• Anonym (Nakenbada?)

Bada naken med sitt barn/tonåring

Hur länge är det ok att bada naken med sitt barn, i ett trångt litet badkar?

Nu pratar vi inte om att visa sig nakna för varandra utan ligga tillsammans i samma badkar.

Tänk er en mamma och hennes son, eller pappa och hans dotter, är det någon skillnad? Är det mer ok om det är far och son än far och dotter osv?

Ska men sluta innan tonåren? Tidigare? 10 år? 5 år?

När börjar det kännas konstigt eller onaturligt?

Är det någon skillnad om ett yngre syskon typ 2-3 år också är med i badkaret?

Vi har inget badkar hemma så här är det inte alls aktuellt, utan frågan uppstod i en diskussion på jobbet.

• Svar på tråden Bada naken med sitt barn/tonåring
  • Brumma
    taquine skrev 2013-04-11 19:38:26 följande:
    Håller med dig, tycker synd om de barn som blir påprackade sina föräldrars nakenhet för det är ju sååå naturligt .
    Tycker faktiskt det är värre när man försöker göra nakenhet till ngt onaturligt...
    Mina föräldrar visade sig, vad jag minns, inte nakna för mig efter att jag blev så stor att jag kan minnas det..
    Mamma satte sig alltid med ryggen mot när hon skulle ta på sig en T-shirt tex..
    Jag var extremt hämmad och skämdes över min kropp långt upp i tonåren, tills jag lärde känna vänner som var mer öppna..
    Då bestämde jag mig för att aldrig föra över känslan att nakenhet är ngt att skämmas över, utan att det just är naturligt, till mina barn..
    Naturligtvis genom att samtidigt vara lyhörd och om de skulle vara obekväma med att jag går naken från duschen in i sovrummet så är det ju bara att börja med morgonrock..
    Självklart får man lära dem i vilka situationer det inte är ok att vara naken, men att skämmas för det, för att man visar sig ibland för sin familj, det är inte naturligt någonstans...
  • sötare

Jag är 30+ och ibland så händer det att jag å min mamma badar i deras bubbelbadkar tillsammans  och nej det är inget jacuchi (stavning), vi badar bastu och  vedeldat kar med och då helt nakna, Vi har inga problem med nakenhet i min familj.

• dukat

Bastar ofta med mina barn,son 14 dotter 12.Ibland är min väninna med ( t.ex i fjällen) med sina tvillingtjejer på 13.
    Vi tycker det är härligt och ser inget konstigt i det.Och varför skulle vi göra det????? 

• Spartacus

i ett vanligt hushållsbadkar slutar man ju bada med barnen när man inte får rum tillsammans typ :-P slutade bada med barnen när dom var runt 2, det blev bara trångt och dom tyckte man var i vägen för lekarna!

ser ingen anledning att bada ihop med min tonåring nej, jag tror inte man vill eller har behov av den typen av närhet när man är 14, däremot så får dom gärna kramas med mig i soffan när dom blir stora      

• dukat
    Spartacus skrev 2013-04-23 14:30:23 följande:
    i ett vanligt hushållsbadkar slutar man ju bada med barnen när man inte får rum tillsammans typ :-P slutade bada med barnen när dom var runt 2, det blev bara trångt och dom tyckte man var i vägen för lekarna!

, däremot så får dom gärna kramas med mig i soffan när dom blir stora      

Håller med dej i detta
  • Birgitta2

Så länge barnet tycker det är ok. Men så fort ett barn visar att det inte känns bra så slutar man. Jag har en manlig vän som hade sin dotter boende på heltid. De gick ofta nakna hemma (t o m lagade maten nakna). Helt naturligt för dom. Men när dottern kom i puberteten kände hon att hon behövde skyla sig. Helt ok både för pappan och henne. Däremot tyckte dottern att det var helt ok att pappa gick naken hemma. Det där är ju så himla individuellt.

Om nån blir generad och inte vill "vara med" längre så skall detta respekteras.

• dukat
    Birgitta2 skrev 2013-04-23 14:34:05 följande:
    Så länge barnet tycker det är ok. Men så fort ett barn visar att det inte känns bra så slutar man. Jag har en manlig vän som hade sin dotter boende på heltid. De gick ofta nakna hemma (t o m lagade maten nakna). Helt naturligt för dom. Men när dottern kom i puberteten kände hon att hon behövde skyla sig. Helt ok både för pappan och henne. Däremot tyckte dottern att det var helt ok att pappa gick naken hemma. Det där är ju så himla individuellt.

Om nån blir generad och inte vill "vara med" längre så skall detta respekteras.

men precis Vi är så eniga så
  • Alisa
    Queenie70 skrev 2013-04-11 19:54:52 följande:
    Hos normala människor så kommer allt det där att falla sig naturligt. På de yttersta sjukhetsskalorna har vi på ena sidan de föräldrar som nakna klämmer ned sig i ett normalbadkarl med sina 16 åringar och på andra sidan har vi de föräldrar som måste ha baddräkt på sig när de badar med sina spädbarn.
    Håller med ovanstående. 

Sonen ville inte visa sig naken när han närmade sig 10-årsåldern och åren innan dess ville han bada själv (=roligare). Det justerade sig själv. Så länge man respekterar barnets önskan kan det inte gå fel. 
  • dukat

Precis Om jag förstod TS rätt så är ju frågan sas konstruerad Tror som dom flesta att en vuxen och en tonåring inte klämmer ner sej i ett vanligt badkar Blir ju väldigt obekvämt osv.
    Men bastu,jacuzzi osv kan man självklart bada ihop liksom duscha så länge alla är bekväma med det och tycker det känns bra

• MrPeasley

Jag tror att ju mer oppen man ar med nakenhet, ju mindre problem far barnen med sin egen kroppsuppfattning senare i livet. Om foraldrarna aldrig gar omkring nakna borjar man se sin kropp som nagonting att skammas over. Det innebar inte att de inte har en aning om vad samhallet tycker ar ratt och fel amgaende nakenhet.... bara att de far en battre utganspunkt och inte faller i bitar om nagon skulle se henne/honom utan klader nagon gang i livet...

Svar på tråden Bada naken med sitt barn/tonåring