• homer12

akvarium

Hej jag ska skaffa mig ett 195 l akvarium den 15 april vilka fiskar kan jag ha och vilka fiskar är snabba att odla på och vilka växter ska man skaffa sig tacksam för svar

• Svar på tråden akvarium
  • mammamebarn

Det vet jag inte, hade sniglar en kort period, men vilken av alla sorters fisk det var som åt dem, det vet jag inte.

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Lena

Ytterfilter blir ofta större och därför bättre.

Du måste ha akvariumet igång när du köper fiskarna eller starta det inom en timme.

Du ska inte köpa fler fiskar på en månad för att de inte ska dö.

Med mycket växter behöver du inget mer för att ynglen ska överleva i lagom mängd.

• homer12

ok mycket växter vet jag att man ska ha men kan ni några tåliga fiskar som är fredliga av sig ursäkta att jag frågar mycket men jag vill veta det mesta och jag hoppas att ni inte blir sura om jag frågar fram till jag får akvariet

• Lena

Botior äter sniglar, Pakistanbotior är ett bra alternativ, ca 5st. Men efter guppysarna ska du vänta en månad till nästa fiskinköp. Ansistrusmalar kan du ha ett par sen, de gillar grottor av rötter och kan då yngla av sig.

• homer12

Ok men vet ni hur man föder upp neontetror för när jag får akvariet så vill jag gärna föda upp fiskar och på ett ca hur många fiskar kan man ha i ett sånt stort akvarium

• Lena
    homer12 skrev 2013-04-03 20:47:27 följande:
    Ok men vet ni hur man föder upp neontetror för när jag får akvariet så vill jag gärna föda upp fiskar och på ett ca hur många fiskar kan man ha i ett sånt stort akvarium
    Neontetror är jätesvåra att föda upp, det är inget man gör om man inte vill ägna sig åt bara det.

Man brukar säga 1cm fisk per liter vatten och då är det fiskens vuxna storlek

190l

3 guppysar = 10 liter
    5 botior = 28 liter
    2 ansistrusar = 22 liter

sen kan du ha lite pansarmalar, fler guppysar och kanske något par dvärgciklid.
Svar på tråden akvarium