• Anonym (Nakenbada?)

Bada naken med sitt barn/tonåring

Hur länge är det ok att bada naken med sitt barn, i ett trångt litet badkar?

Nu pratar vi inte om att visa sig nakna för varandra utan ligga tillsammans i samma badkar.

Tänk er en mamma och hennes son, eller pappa och hans dotter, är det någon skillnad? Är det mer ok om det är far och son än far och dotter osv?

Ska men sluta innan tonåren? Tidigare? 10 år? 5 år?

När börjar det kännas konstigt eller onaturligt?

Är det någon skillnad om ett yngre syskon typ 2-3 år också är med i badkaret?

Vi har inget badkar hemma så här är det inte alls aktuellt, utan frågan uppstod i en diskussion på jobbet.

• Svar på tråden Bada naken med sitt barn/tonåring
  • Boosse
    MrPeasley skrev 2013-05-10 14:19:30 följande:
    Jag tror att ju mer oppen man ar med nakenhet, ju mindre problem far barnen med sin egen kroppsuppfattning senare i livet. Om foraldrarna aldrig gar omkring nakna borjar man se sin kropp som nagonting att skammas over. Det innebar inte att de inte har en aning om vad samhallet tycker ar ratt och fel amgaende nakenhet.... bara att de far en battre utganspunkt och inte faller i bitar om nagon skulle se henne/honom utan klader nagon gang i livet...
    Kunde inte ha sagt det bättre!!!
  • potatischips

Jag badade naken med min mamma tills jag var typ 8-9, slutade på grund av att det blev för trångt och för intimt, men min syrra badade naken med mamma tills hon var 13 tror jag. Vet inte om det har något att göra med mor/son och mor/dotter relationen, att den senare är mer avspänd, likaså med far/son.

Efter 15-16 års åldern så gick den "för intima" biten över så då(och fortfarande) är det badtunna, bastu och sjö där vi är nakna tillsammans allihop, familj och släkt.

Jag ser som många andra här inga problem med att bada naken med sina barn fram tills att någon tycker att det räcker. Sen om det är barnet eller mamman/pappan gör ju ingen skillnad! 

• Anonym (Cilla)

Måste fråga varför man badar tillsammans i ett litet trångt badkar?
    När barnen  är små tvättar man dem och leker med dem, med en vuxen partner kanske man myser lite extra, men med ett halvvuxet barn?
    Vad är poängen?

• Anonym (Nattsudd)

Tack och lov att jag började gå till badhuset med dottern så hennes begynnande känsla att nakenhet är skamligt gick upp i rök. Jag hade glömt hur många nakna kroppar och snoppar där finns i ett omklädningsrum. Inte minst i de på det stället helt öppna duscharna. Å är man så öppen med nakenheten där så varför inte hemma?

• Anonym (Fattar inte)

Varför vill man ens bada i ett trångt badkar?

Inte ok när det börjar kännas obekvämt.

• Realen67

Allt är nog högst individuellt; I sjön hemma badade jag och mamma nakna tillsammans efter att jag  hade kommit in i puberteten. Fick jag stånd så brydde hon sig inte, Hemma duschade vi dock inte tillsammans,

• Anonym (A)
    Realen67 skrev 2022-03-13 20:20:42 följande:
    Allt är nog högst individuellt; I sjön hemma badade jag och mamma nakna tillsammans efter att jag  hade kommit in i puberteten. Fick jag stånd så brydde hon sig inte, Hemma duschade vi dock inte tillsammans,
    Håller med
  • Anonym (Osäker)

Jag är lite kluven i denna frågan. 

En gång var vi på en resa med andra mammor och deras 14-åriga söner och en av sönerna ville absolut duscha tillsammans med sin mamma. Han vägrade duscha ensam. Jag tyckte faktiskt det var lite konstigt (han verkade iofs yngre än 14 även i övrigt, men ändå?)

Har läst någonstans att det är naturligt att barn inte vill vila sig nakna för föräldrar efter nån viss ålder, så jag tänker att om barnen inte har den spärren kanske det inte är helt sunt? Men är ingen psykolog så jag vet inte. 

Det viktigaste är väl det som många skriver i tråden, att man inte prackar på barnet nakenhet om barnet är obekväm. Själv har jag inte problem att byta om i samma rum som min tonårsson. Vi badade i badkar tillsammans tills han var sådär 5-6 om jag
    minns rätt. 

• Anonym (?)

Min sambo badar i badkar med sin dotter som snart är tio år. Det som är konstigt är att hon inte vågar eller vill bada ensam, så när han försöker avvänja henne blir det bråk som han då inte orkar ta. Jag tycker detta är ett jättekonstigt beteende. Hade det varit mitt barn skulle jag ta fajten men som bonusmamma blir man mest utskälld för att vara svartsjuk och för hård så jag har slutat tjata. 

• Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2022-10-30 11:30:44 följande:

Min sambo badar i badkar med sin dotter som snart är tio år. Det som är konstigt är att hon inte vågar eller vill bada ensam, så när han försöker avvänja henne blir det bråk som han då inte orkar ta. Jag tycker detta är ett jättekonstigt beteende. Hade det varit mitt barn skulle jag ta fajten men som bonusmamma blir man mest utskälld för att vara svartsjuk och för hård så jag har slutat tjata. 

Om han anklagar dig för att vara svartsjuk för att han badar med sin tioåriga dotter har han problem.... Hoppas han har vett om att ha badbyxor åtminstone.

Om han verkligen vill vänja henne av med det så är första steget att sitta på badkarskanten, därefter på en stol precis bredvid, sedan på toastolen, osv.
  • McIris

Inte efter puberteten. Och den kommer olika ålder. Min äldsta och yngsta har varit mer pryda medan mellandottern är obrydd. Hon klär om inför oss ännu, hon är 13 år. Vi är varken pryda eller springer runt hur som, barnen har blivit som de blivit ändå.

• Anonym (?)
    Anonym (E) skrev 2022-10-30 11:36:39 följande:
    Om han anklagar dig för att vara svartsjuk för att han badar med sin tioåriga dotter har han problem.... Hoppas han har vett om att ha badbyxor åtminstone.

Om han verkligen vill vänja henne av med det så är första steget att sitta på badkarskanten, därefter på en stol precis bredvid, sedan på toastolen, osv.
    Inga badbyxor. 
Svar på tråden Bada naken med sitt barn/tonåring