att hon fått smak för 'vanlig' mat och hellre vill ha det, men hon får ju tyvärr inte i sig tillräckligt med vätska. Känns som en kamp det här. BVC tror att det går över. Vi får se.

Persimon: Vi kan prova igen med typ smoothie konsistens, men det är som sagt var flaskan hon ratar direkt utan att ens smaka. När vi provade med äppeljuice, så droppade jag 2 droppar i hennes mun så hon skulle veta att det var något annat än mjölk. Hon förstog, men inte ville hon dricka för det. Obestämd

• LittleMY

Matti2: Skönt att höra att din gjorde likadant, och att det var ok. Jo finns ju en del vätska i maten dem äter, sån tur var. Hur gammal är din nu? När började hon dricka igen, gissar på att hon nu kanske dricker från glas eller så, beroende på ålder?

• AmelieM

Förlåt är astrött så jag missade att ni testat en del. Det finns ju rätt mkt vätska i mkt livsmedel. Sålänge hon kissar så är det nog inga problem.

• LittleMY

AmelieM: Vi har ju kört med pipmugg, senaset idag, honbiter bara på den. Har ej provat vanligt sugrör, men har ju en mugg sm har inbyggt sugrör för bebisar, så det borde ju vara likadant. Tack för tips om melon och gurka, där är det ju en massa vätska, det får vi prova på mellan måltiderna.

• comfort

Tänderna kan påverka, kan göra mer ont av att suga.
    Jag boostade fruktpuren till min tjej med vatten då hon inte heller drack speciellt mycket.
    Innan jag fick barn trodde jag att alla barn drack massor men det fick jag lära mig att så var det inte Solig
    Jag förstår att du blir orolig men vad du än gör så låt det inte bli en kamp det lär dom sej jätte fort att uttnyttja.
    Jag tror att din tjej får i sig precis det hon behöver och precis som ovan skrev så länge hon kissar är det ok.
    Fortsätt som du gör att testa olika saker tillslut hittar ni rätt Solig . Strunta i flaska ett tag och pröva vanligt glas ist.

• AmelieM

Ger verkligen en styrkekram! Mitt pyre tog aldrig napp och flaska. Började med mat och vatten tidigt så vid 6 månader så åt hon också bara mat och slutade amma. Dagen innan 7 månaders dagen slutade hon äta och dricka helt. Trodde att det kanske var tänder först men icke. Har varit i barnmedicins världen nu i tre månader. Hon levde slutligen på bara på frukt. I torsdags så slutade vi med frukt och i fredags tog hon helt plötsligt välling ur flaska. Även en vanlig petflaska med vatten. Mitt pyre är idag 10 månader och har halkat av alla kurvor men det har släppt helt på matfronten. Skulle ge vätskeersättning. Visst tjena inte chans. För en som inte ens dricker vatten smakade det skit. Men ni har ju inte den typen av problem så vattenmelon m.m borde gå utmärkt. Bajsar hon normalt? Annars kan de ju lätt bli förstoppning med om hon inte dricker tillräckligt. De har faser och fixa ideer de små liven

Svar på tråden Hjälp - tips behövs! Bebis 6 månader vägrar nappflaska, och ammas inte. Risk för vätskebrist? :(