• mape04

Använda cykelhjälm när man är 13-14 år

I veckan som gick hjälpte jag till på ett tonårsläger. Ungdomarna skulle cykla till läger platsen. Innan vi startade cykelturen, upptäckte  jag att en del några av tonåringarna saknade hjälm. När jag frågade varför dom inte hade hjälm, så fick jag till svar att det inte var coolt med hjälm. ( Förädlarna fick godkänna  att deras barn fick cykla utan hjälm)

Har era tonåringar (13-14 åringar) hjälm när dom cyklar?   

• Svar på tråden Använda cykelhjälm när man är 13-14 år
  • sextiotalist

Där jag bor har alla yngre hjälm och även en hel del vuxna. 
    På den förra skolan vårt barn gick, så fick de barn som inte hade hjälm inte cykla på utflykterna, de fick åka bil. Det framgick tydligt i utskicket, ingen hjälm ingen cykling.

Jag har hjälm när jag cyklar, inga problem med frisyren, det finns något som heter kam och borste   

• sötare

Jag cyklar inte för jag inte har någon hjälm , tycker det är fel av mig att kräva att min son ska använda hjälm om jag inte har det.

• Sunshine808

Om min dotter när hon blir större väljer bort hjälm för att det inte är coolt så har jag misslyckas med min uppfostran. Jag är 24 och min mamma tvingar fortfarande på mig reflexväst när jag är ute och cyklar hemma oss dem.

Hur coolt är det att bli skadad av dumhet?

• sötare

Att använda hjälm och reflexer är en sådan billig livsförsäkring

• Pyret 85

Jag tycker att det borde vara lag på att alla som cyklar ska ha hjälm, det räddar faktiskt liv! Och om alla har det så blir det inget konstigt med det liksom...

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Erica80

Jag minns att jag cyklade hemifrån med hjälm men tog av den så fort inte huset syntes och pulade ner hjälmen i väskan.

Mycket ocoolt med hjälm i den åldern. Nu känns det inte lika ocoolt längre

• lövet2

Innan lagen kom, så hade vi en 12-årsgräns för våra barn. Det var kanske lite gnäll det sista året, men på det stora hela funkade det bra. Hjälmlagen med 15 år funkar sämre. I valet mellan att ha hjälm eller låta bli cykeln, så har våra yngre barn valt bort sina cyklar från 12-13 års ålder. De cyklar helt enkelt inte längre. Samma sak gäller några andra familjer jag känner. Ungarna väntar in moppeåldern i stället.

• Jespis

Jag använder hjälm sen jag fick barn. För mina barn är det jättekonstigt att vissa cyklar utan hjälm! De är 4,5 år, 6 och snart 9 och jag hoppas att de fortsätter vara lika kloka.

När folk säger att det inte är snyggt med hjälm tänker jag alltid - och säger det ibland - att det är inte så snyggt med krossad skalle heller.

• sötare

Tycker att det är lite konstigt att när man utövar en hobby där det krävs skyddsutrystning då e man sååå noga med att skydda sig men vid vardags utanför denna hobby så struntar man blankt i att skydda sig .

• sextiotalist
    lövet2 skrev 2013-04-07 09:06:35 följande:
    Innan lagen kom, så hade vi en 12-årsgräns för våra barn. Det var kanske lite gnäll det sista året, men på det stora hela funkade det bra. Hjälmlagen med 15 år funkar sämre. I valet mellan att ha hjälm eller låta bli cykeln, så har våra yngre barn valt bort sina cyklar från 12-13 års ålder. De cyklar helt enkelt inte längre. Samma sak gäller några andra familjer jag känner. Ungarna väntar in moppeåldern i stället.
    Oj, jag som är ganska "slapp" med regler har inte haft det problemet med min tonåring. Eftersom moppe inte är aktuellt (bor i en större stad och de flesta har inte moped här) så är det självklart att man cyklar (och med hjälm). Tonåringarna cyklar till skolan och tro mig eller ej, de flesta har hjälm.

Min syster är ännu hårdare, hennes barn vet att om de inte använder hjälm, så ställs cyklarna undan och eftersom de bor lite på halvlandet, så innebär det att de blir väldigt begränsade, dvs har cyklarna ställts undan pga de inte har haft hjälm (vilket har hänt en gång) så blir det inte skjutsande till kompisar eller så, då får man gå de där 3-4 km det rör sig om.

Här skjutsas det inte heller i onödan. Hos oss är det gå, cykel (med hjälm) eller kollektivt som gäller. Bil endast där dessa alternativ inte finns.
    Så om vårt barn hade resonerat som dina barn, då hade det varit apostlahästarna eller buss eller hemma    
Svar på tråden Använda cykelhjälm när man är 13-14 år