sötare skrev 2013-04-07 09:18:01 följande:
Tycker att det är lite konstigt att när man utövar en hobby där det krävs skyddsutrystning då e man sååå noga med att skydda sig men vid vardags utanför denna hobby så struntar man blankt i att skydda sig .
Det är ju en riskbedömning. Jag föreslår alla att läsa länken på förra sidan.
Med det sagt anser jag att bloggaren missar vissa poänger, som att metastudier faktiskt visar på minskade skador eller att risktagandet inte har visats öka med hjälmanvändande. Men han visar på ett bra sätt att hjälm inte är det självklara valet i alla situationer.
Själv använder jag, mer eller mindre, alltid hjälm när jag cyklar. Inte riktigt i alla fall men i mer än 98 fall av 100 . Men det är ett personligt beslut taget på den data som finns och mina preferenser. Det står i kontrast till "man måste ha hjälm!!!". För som bloggaren på förra sidan tar upp så
är det en viss trygghetsnarkomani som går hand i hand med dålig riskbedömning, det är ett slentrianmässigt beslut influerat av rädsla och okunskap och även om beslutet skulle vara bra så är inte vägen dit bra.
Det är inte det minsta bra att skrämma barn och ungdomar till att använda cykelhjälm, det finns klart negativa följder av att göra det. Bland annat att man helt enkelt cyklar mindre, vilket visserligen minskar risken för skador men i ett folkhälsoperspektiv ökar det riskerna ganska högt. Informera, förklara varför cykelhjälm är bra och visa genom eget användande men skräm inte till lydnad, det kommer inget bra ur det.