• mape04

Använda cykelhjälm när man är 13-14 år

I veckan som gick hjälpte jag till på ett tonårsläger. Ungdomarna skulle cykla till läger platsen. Innan vi startade cykelturen, upptäckte  jag att en del några av tonåringarna saknade hjälm. När jag frågade varför dom inte hade hjälm, så fick jag till svar att det inte var coolt med hjälm. ( Förädlarna fick godkänna  att deras barn fick cykla utan hjälm)

Har era tonåringar (13-14 åringar) hjälm när dom cyklar?   

• Svar på tråden Använda cykelhjälm när man är 13-14 år
  • lövet2
    sextiotalist skrev 2013-04-07 09:23:07 följande:
    Så om vårt barn hade resonerat som dina barn, då hade det varit apostlahästarna eller buss eller hemma    
    Det är samma här. 14-åringen har t ex en kompis, som bor ca 5 km bort. Sonen träffar bara kompisen i skolan, eftersom han inte ser cykeln som ett alternativ och det tar för lång tid att gå. Någon buss går inte den vägen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sötare skrev 2013-04-07 09:18:01 följande:
    Tycker att det är lite konstigt att när man utövar en hobby där det krävs skyddsutrystning då e man sååå noga med att skydda sig men vid vardags utanför denna hobby så struntar man blankt i att skydda sig .
    Det är ju en riskbedömning. Jag föreslår alla att läsa länken på förra sidan.

Med det sagt anser jag att bloggaren missar vissa poänger, som att metastudier faktiskt visar på minskade skador eller att risktagandet inte har visats öka med hjälmanvändande. Men han visar på ett bra sätt att hjälm inte är det självklara valet i alla situationer.

Själv använder jag, mer eller mindre, alltid hjälm när jag cyklar. Inte riktigt i alla fall men i mer än 98 fall av 100 . Men det är ett personligt beslut taget på den data som finns och mina preferenser. Det står i kontrast till "man måste ha hjälm!!!". För som bloggaren på förra sidan tar upp så är det en viss trygghetsnarkomani som går hand i hand med dålig riskbedömning, det är ett slentrianmässigt beslut influerat av rädsla och okunskap och även om beslutet skulle vara bra så är inte vägen dit bra.

Det är inte det minsta bra att skrämma barn och ungdomar till att använda cykelhjälm, det finns klart negativa följder av att göra det. Bland annat att man helt enkelt cyklar mindre, vilket visserligen minskar risken för skador men i ett folkhälsoperspektiv ökar det riskerna ganska högt. Informera, förklara varför cykelhjälm är bra och visa genom eget användande men skräm inte till lydnad, det kommer inget bra ur det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • IsabelleSvensson

Jag är 13 & har inte användt hjälm på 2 år typ. Jag trivs helt ärligt inte i hjälm, känner mig som en svamp typ haha.. mina föräldrar har sagt att jag får skylla mig själv om polisen stoppar mig. Dock cyklar jag nästan aldrig!

• Coccolina

Är det inte lag på att minderåriga skall ha hjälm... har för mig det.... En kompis bror skadade sig nyss illa och ligger på sjukhus sedan någon vecka och det är osäkert om han ens kommer överleva och gör han det är det med svåra hjärnskador.... Han var vuxen och välte med cykeln.... Med det vill jag säga att även vi vuxna borde ha det...

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Omogen citron
    sötare skrev 2013-04-07 09:18:01 följande:
    Tycker att det är lite konstigt att när man utövar en hobby där det krävs skyddsutrystning då e man sååå noga med att skydda sig men vid vardags utanför denna hobby så struntar man blankt i att skydda sig .

Att cykla är inte en hobby för mig utan ett sätt att ta sig från punkt A till punkt B.
  • emmianttila

Jag skulle aldrig tillåta att min dotter cyklar utan hjälm.
    Sen struntar jag fullständigt i hur ocoolt det än är, för det är definitivt inte coolt att spräcka skallen.
    Nu är hon ju bara 4 år då, men jag själv använder hjälm!

Använder också varselkläder om jag beger mig ut kvällstid 

• 97a

De gångerna jag cyklade ofta var jag runt 11-12 (snart 16 nu) och då hade jag alltid hjälm. Mina föräldrar var noga med hjälm när jag var runt 13 men då tog jag på mig den, for iväg, och hängde den sen på styret. Nu har jag moppe och sålt cykeln och hjälm på moppe är rätt självklart. Tycker dock att det är många som tror att man spräcker skallen om man inte har hjälm. Visst, ska man cykla i stan eller cykla off-road vid stora stenar förstår jag absolut att man MÅSTE ha hjälm. Men ska man cykla 2km till en vän ska det riktigt mycket till innan man slår i huvudet. Då ska man lyckas ramla åt sidan med huvudet först vilket man inte direkt råkar göra på daglig basis eller så ramlar man men jag har då aldrig ramlat på huvudet. Dessutom måste man vara riktigt dålig på att cykla om man ramlar utan att bli påkörd, knuffad etc.

• Coccolina
    97a skrev 2013-08-07 00:17:15 följande:
    De gångerna jag cyklade ofta var jag runt 11-12 (snart 16 nu) och då hade jag alltid hjälm. Mina föräldrar var noga med hjälm när jag var runt 13 men då tog jag på mig den, for iväg, och hängde den sen på styret. Nu har jag moppe och sålt cykeln och hjälm på moppe är rätt självklart. Tycker dock att det är många som tror att man spräcker skallen om man inte har hjälm. Visst, ska man cykla i stan eller cykla off-road vid stora stenar förstår jag absolut att man MÅSTE ha hjälm. Men ska man cykla 2km till en vän ska det riktigt mycket till innan man slår i huvudet. Då ska man lyckas ramla åt sidan med huvudet först vilket man inte direkt råkar göra på daglig basis eller så ramlar man men jag har då aldrig ramlat på huvudet. Dessutom måste man vara riktigt dålig på att cykla om man ramlar utan att bli påkörd, knuffad etc.

Säg det till min väns bror.........  Googla lite så kanske du lär dig något....Risken blir inte mindre för att du cyklar 2 km till en kompis.. Vad som helst kan hända... Glöm inte att du bara har ett huvud!!!
  • 97a
    Coccolina skrev 2013-08-07 00:22:23 följande:
    Säg det till min väns bror.........  Googla lite så kanske du lär dig något....Risken blir inte mindre för att du cyklar 2 km till en kompis.. Vad som helst kan hända... Glöm inte att du bara har ett huvud!!!

Och vad hände med han? Googla så jag lär mig något? Är nog hundra gånger smartare än du iallafall. Klart som fan att risken blir mindre om du kör på en cykelväg än två mil inne i stan. Dessutom ska man ramla kraftigt för att göra sig illa på en cykelväg. Du tokcyklar inte i 2km och skulle du plötsligt av nån anledning ramla i en relativt låg fart har du ju två händer. Och jo tack jag har sett att jag bara har ett huvud.
  • PerG
    97a skrev 2013-08-07 00:17:15 följande:
    Dessutom måste man vara riktigt dålig på att cykla om man ramlar utan att bli påkörd, knuffad etc.
    7 av 10 cykelolyckor är singelolyckor så det är nog vanligare än du tror och det behöver inte bero på att man är dålig på att cykla.... Dålig vägbeläggning, dålig trafikplanering, halka, kanter m.m....  
Svar på tråden Använda cykelhjälm när man är 13-14 år