lövet2 skrev 2013-04-07 09:06:35 följande:
Innan lagen kom, så hade vi en 12-årsgräns för våra barn. Det var kanske lite gnäll det sista året, men på det stora hela funkade det bra. Hjälmlagen med 15 år funkar sämre. I valet mellan att ha hjälm eller låta bli cykeln, så har våra yngre barn valt bort sina cyklar från 12-13 års ålder. De cyklar helt enkelt inte längre. Samma sak gäller några andra familjer jag känner. Ungarna väntar in moppeåldern i stället.
Oj, jag som är ganska "slapp" med regler har inte haft det problemet med min tonåring. Eftersom moppe inte är aktuellt (bor i en större stad och de flesta har inte moped här) så är det självklart att man cyklar (och med hjälm). Tonåringarna cyklar till skolan och tro mig eller ej, de flesta har hjälm.
Min syster är ännu hårdare, hennes barn vet att om de inte använder hjälm, så ställs cyklarna undan och eftersom de bor lite på halvlandet, så innebär det att de blir väldigt begränsade, dvs har cyklarna ställts undan pga de inte har haft hjälm (vilket har hänt en gång) så blir det inte skjutsande till kompisar eller så, då får man gå de där 3-4 km det rör sig om.
Här skjutsas det inte heller i onödan. Hos oss är det gå, cykel (med hjälm) eller kollektivt som gäller. Bil endast där dessa alternativ inte finns.
Så om vårt barn hade resonerat som dina barn, då hade det varit apostlahästarna eller buss eller hemma