Inlägg från: Ikka |Visa alla inlägg
  • Ikka

Tre saker (lek)

Grön paprika (går an varm i en del rätter - men inte på mackan eller så som gul, orange eller röd)...

Selleri (funkar också i vissa saker, men inte en grönsak vi har så ofta här).....

Rosésallad (undviker den gärna, väldigt bitter - men funkar i blandningar om det är lite av den)....

Hahaha - äter med andra ord alla tre jag nämnde ovan, fast i begränsad skala....=P 

Tre saker du längtar efter just nu?

• Ikka

1. Toalettbesök. (Inte förrän de flyttar hemifrån eller om inte den andra föräldern är hemma och distraherar barnet/barnen. Om en inte går på toa när barnet/barnen sover eller inte är hemma. Aldrig innan har jag haft någon som står framför mig, tittar mig i ögonen, ler och samtidigt klappar mina bara lår mothårs när jag sitter på toaletten. Eller drar upp toadörren på vid gavel med utsikt rätt ut emot gatan...)

2. Kärleken. (Hur stor den är och hur mycket av den som finns, vad den får en att göra, känna och skydda, ens prioriteringar. Maken är min nummer ett på ett sätt, barnet nummer ett på annat sätt - olika former av kärlek, som jag före barn också kände och hade fast ändå inte på samma vis...)

3.Ta sig i väg på något, hemifrån. Vare sig det är en resa eller en tur till stan. (Tänk typ hockeytrunk för 1-2 övernattningar, då är det bara barnets grejer - iaf om vi pratar småbarn eller tonåringar. Tänk få på kläderna som behövs för att komma i väg, eller om det är årstid och väder - solkrämen som ska smetas in - alternativt kläderna som ska "tjatas på" om barnen är större. Eller om barnet i fråga är på det humöret att det springer runt och vill bli jagat i stället för att gå ut, eller ligger och vrålar på golvet för att det inte går tillräckligt fort eller för att barnet inte alls vill komma med.)

Tre saker som återkommer i dina mardrömmar?

• Ikka

Mikael Persbrandt undviker jag gärna....

Joel Kinnaman likadant...

Steven Seagal är ju ingen vidare skådis heller....

Tre saker du måste göra i dag?

• Ikka

När jag lärde mig simma! Jag var 4,5 år gammal och en riktig fisk redan då! Pappa såg att jag gjorde alla rätt och tyckte att jag kunde ta bort mina armkuddar och prova att hoppa i från bryggan, han skulle hoppa i strax efter. Panik hos mamma så klart! Men pappa hade rätt, jag flöt och simmade även utan armkuddarna! 

Också kopplat till bad, när jag var med farmor och farfar i deras husvagn, (vi åkte ihop med dem i bland i vår vagn, eller så lånade de mig och även min nästan jämngamla kusin i bland), och det var en riktigt blöt och kall sommar - jag tjatade förstås om att jag ville bada. Väl på stranden var det regn och 14-15 grader i luften. Pissväder. Jag fick lov att bada om jag ville. Det skulle jag så klart, även om jag nog egentligen inte var så sugen på det i det vädret - fast bada hade jag ju tjatat om. Så i vattnet, i sketvädret och jag tog mig ut en bra bit. Grunt. Farmor och farfar ropade efter en stund att vi skulle gå tillbaka till vagnen, började gå ovädersvågor på sjön och blåsa upp,  det ville inte jag som stannade kvar en bra bit ut i vattnet. Slutade med att farfar tvingades bada med, för att komma ut och hämta mig....

När jag slog ut mina två tänder. Inte trevligt, men lite roligt. Hur jag slog ut dem? Pappa och jag hoppade i han och mammas säng. Han hade ett påslakan som vingar, visslade och flaxade runt och lekte undulat  (vi hade en sån som husdjur då) och vi studsade runt. Tills jag for med överkäken rätt mot deras sänggavel och slog upp bägge framtänderna en bit i tandköttet så den ena av dem blev blå. Direkt in till tandläkaren - som antingen hette Gombert i efternamn eller så skojades det om att det var det han hette - som vikarierade för vanliga tandläkaren. Båda tänderna behövde dras. Han bedövade först fel, sedan när det gjorts rätt tog det honom tre försök för att hitta en tång som skulle dra ut tänderna. En stor jädra tång och spjärn med foten emot stolen jag satt i.....roligt i efterhand, inte just då....;) 

Tre saker du våndas för just nu?

• Ikka

Gäster/gemenskap. 
    God mat och dryck. 
    Musik.  

Tre saker på din önskelista?

@Pimpinellan: Du har en del tungt att bita i just nu, hoppas allt går så bra det kan gå. Och ja, jag älskar att bada ännu. Dock inte från april och framåt som jag gärna gjorde förr. 

• Ikka

Renovera sovrummet jag och mannen har...
    Byta tak och bygga in balkongen...(görs i sommar-höst)....
    Byta fasad....(nästa sommars projekt troligen)...
    Några småsaker sådär.....;) =P 

Tre saker du ofta säger?

• Ikka

Ananaspaj (får gå som bakverk) med vaniljvisp...

Hembakta kanel- eller vaniljbullar...

Kladdkaka....

Tre saker du planerat göra i kväll?

• Ikka

Ojojoj! hade velat typ besöka varje tidsepok en kort stund...men okej, tre stycken....

Medeltiden.

Renässansen.

Framtiden - 20-30 år framåt kanske. 

Tre saker du gör varje dag?

• Ikka

Finns många bra....men nämner några som spelats en del genom åren och varit trevliga....

Carcassone - solklar favvo sista åren...

Rappakalja/Dubbla rappakalja

Ticket to ride

Tre saker som är självklara på sommaren för dig?

• Ikka

The scientist - Coldplay 

Allt jag behöver - Miriam Bryants tolkning

Valborg - Håkan Hellström 

Tre inspirationskällor för dig? (Personer, platser vad som)...

Svar på tråden Tre saker (lek)