• Svar på tråden Mata orm med kaniner?
  • fjonkelina
    EJL skrev 2013-04-06 22:54:59 följande:
    Loket: för det är plågsamt för djuret som är födan. Vet bara att djurparker har behövt söka tillstånd för att ge vissa av sina djur levande föda. Kollade precis runt lite, och som jag förstår det är det inte lagligt.
    Man måste ju även ta hänsyn till ormens natur och inte bara de söta små kaninerna.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • EJL

Fjonkelina: va??? Säg det till Jordbruksverket om du inte håller med dem. Jag återger bara en anledning till deras beslut, eftersom Loket frågade.

• cloudberry79
    fjonkelina skrev 2013-04-06 23:01:35 följande:
    Man måste ju även ta hänsyn till ormens natur och inte bara de söta små kaninerna.
    Så vitt jag vet så får inte privatpersoner tillstånd att mata med levande däggdjur, men man kan mata med döda, frysta däggdjur om man tinar först och rör på bytet så ormen tar den.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Petrol
    Loket skrev 2013-04-06 20:48:58 följande:
    Jag har inte gjort det själv men jag vet att sådant förekommer. Däremot är jag sugen på att få tag på en bättre begagnad häst och göra korv av den
    Jag måste erkänna att jag har tänkt den här tanken också. Vet du vilka hinder som finns att göra det? Förutsatt att man inte säljer något kött känns det ju som att det borde gå att ordna det juridiska på något sätt.
  • Loket
    cloudberry79 skrev 2013-04-07 17:00:29 följande:
    Så vitt jag vet så får inte privatpersoner tillstånd att mata med levande däggdjur, men man kan mata med döda, frysta däggdjur om man tinar först och rör på bytet så ormen tar den.
    Ärligt talat tror du folk bryr sig om sådana regler om de nu existerar att ormar äter levande byten är fullt naturligt, att äta tidigare frysta djur är i högsta grad onaturligt om ni ska diskutera vad som är normalt eller ej.

Finns en del filmer på youtube på ormar som äter levande kaniner om man googlar på snake eat rabbit fast det kanske är lite för magstarkt för vissa här på sidan att se?
  • DandelionDust

När blev detta olagligt? Nu var det visserligen 10 år sedan, men jag har köpt levande råttor till ormar min sambo hade då, och de i djuraffären visste om vad de skulle vara till.

• Loket
    DandelionDust skrev 2013-04-07 17:15:33 följande:
    När blev detta olagligt? Nu var det visserligen 10 år sedan, men jag har köpt levande råttor till ormar min sambo hade då, och de i djuraffären visste om vad de skulle vara till.
    Jag tvivlar på att det är olagligt det är förmodligen bara ett önsketänkande från djurvännernas sidor, möjligen kan större verksamheter såsom djurparker kanske behöva ansöka om tillstånd men knappast privatpersoner.
  • Loket
    cloudberry79 skrev 2013-04-07 18:10:22 följande:
    www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12...

Jag har själv haft ormar och fick denna utskriven åt mig på djuraffären. I början matade vi med levande möss från djuraffären, men sedan fick affären denna och då fick vi börja köpa fryst.
    Så det är inte tillåtet men ärligt talat hur många tror du bryr sig om dessa regler ?
  • cloudberry79
    Loket skrev 2013-04-07 18:18:43 följande:
    Så det är inte tillåtet men ärligt talat hur många tror du bryr sig om dessa regler ?
    Jag vet inte, vi gjorde det för att vår djuraffär gick över till att bara sälja frysta smågnagare, så det löste sig självt.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • EJL

Jaadu Loket, räcker Cloudberrys bevis eller tänker du fortsätta förneka lagens existens??

Något som Dandelion kanske också borde kika närmare på.

Ett av argumenten för att inte ge ormar levande föda är också att de kan bli gnagda på inifrån. Såååå, inte missgynnande för endast djuret som får agera föda.

• Loket
    EJL skrev 2013-04-07 18:28:33 följande:
    Jaadu Loket, räcker Cloudberrys bevis eller tänker du fortsätta förneka lagens existens??

Ett av argumenten för att inte ge ormar levande föda är också att de kan bli gnagda på inifrån. Såååå, inte missgynnande för endast djuret som får agera föda.
    Vet du inte att lagar är till för att  brytas

Allvarligt talat om det nu är olagligt rent juridiskt vilket jag inte är helt övertygad om så är det många som inte bryr sig ett dyft eftersom det är fullt naturligt för en orm att döda ett levande byta, inte ett som varit fryst.
  • DandelionDust
    EJL skrev 2013-04-07 18:28:33 följande:

Vi har inte ormar längre, jag bara frågade NÄR detta blev olagligt, jag ifrågasatte inte att det var det. Skaffar vi orm igen så får vi väl köpa fryst också, men jag tror inte vi kommer göra det. Skaffa ormar igen, alltså.
  • EJL

Loket: Hur mycket bevis behöver du?? Jag skiter totalt i huruvida folk följer eller bryter lagen. Är mest intresserad av hur länge du kan förneka lagens existens.

• Biokemisten

Okej, nu blev jag medlem här enbart för att svara i tråden, men ja. Jag har haft ormar i ett par år nu, och har kontakt med många andra ormägare med åren genom diverse forum och mässor, och i princip ingen av dem jag stött på har tyckt att det varit en klok tanke att mata ormar med levande föda. Detta både för ormen och för musens skull, inte alls ovanligt att ormen skadas vid matning med levande djur. De flesta av dem jag pratat med har förutom ormar även andra djur, jag har själv kanin och råttor utöver ormarna. Mestadels för att ormar är ungefär lika spännande djur att ha som fiskar. Dessa människor är inte hänsynslösa och gillar att se djur plågas till döds, de är djurvänner som råkar tycka om även ormar. Jag är helt emot att mata ormar med levande föda, både för ormen, det andra djuret, och även delvis för mitt eget rykte i egenskap av ormägares skull. Jag har många gånger fått höra att jag "säkert en dag kommer mata någon ormarna med någon av råttorna" eller att jag skulle vara en dålig djurägare för att jag har ormar. Vilket känns otroligt ologiskt. Jag tar hand om mina andra djur på Precis Samma Sätt som jag skulle gjort även om jag inte haft ormar, och jag skulle Aldrig Någonsin ge mata något av mina djur med ett annat av dem (eller köpa ett djur för sällskap och slå ihjäl det för att mata min orm med det) jag köper frysta möss och det har aldrig varit några som helst problem att få ormarna att äta dessa. Jag upplever det faktum att jag inte köper en levande mus (eller något annat djur som säljs som sällskap) för att ge till min orm, som lika självklart som att jag förr inte köpte en levande mus för att min katt skulle ha den som leksak. Jag blir lite irriterad över att folk i många fall drar alla över en kam, och tror att det bästa alla ormägare vet är att se ens djur ha ihjäl ett annat djur. De flesta gör inte det. Sen finns det väl självfallet ett fåtal som tycker att det finns något nöje i det, men jag tror (och hoppas) att dessa inte är en majoritet. Så sammanfattningsvis: Jag tycker att man borde köpa fryst föda att mata sin orm med, för båda djurens bästa.

• EJL

Biokemisten: Jag var lite aktiv här, bara för att jag blev irriterad över att folk inte erkänner att lagen existerar. Jag tror inte att ormägare är dåliga djurägare. Jag har inte någon speciell uppfattning om ormägare som skiljer sig från djurägare generellt.

Har själv en hund som är utsatt för många orättvisa fördomar (då även jag som ägare). Så det sista jag skulle göra är att döma djur och ägare.

Men lagen fiiiiiins!! Det var allt jag ville få erkänt av en viss person, men icke.

Svar på tråden Mata orm med kaniner?