Hjälp - tips behövs! Bebis 6 månader vägrar nappflaska, och ammas inte. Risk för vätskebrist? :(
Min lilla 6 månaders tjej, som har druckit från nappflaska i snart 5 månader, har sedan några veckor slutat att ta nappflaskan. Tyvärr har amningen aldrig fungerat heller, så hon kan inte få i sig mjölk därifrån. Hon äter dock vanlig mat (gröt, burkmat, frukt, mm) med sked, och har god aptit.
Vi har provat med olika saker i nappflaskan, vanlig ersättning, vatten och äppeljuice fr 6 månader. Vi har även provat pipmugg, mugg med sugrör för bebisar, dricka halvsittandes och liggandes, osv. Jag provar till varje måltid att först ge henne lite mjölk från flaska, ibland suger hon i sig 10-20 ml, men inte ås mycket mer. Som det är nu, så tar jag burkmaten och häller i ersättningen i den, och matar henne med sked, så hon får i sig vätska i alal fall. Det blir rätt blaskigt, men det är det enda sättt jag får i henne vätska på just nu.
Skulle bli så glad att få lite tips om andra saker att prova. Har pratat med bvc, dem har inga nya tips att ge mig. Jag är ju jätteorolig att hon inte får i sig tillräckligt med vätska, och så klart all näring från ersättningen.