När jag lärde mig simma! Jag var 4,5 år gammal och en riktig fisk redan då! Pappa såg att jag gjorde alla rätt och tyckte att jag kunde ta bort mina armkuddar och prova att hoppa i från bryggan, han skulle hoppa i strax efter. Panik hos mamma så klart! Men pappa hade rätt, jag flöt och simmade även utan armkuddarna!
Också kopplat till bad, när jag var med farmor och farfar i deras husvagn, (vi åkte ihop med dem i bland i vår vagn, eller så lånade de mig och även min nästan jämngamla kusin i bland), och det var en riktigt blöt och kall sommar - jag tjatade förstås om att jag ville bada. Väl på stranden var det regn och 14-15 grader i luften. Pissväder. Jag fick lov att bada om jag ville. Det skulle jag så klart, även om jag nog egentligen inte var så sugen på det i det vädret - fast bada hade jag ju tjatat om. Så i vattnet, i sketvädret och jag tog mig ut en bra bit. Grunt. Farmor och farfar ropade efter en stund att vi skulle gå tillbaka till vagnen, började gå ovädersvågor på sjön och blåsa upp, det ville inte jag som stannade kvar en bra bit ut i vattnet. Slutade med att farfar tvingades bada med, för att komma ut och hämta mig....
När jag slog ut mina två tänder. Inte trevligt, men lite roligt. Hur jag slog ut dem? Pappa och jag hoppade i han och mammas säng. Han hade ett påslakan som vingar, visslade och flaxade runt och lekte undulat (vi hade en sån som husdjur då) och vi studsade runt. Tills jag for med överkäken rätt mot deras sänggavel och slog upp bägge framtänderna en bit i tandköttet så den ena av dem blev blå. Direkt in till tandläkaren - som antingen hette Gombert i efternamn eller så skojades det om att det var det han hette - som vikarierade för vanliga tandläkaren. Båda tänderna behövde dras. Han bedövade först fel, sedan när det gjorts rätt tog det honom tre försök för att hitta en tång som skulle dra ut tänderna. En stor jädra tång och spjärn med foten emot stolen jag satt i.....roligt i efterhand, inte just då....;)
Tre saker du våndas för just nu?