• Anonym (Nakenbada?)

Bada naken med sitt barn/tonåring

Hur länge är det ok att bada naken med sitt barn, i ett trångt litet badkar?

Nu pratar vi inte om att visa sig nakna för varandra utan ligga tillsammans i samma badkar.

Tänk er en mamma och hennes son, eller pappa och hans dotter, är det någon skillnad? Är det mer ok om det är far och son än far och dotter osv?

Ska men sluta innan tonåren? Tidigare? 10 år? 5 år?

När börjar det kännas konstigt eller onaturligt?

Är det någon skillnad om ett yngre syskon typ 2-3 år också är med i badkaret?

Vi har inget badkar hemma så här är det inte alls aktuellt, utan frågan uppstod i en diskussion på jobbet.

• Svar på tråden Bada naken med sitt barn/tonåring
  • Regnig måndag
    taquine skrev 2013-04-11 19:38:26 följande:
    Håller med dig, tycker synd om de barn som blir påprackade sina föräldrars nakenhet för det är ju sååå naturligt .
    Det är inte alltför ofta jag hör talas om påtvingad nakenhet, gör du?
    Snarare är det tvärtom tycker jag.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Queenie70

Hos normala människor så kommer allt det där att falla sig naturligt. På de yttersta sjukhetsskalorna har vi på ena sidan de föräldrar som nakna klämmer ned sig i ett normalbadkarl med sina 16 åringar och på andra sidan har vi de föräldrar som måste ha baddräkt på sig när de badar med sina spädbarn.

• Annamaria44

Klart man inte kan bada nakna i ett trångt badkar med större barn. När de är 2-3 år är det ok men inte mycket äldre.

• cloudberry79

När barnen inte vill längre så badar man inte längre. Självklart badar jag med min femåring om han vill, vi är ju nakna tillsammans i bastun och på badhuset också. Jag förstår inte vad barnets kön har med saken att göra, man har ju inte sexuella känslor för sina barn...

Queenie70 skrev 2013-04-11 19:54:52 följande:
    Hos normala människor så kommer allt det där att falla sig naturligt. På de yttersta sjukhetsskalorna har vi på ena sidan de föräldrar som nakna klämmer ned sig i ett normalbadkarl med sina 16 åringar och på andra sidan har vi de föräldrar som måste ha baddräkt på sig när de badar med sina spädbarn.
    Precis, är man normalfuntad så har man slutat bada badkar med sina barn, oavsett kön, innan dess

(M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym (b)

Vi har tyvärr inget badkar längre utan en dusch. Vi duschar tillsammans alla 3 ibland. Vi har pratat om detta hemma själva då pappan inte vart bekväm med att visa sig naken framför dottern. Det blev nästan till en grej, woooow pappa har en snopp typ, men nu när vi började duscha tillsammans så bryr hon sig inte om det. Jag tycker att sålänge hon själv vill så kan jag duscha med henne. Nu vill hon inte duscha själv utan med mig. Hon är lite över 2 år.

• Lattjo
    Annamaria44 skrev 2013-04-11 19:55:17 följande:
    Klart man inte kan bada nakna i ett trångt badkar med större barn. När de är 2-3 år är det ok men inte mycket äldre.
    Det funkar alldeles ypperligt faktiskt. Jag badar ju med två barn (3 och snart 9) och ändå sitter vi inte på varandra... Baren får själva välja när dom vill sluta, så länge dom är nöjda och glada är det ju superkul att leka i badkaret ihop. Och för att ingen ska missförstå så menar jag att man har vattenkrig och leker med båtar.
  • Annamaria44
    Lattjo skrev 2013-04-11 20:15:33 följande:
    Det funkar alldeles ypperligt faktiskt. Jag badar ju med två barn (3 och snart 9) och ändå sitter vi inte på varandra... Baren får själva välja när dom vill sluta, så länge dom är nöjda och glada är det ju superkul att leka i badkaret ihop. Och för att ingen ska missförstå så menar jag att man har vattenkrig och leker med båtar.

Stort badkar då kanske. Annars ganska trångt med 3 i badkaret.
  • Lattjo
    Annamaria44 skrev 2013-04-11 20:23:09 följande:

Stort badkar då kanske. Annars ganska trångt med 3 i badkaret.
    Nä tom mindre än ett standardkar. Men man måste ju inte bre ut sig. Alla sitter skräddare eller på knä, inga problem att få plats... är deras pappa bodde här kunde han också vara med, då var ju barnen visserligen mindre men det gick det med. Det är ju skitkul att ha vattenkrig så ingen vill vara utanför :)
  • Mälaröbo

Både jag och min man duschar med båda våra barn ibland och de är 11 och 8 år. Vi kommer att sluta när de eller vi tycker det är obekvämt.
    Dottern som är 11 är helt oblyg inom familjen och på badhus mm. Sonen som är 8 har dock börjat skyla sig och dra sig undan i vissa situationer.

• Brumma

Vet inte riktigt.. Sonen är tre och har inte haft en tanke på att sluta bada med honom på ett bra tag..
    Vad är skillnaden mellan att bada o duscha ihop?
    För jag duschar med min bonusdotter ibland efter att vi bastat, hon är i början av tonåren.
    Det är ofta i duschen vi har de bästa samtalen - typ om tonårshormoner, känslor osv...
    Antar att vi slutar när/om hon börjar bli obekväm..
    I bastun är vi ju nakna hela familjen, både barn och vuxna..
    Hade dock inte satt mig i ett badkar med henne, men kan inte riktigt sätta fingret på varför - det känns intimare på ngt sätt...

Svar på tråden Bada naken med sitt barn/tonåring