• Lizette80

Vad är det som gör att mga INTE vill amma??

Jag tycker det är viktigt med amning just för att få den här kontakten med sitt barn som man (för mig) omöjligt kan få genom att mata med flaska?!.
    Men ffa för att bebis ska få i sig de viktiga ämnena från br.mjölken..
    Jag ammade mitt första barn och kommer även amma mitt andra, finns inte en chans i världen att jag INTE kommer göra det...OM det inte skulle bero på nga komplikationer osv.

Jag själv tycker det är jätte mysigt med amning, det är lätt, du har maten uppvärmd o har den med överallt, du slipper söka upp mikro för att värma upp maten osv osv..
    För mig är amning viktigt, men vet att mga inte tycker det är lika viktigt..

Min fråga till er är varför?
    Förstår om komplikationer tillstött, men är mer ute efter att få reda på varför man inte vill av olika anledningar.
    OBS!!!!
    Jag ser inte ner på ngn o detta inlägg är inte meningen att ngn ska känna sig nertrampad, är endast nyfiken på hur ni tänker =)

Hittade även en bra artikel :
    www.aftonbladet.se/wellness/article16519293.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 08:58
    Tack så mkt för era svar=)

Som sagt, märker att det finns en tendens att ta åt sig av det jag skriver.....det var som jag skrev inte min mening att få ngn att känna sig trampad på..
    Jag skrev utifrån det JAG tycker om amning, måste även få ha friheten att skriva vad jag tycker om amning precis som ni skriver om varför ni inte gillar det =)

För min del var det svårt med amningen i början mtp att sonen inte tog bröstet som han skulle, han fick dock i sig rätt mängd iom att han tog bröstet efter klockslag / 3 h..
    Det tog oss ca1 1/2 månader innan det funkade bra och efter det var det en frihet för mig som mamma!!

OM det inte funkar så är det en sak, men jag ville ju mer veta VARFÖR man inte vill amma..
    Hur tänker ni runt omkr amningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 12:32

Ok, är inte intresserad av att höra om det blivit komplikationer till att amningen inte funkar, utan vill veta varför ni inte vill..!!
    Innan barnet kommit ut, vad är det som gör att ni INTE vill amma..??
    Att det blir komplikationer vet vi redan att det kan vara en stor bidragande orsak till att man inte vill fullfölja amningen..
    Men det är inte det jag är ute efter..
    JAg är heller inte ute efter att folk ska bli sura o griniga på varandra här inne, kan vi försöka respektera det??
    Och snälla, läs igenom mitt inlägg här först innan ni blir arga på mig o börjar diskutera huruvida jag tycker o vad som är fel o rätt!!
    JAG måste precis som andra få ha rätten att säga vad JAG tycker om med amningen.
    Trycker INTE ner ngn för att dem INTE vill amma..
    Är ENDAST nyfiken och intresserad av att veta VARFÖR min inte vill amma, vad bakgrunden är (inte pga komplikationer)
    TACK!!!!

• Svar på tråden Vad är det som gör att mga INTE vill amma??
  • jashrinah
    Lizette80 skrev 2013-04-03 12:36:33 följande:
    Oj förlåt, missade ditt inlägg..
    Hade du de känslorna o tankarna innan bebis föddes oxå?

=)
    jag har bf om 21 dagar ;)  
    jag vill inte amma , men jag ska prova , försöka , se hur det är egentligen , för det kan ju vara så att jag kommer känna annorlunda sedan
    . om allt funkar som det ska och det inte känns allt för konstigt ska jag försöka amma i iaf 3 månader , men längre än så blir det nog inte hel amning :D 

• AnooYoo
    c89 skrev 2013-04-03 12:30:59 följande:
    Nej, det är skillnad på att respektera och förstå. Köp en ordbok Glad

Jag har ingen förståelse för varför man VÄLJER att inte amma om man KAN, men respekterar folks beslut ändå. Man kan faktiskt tycka att något är fel utan att pracka på andra att de ska göra si eller så.
    Våra konnotationer kring respekt är uppenbarligen olika.
  • KimPossible

Varför är det ens intressant egentligen? Och varför uttrycka att man "vill förstå" de som inte ammar? Det finns mycket man inte förstår här i världen, men det fiffiga är ju att man inte behöver förstå allt heller.

Jag har ammat två barn, utan några direkta problem. Det rullade på från start, sen satte en olycka P för (hel)amningen med den första när han var nästan ett halvår, och med den andra så kände jag att jag helt enkelt inte ville uppleva den kaoskänslan igen, så efter en månad av konstant ammande (när han var runt 4 månader) valde vi att alternera med ersättning. Delammade första till 7 månader och andra till 6 månader.

Ett ev tredje barn som det var tänkt, hade förmodligen inte ammats alls. Möjligen hade jag försökt pumpa ut råmjölken. Jag har och hade ingen lust att sätta mig i den situationen igen. Det hade även underlättat för oss att dela föräldraledigheten redan från barnet var runt 2-3 månader.

Det finns lika många orsaker till att man inte ammar som det faktiskt finns mammor och barn som inte gör det. Varje situation är unik.  

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • YokohamaNr2
    Lizette80 skrev 2013-04-03 12:23:33 följande:
    Men HERREGUD, får man inte ställa frågor längre utan att folk ska ta illa upp*????
    Läs mitt inlägg ordentligt innan du kommer in här o är otrevlig!!
    Jag har inte gjort ngn som helst underton av att ngn är sämre än ngn annan här inne, skriver t.om att det INTE är meningen att ngn ska känna sig nerdrampad..
    Det ENDA jag är ute efter är varför....av ren nyfikenhet!!!!
    Så snälla, läs igenom först innan du komenterar!!
    Men snälla vännen vem är det som tar illa upp? jag skrev bara vad jag tycker genomsyrar alla sådana här 'nyfikna' trådar. Och jag förstår faktiskt inte varför man är så nyfiken på varför vissa inte ammar, jag antar bara att de har sina skäl precis som jag har mina.
  • Lizette80
    jashrinah skrev 2013-04-03 12:43:26 följande:
    =)
    jag har bf om 21 dagar ;)  
    jag vill inte amma , men jag ska prova , försöka , se hur det är egentligen , för det kan ju vara så att jag kommer känna annorlunda sedan
    . om allt funkar som det ska och det inte känns allt för konstigt ska jag försöka amma i iaf 3 månader , men längre än så blir det nog inte hel amning :D 

Vad spännande=)
    Ja men det låter väl bra att man provar o ser, man kan ju ha en känsla av att inte vilja innan man provar.
    Vet du vad det ska bli för liten?
  • jashrinah
    Lizette80 skrev 2013-04-03 14:22:47 följande:
    Vad spännande=)
    Ja men det låter väl bra att man provar o ser, man kan ju ha en känsla av att inte vilja innan man provar.
    Vet du vad det ska bli för liten?
    hihih ja =)  det blir en liten pojke :D  eller ja , har dem gissat fel igen går jag i taket xD för först sa dem flicka (vecka 30)sedan ändrade dem till att det kunde vara både (vecka 33) och och sedan var det en pojke (vecka 34) haha ;) 
  • Mercurialis

Jag ammade mitt första barn i sju månader. Jag upplevde det aldrig som särskilt mysigt utan mest bökigt. Jag kände mig låst till hemmet, eftersom jag hade direkt svårt att amma någon annanstans än i fåtöljen i vardagsrummet hemma. När jag åkte och hälsade på mina föräldrar fick jag direkt problem med mjölkstockning och sår, eftersom jag inte fick till en bra "amningsposition" hemma hos dem.

När jag blev gravid med andra barnet, bestämde jag mig ganska tidigt för att inte amma. När sonen väl var född, så började jag ändå. Jag tänkte att jag skulle ge det en chans. Andra barnet, precis som första barnet, föddes prematurt och tillväxthämmat och sondmatades parallellt med amningsträning under den första månaden. När den månaden hade gått och han/vi fortfarande inte hade fått till amningstekniken, kände jag att det var nog och jag gick över till att ge honom ersättning. Jag har inte ångrat det beslutet samtidigt som jag är glad att han fick enbart bröstmjölk i en månad och bröstmjölk blandad med ersättning under ytterligare två veckor.

För mig var det betydligt enklare att hålla på med nappflaskor, vatten och ersättningspulver och ha friheten att kunna ge mitt barn mat varsomhelst i stället för att amma enbart hemma.

När det gäller kontakt med barnet, så kände jag mer kontakt med mitt andra barn, eftersom vi kunde ha ögonkontakt medan han fick sin flaska med ersättning. Barnet som jag ammade låg ju och tittade in i min överkropp medan han åt. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lizette80
    jashrinah skrev 2013-04-03 14:29:50 följande:
    hihih ja =)  det blir en liten pojke :D  eller ja , har dem gissat fel igen går jag i taket xD för först sa dem flicka (vecka 30)sedan ändrade dem till att det kunde vara både (vecka 33) och och sedan var det en pojke (vecka 34) haha ;) 
    HAha, oj då, lillen e lite blyg verkar det som..vill inte riktigt va med o visa paketet såattsäga
    Lite av en överraskning då med andra ord =)
  • c89
    AnooYoo skrev 2013-04-03 12:57:17 följande:
    Våra konnotationer kring respekt är uppenbarligen olika.
    Ja, för mig handlar det om att låta folk göra som de vill utan att ifrågasätta. Men det handlar inte om att jag tycker att det de gör är bäst, att jag håller med etc, men ärlighet är för mig ingen dygd. Man behöver inte alltid säga vad man tycker.
  • NovemberApril

Väntar mitt andra barn. Tänker inte amma, dels pga erfarenheten från mitt första barn (inte bra) och dels vill jag inte. Det är inte "jag" att slänga upp brösten och amma, känner mig obekväm kring det och jag tycker det känns obehagligt. Hade troligtvis låst in mig om jag hade ammat.

Däremot pumpar jag gärna ut första råmjölken och bröstmjölk den första tiden så bebisen får i sig det viktiga från den.

Svar på tråden Vad är det som gör att mga INTE vill amma??