Inlägg från: Loket |Visa alla inlägg
  • Loket

Mata orm med kaniner?

EJL skrev 2013-04-06 20:24:54 följande:
    Curlie: kaniner som mat... I djurbutiker.
    Det finns många som säljer/skänker bort kaniner på blocket, bara att säga att du ska ha det som husdjur att du sedan matar ormen med det behöver de ej veta
  • Loket
    Lilia skrev 2013-04-06 20:47:00 följande:

Det är däremot inte okej! Själv var jag jättenoga med att min kanins ungar kom till bra hem. Jag hade blivit extremt upprörd om de hade blivit ormmat.
    Jag har inte gjort det själv men jag vet att sådant förekommer. Däremot är jag sugen på att få tag på en bättre begagnad häst och göra korv av den
  • Loket
    EJL skrev 2013-04-06 21:48:43 följande:
    Loket: Så de dödar dem, styckar och ger till ormen? Inte helt ok...
    Om ormen är tillräckligt stor så ger de kaninen levande så sköter ormen resten, tvivlar på att någon styckar ett djur till mindre delar utan på sin höjd dödar de djuret i förväg innan de matar ormen, frysta råttor går att köpa på vissa ställen.
  • Loket
    EJL skrev 2013-04-06 21:57:57 följande:
    Loket: då är det väl olagligt...? Men det bryr de sig väl inte om...
    Det är inte olagligt att mata ormar eller andra reptiler med levande djur vad jag vet, varför skulle det vara det?

• Loket
    cloudberry79 skrev 2013-04-07 17:00:29 följande:
    Så vitt jag vet så får inte privatpersoner tillstånd att mata med levande däggdjur, men man kan mata med döda, frysta däggdjur om man tinar först och rör på bytet så ormen tar den.
    Ärligt talat tror du folk bryr sig om sådana regler om de nu existerar att ormar äter levande byten är fullt naturligt, att äta tidigare frysta djur är i högsta grad onaturligt om ni ska diskutera vad som är normalt eller ej.

Finns en del filmer på youtube på ormar som äter levande kaniner om man googlar på snake eat rabbit fast det kanske är lite för magstarkt för vissa här på sidan att se?
  • Loket
    DandelionDust skrev 2013-04-07 17:15:33 följande:
    När blev detta olagligt? Nu var det visserligen 10 år sedan, men jag har köpt levande råttor till ormar min sambo hade då, och de i djuraffären visste om vad de skulle vara till.
    Jag tvivlar på att det är olagligt det är förmodligen bara ett önsketänkande från djurvännernas sidor, möjligen kan större verksamheter såsom djurparker kanske behöva ansöka om tillstånd men knappast privatpersoner.
  • Loket
    cloudberry79 skrev 2013-04-07 18:10:22 följande:
    www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12...

Jag har själv haft ormar och fick denna utskriven åt mig på djuraffären. I början matade vi med levande möss från djuraffären, men sedan fick affären denna och då fick vi börja köpa fryst.
    Så det är inte tillåtet men ärligt talat hur många tror du bryr sig om dessa regler ?
  • Loket
    EJL skrev 2013-04-07 18:28:33 följande:
    Jaadu Loket, räcker Cloudberrys bevis eller tänker du fortsätta förneka lagens existens??

Något som Dandelion kanske också borde kika närmare på.

Ett av argumenten för att inte ge ormar levande föda är också att de kan bli gnagda på inifrån. Såååå, inte missgynnande för endast djuret som får agera föda.
    Vet du inte att lagar är till för att  brytas

Allvarligt talat om det nu är olagligt rent juridiskt vilket jag inte är helt övertygad om så är det många som inte bryr sig ett dyft eftersom det är fullt naturligt för en orm att döda ett levande byta, inte ett som varit fryst.
Svar på tråden Mata orm med kaniner?