• chickogirl

Varför är folk så skeptiska mot amway?

Jag förväntar mig inte att få någon positiv feedback på den här tråden. Men det jag undrar är faktiskt rent krasst - varför börjar inte fler med Amway? Istället gnäller man över för lite tid eller för lite pengar.

Alla lögner om att man tjänar pengar på utbildningsmaterial osv tyder ju bara på hur lite människor faktiskt vet. Amway förändrade mitt liv ekonomiskt. Jag går inte på några möten, köper inga böcker eller cd skivor. Jag ser det bara som en väldigt bra konsumentidé. Dessutom betalar vi mindre för hushållsprodukter än vi någonsin tidigare har gjort. Vi köper diskmedel 2 ggr per år, tvättmedel 1 gång per år.

Jag  skulle uppskatta om ni kunde berätta om era erfarenheter och varför ni upplevde det som så negativt? Jag har gått på möten tidigare och förstår att man kan uppfatta det som sekt liknande, jag håller med. Dessutom kostar det en massa pengar och slösar man pengar på utbildningsmaterial och möten, ja då går man snart back.

Men man behöver ju inte göra alla dessa saker, man kan vara konsument och handla produkter, sen visa sina vänner och så kan de också handla från sin egen butik. Det är på det sättet man tjänar pengar. Inte genom att gå på möten och lyssna på en massa cd skivor.

Jag skulle som sagt uppskatta om ni kan berätta varför just ni backade och vilka erfarenheter ni har. För, för mig är det bara som att vara delägare i en butik och få bra betalt för det.     

• Svar på tråden Varför är folk så skeptiska mot amway?
  • AceTheMan
    chickogirl skrev 2013-04-24 09:35:36 följande:
    Jag förväntar mig inte att få någon positiv feedback på den här tråden. Men det jag undrar är faktiskt rent krasst - varför börjar inte fler med Amway? Istället gnäller man över för lite tid eller för lite pengar.

Alla lögner om att man tjänar pengar på utbildningsmaterial osv tyder ju bara på hur lite människor faktiskt vet. Amway förändrade mitt liv ekonomiskt. Jag går inte på några möten, köper inga böcker eller cd skivor. Jag ser det bara som en väldigt bra konsumentidé. Dessutom betalar vi mindre för hushållsprodukter än vi någonsin tidigare har gjort. Vi köper diskmedel 2 ggr per år, tvättmedel 1 gång per år.

Jag  skulle uppskatta om ni kunde berätta om era erfarenheter och varför ni upplevde det som så negativt? Jag har gått på möten tidigare och förstår att man kan uppfatta det som sekt liknande, jag håller med. Dessutom kostar det en massa pengar och slösar man pengar på utbildningsmaterial och möten, ja då går man snart back.

Men man behöver ju inte göra alla dessa saker, man kan vara konsument och handla produkter, sen visa sina vänner och så kan de också handla från sin egen butik. Det är på det sättet man tjänar pengar. Inte genom att gå på möten och lyssna på en massa cd skivor.

Jag skulle som sagt uppskatta om ni kan berätta varför just ni backade och vilka erfarenheter ni har. För, för mig är det bara som att vara delägare i en butik och få bra betalt för det.     
    för att det är pyramidspel, klart du påstår dig ha tjänat pengar men det där e samma skit som herbalife
  • chickogirl

Nej pyramidspel är inte lagliga i Sverige så tyvärr är det inte det. Jag har inte tjänat på det, jag tjänar på det - fortfarande.

• Muffins i magen

Det kan vara otroligt jobbigt att ens bekanta håller på med amway eller PartyLite etc eftersom det kan upplevas att de prackar på en produkter och partyn och vänskapen baseras på det liksom. Men jag har också funderat på att göra som du och bara ha det för min egen skull för att kunna köpa grejer till familjen. Men jag är rädd att bli en sån som "bara vill väl" och visa grejer för mina bekanta. :)

• Fia 28
    Muffins i magen skrev 2013-04-25 14:51:20 följande:
    Det kan vara otroligt jobbigt att ens bekanta håller på med amway eller PartyLite etc eftersom det kan upplevas att de prackar på en produkter och partyn och vänskapen baseras på det liksom. Men jag har också funderat på att göra som du och bara ha det för min egen skull för att kunna köpa grejer till familjen. Men jag är rädd att bli en sån som "bara vill väl" och visa grejer för mina bekanta. :)
    Precis. Så länge du kör för egen del så är det fritt fram, men när/om du börjar pracka på andra så är det en helt annan sak.
    Väntar fortfarande på att enbekant ska bli miljonär och pensionera sej. Hon har hållit på med amway i 15 år nu och blev tvungen att söka "riktigt jobb" ifjol för att inte bli av med huset.
  • chickogirl
    Fia 28 skrev 2013-04-25 15:13:21 följande:
    Precis. Så länge du kör för egen del så är det fritt fram, men när/om du börjar pracka på andra så är det en helt annan sak.
    Väntar fortfarande på att enbekant ska bli miljonär och pensionera sej. Hon har hållit på med amway i 15 år nu och blev tvungen att söka "riktigt jobb" ifjol för att inte bli av med huset.

Det låter jättetråkigt faktiskt :/ Och det är som ni säger, det är när man börjar pracka på andra som det blir bara pannkaka av alltihop. Min faster som introducerade mig har ju blivit sån och jag tål henne fortfarande inte. Jag var bara tvungen att inse att jag inte kunde samarbeta med henne för hon skrämde faktiskt iväg alla jag ville visa möjligheten för.

Nu kör jag mitt egna race och hjälper bara folk att tjäna pengar på det genom att vara delaktiga i butiken och då blir det inte det här hysteriska heller att man måste göra si eller så. För det är ju just därför alla möten finns till, de uppmuntrar ju människor att sponsra si eller så många för att få gå upp på scen och få erkännande. Men jag tror att det är just därför många blir påprackade också och det tycker jag är så himla synd.

För det är inte värre än att man skaffar ett kundnummer och får vara med och dela på omsättningen som man är med och skapar. Möten och sånt kan man skita i, men om man nu uppenbarligen kan tjäna pengar på det är det så himla tråkigt att fler inte gör det just för att de känner sig utsatta eller påprackade...  

Jag förstår att man är rädd att bli en sån själv, som folk upplever att man prackar på grejer. Men jag har ju lyckats vända på det genom att inte vara en sån, folk frågar efter produkter och jag tar hem. Pracka på folk leder bara till att de handlar en gång och aldrig mer vill se en ungefär. Man vet ju själv vad man tycker om telefonförsäljare som ringer stup i kvarten. Man blir ju galen!        
  • chickogirl

Dessutom angående möten, det som många missar är ju att mötena anordnas av ett separat företag som heter N21 och Amway som företag har inget med det att göra, mer än att dyka upp och berätta om sina produkter ibland. Men det företaget startades av två som byggde en amway verksamheten så att alla pengar som biljetter och utbildningsmaterial drar in går ju till de två ABO:er som startade N21, inga andra ABO:er. Man får inga extra bonusar för att man lyckas ta med sig si eller så många till möten.

Det enda alla andra ABO:er tjänar på är bonus från Amway för att man har varit med och skapat omsättning i deras butik. Och den betalas ut månadsvis, den 15 varje månad. Jag fick till och med den tidigare den här månaden, redan den 12 trillade min bonus in på kontot. Så jag har aldrig varit med om att gå miste om bonus eller inte fått tillbaka pengar när jag har skickat tillbaka produkter jag inte har varit nöjd med.

Det är skittråkigt rent ut sagt att Amway får en sån förvrängd bild när det skulle kunna hjälpa så många.  

• Jagvetmest

Min kusin höl på med det där ett tag. Hon och hennes man skulle bli ekonomiskt oberoende inom ett par år och de hade bilder på exotiska paradis och grundaren av Amway på kylskåpet osv osv. Bara det kändes jobbigt, sektliknande! Sen så blev de sura när man inte ville köpa julkort för 40 kr/styck! ;) Nu 10 år senare så jobbar de fortfarande heltid och har lagt ner Amway. Men de har såna personligheter att de går på allt. Nu är det helt andra saker som det pratar sig varma för.... suck

• Dixie

"72 procent av de som kommer till Amway slutar inom ett år. 96 procent slutar inom fem år. Över tio miljoner människor har varit igenom Amway, som tjänat pengar på dessa miljontals människor, men de skulle aldrig ha kunnat fortsätta om de inte kunnat expandera internationellt. Men många väljer att stanna som konsumenter för att de gillar produkterna och får möjlighet att köpa dom till grossistpris." http://sv.wikipedia.org/wiki/Amway

TS - om det nu är så fantastikst, varför väljer så många att sluta?  

• FruBecks

Hela upplägget i sig gör att jag inte stödjer detta.

Jag fick en inbjudan från en avlägsen kompis som jag inte träffat på flera år. Hon ville bjuda hem mig till henne för lite fika och en trevlig överraskning. Redan där anade jag ugglor i mossen. Vad är det för överraskning försökte jag får ur henne. Det ville hon inte säga. Men hon hade ju väckt min nyfikenhet så jag gick hem till henne ändå. Där var jag inte ensam, utan ett gäng andra personer samt 2 st personer som stod "längst fram" med white board tavla och hälsade överdrivet hjärtligt på mig med mitt namn " Hej ANNA!" trots att jag aldrig träffat dem innan. Sen satte mötet igång ang upplägget med AMway och hur rik man kunde bli bla bla bla. Hela tiden med upprepningen "allt är frivilligt, men ......."  
    Jag lämnade stället rätt snabbt efter deras presentation då jag inte alls var intresserad. SEdan började telefonen ringa, först från min kompis som bjudit in mig, och sedan från dessa två personer som presenterade upplägget. Jag var nära att skaffa hemligt nummer för de ringde i tid och otid och ville få mig att börja med detta "frivilliga" upplägg. Tog typ ett halvår innan de gav upp. 
    Helt fel strategi enligt mig!

Så AMWAY - NO WAY! 

• chickogirl
    FruBecks skrev 2013-04-26 12:52:39 följande:
    Hela upplägget i sig gör att jag inte stödjer detta.

Jag fick en inbjudan från en avlägsen kompis som jag inte träffat på flera år. Hon ville bjuda hem mig till henne för lite fika och en trevlig överraskning. Redan där anade jag ugglor i mossen. Vad är det för överraskning försökte jag får ur henne. Det ville hon inte säga. Men hon hade ju väckt min nyfikenhet så jag gick hem till henne ändå. Där var jag inte ensam, utan ett gäng andra personer samt 2 st personer som stod "längst fram" med white board tavla och hälsade överdrivet hjärtligt på mig med mitt namn " Hej ANNA!" trots att jag aldrig träffat dem innan. Sen satte mötet igång ang upplägget med AMway och hur rik man kunde bli bla bla bla. Hela tiden med upprepningen "allt är frivilligt, men ......."  
    Jag lämnade stället rätt snabbt efter deras presentation då jag inte alls var intresserad. SEdan började telefonen ringa, först från min kompis som bjudit in mig, och sedan från dessa två personer som presenterade upplägget. Jag var nära att skaffa hemligt nummer för de ringde i tid och otid och ville få mig att börja med detta "frivilliga" upplägg. Tog typ ett halvår innan de gav upp. 
    Helt fel strategi enligt mig!

Så AMWAY - NO WAY! 
    Jag förstår dig, och jag tycker verkligen att det är jättetråkigt att det blir så. Jag håller med om att det blir väldigt överdrivet och påfrestande, men jag tror faktiskt att det beror mycket på mötena. Mötena är verkligen sektliknande och man får se en massa folk som har lyckats osv, sen försöker folk gå hem och göra likadant och allt de ser är pengar, Vi människor är ju inga dumma varelser, det är klart att vi uppfattar det som att de bara vill ha med en för att tjäna pengar och som du säger - ugglor i mossen.

Sen jag slutade gå på möten gick det mycket bättre och jag tror faktiskt att det är därför folk slutar med. Det kostar ju att gå på alla dessa möten och det är klart att man blir besviken när det inte fungerar efter alla pengar man har lagt ut. Sen blir man såklart inpräntad att går du inte på dessa mötena så kommer du inte heller att tjäna några pengar - bullshit.

Men återigen, mötena har inget med själva amway buisnessen att göra, den är fristående. Amway är ett eget företag med produkter och de betalar ut bonus till dem som handlar. Men om folk går på en massa möten som andra företag anordnar (N21) och inte tjänar de där stora pengarna, självklart slutar man, det blir ju en enorm förlust att slänga ut en massa pengar på utbildningsmaterial och biljetter hit och dit. Men det är inte Amway som företag som anordnar dessa, det är N21, ett enskilt utbildningsföretag.

Därför tror jag att det är många som slutar, man blir lovad en massa saker och nu ska vi bli miljonärer allihop ungefär. Jag har varit där, jag har gått igenom det, men fått upp ögonen och förstått att det är ingen idé att fortsätta med det. Däremot så kan man fortfarande tjäna pengar på Amway, alla får sin del av kakan om alla bestämmer sig för att handla från Amway istället för till exempel ICA. Nu menar jag inte att man skall sluta handla på ica, för amway har ingen mjölk, men ni fattar?

Det är det jag tycker är så synd att folk går miste om, folk blir tvingade och nedringda precis som du beskriver och det är hemskt, jag håller med dig. Jag har också blivit det. Men inte förrän nu tjänar jag faktiskt på det och det är för att jag har nöjda kunder som jag inte trakasserar och jag går inte heller på en massa möten och slösar pengar som jag aldrig får igen.

Detta skulle jag vilja unna alla men det blir ju svårt när man får den bilden som ni beskriver. Men det är inte svårare än att man skaffar ett kundnummer, handlar det man ändå ska handla och bara berättar för andra att den möjligheten finns. Men det är klart att folk backar när de blir behandlade som ni beskriver, det är inte alls kul. Det håller jag verkligen med om, och jag höll ju på att förlora varenda kund jag hade tills jag insåg hur jag faktiskt betedde mig. 

Människor i verksamheten har en tendens att göra det så komplicerat och att man måste skriva in alla man känner för annars går jorden under ungefär, och klart att folk blir giriga och förstår hur mycket pengar de kan tjäna på sina bekanta, vilket i sin tur leder till att man blir behandlad som ni beskriver - hemskt.

Men när man slutar gå på möten och ser att man faktiskt får utdelning bara genom att handla och hjälpa andra skaffa kundnummer (utan att trakassera) så är det verkligen win win situation. När man gör det på ett ÄRLIGT och vänskapligt sätt, inte hej - nu ska du skriva in dig så att jag kan tjäna pengar på dig.  Det är jättetråkigt att inte fler hinner få den möjligheten innan de backar på grund av hur människor runt omkring en skrämmer bort en.  

Jag lider med er och jag förstår att det måste ha varit jättejobbigt, särskilt påfrestande är det ju om man har en god vän som man helt plötsligt börjar bli nedringd av och måste bryta med pga att de har gått på ett möte med N21 och bara ser pengar. Men jag hade inte kunnat leva det livet jag gör idag om det inte vore för Amways utbetalningssystem. Dock måste jag erkänna att även jag funderade på att sluta på grund av hur mina bekanta betedde sig och pushade mig till saker som jag inte ville göra, jag var nära att ge upp helt och hållet men sen tänkte jag.

Nej jag kan väl tjäna pengar utan dem? Så det gjorde jag, och har hjälpt många andra att göra det idag också. Men rent ärligt skulle jag såklart vilja hjälpa många fler med tanke på hur dagens samhälle ser ut idag. En pensionsgrundande inkomst varje månad på 5000 från Amway är ju bättre än att gå på soc och få 5000 som kostar samhället istället. Sen tänker jag såklart på alla dem som blir utförsäkrade och förlorar både hus och hem, det gör ont i hjärtat, när det faktiskt uppenbarligen finns en lösning - som inte får komma fram på rätt sätt för att människor i verksamheten helt enkelt blir för giriga och skall skaffa kunder till varje pris.
Svar på tråden Varför är folk så skeptiska mot amway?