• Theonsmamma

Skriv vilken ålder era barn hade när.....

De kunde göra olika saker. (vet att alla barn är olika och därför är det kul att se resultatet av alla)

Min lille pojks utveckling:

Hålla upp huvudet i magläge: 3 veckor
    balansera med huvudet i upprätt läge: 5 veckor
    vända runt från mage till rygg: 2 månader
    vända runt från rygg till mage: 3 1/2 månad
    Sitta utan stöd: 4 1/2 månad 
    Krypa, ta sig fram: 5 1/2 månad
    Sätta sig upp själv: 6 månader
    Tvåstavigt joller: 6 1/2 månad
     Dra sig upp och stå med stöd: 6 1/2 månad

Nu är han 7 månader och 12 dagar och han har börjat att gå längs med möbler, stå själv i max 20 sekunder och så knuffade han på en låda och gick efter den.

Får se när han börjar säga första ordet! :) Det tror jag dröjer ett tag.
    Han är nog mer fokuserad på det motoriska.

Hur är det för era barn? 
    Är det tidiga motoriskt eller med kommunikationen? 

• Svar på tråden Skriv vilken ålder era barn hade när.....
  • any19877

Alla barn lör sig att sitta/gå/prata. Vad spelar det för roll om de gör det tidigare eller senare?

• Vinterankan

Jag tycker du verkar ha ett konstigt BVC. Jag har aldrig noterar hur mina barn jollrar alls och då är ändå den yngsta i jollerålder just nu. Och trycka ner när han sätter sig upp låter ju också knäppt. Mina barn har suttit tidigt och jag har aldrig hört något sådant från BVC. Det de kan, det kan de och det de inte kan kommer de lära sig. Jag ser ingen anledning till att varken hålla på att träna saker med bebisar eller att stoppa bebisarna i deras utveckling om de skulle råka vara väldigt tidiga.

• Celindan

Trams. Skryttråd låter det som. TS, du har nog världens bästa barn! Han kommer nog få betyg A i varenda ämne och forska rätt på botemedlet för HIV, ALS och Diabetes!!

• QnA
    Vinterankan skrev 2013-03-31 18:16:25 följande:
    Jag tycker du verkar ha ett konstigt BVC. Jag har aldrig noterar hur mina barn jollrar alls och då är ändå den yngsta i jollerålder just nu. Och trycka ner när han sätter sig upp låter ju också knäppt. Mina barn har suttit tidigt och jag har aldrig hört något sådant från BVC. Det de kan, det kan de och det de inte kan kommer de lära sig. Jag ser ingen anledning till att varken hålla på att träna saker med bebisar eller att stoppa bebisarna i deras utveckling om de skulle råka vara väldigt tidiga.
    Japp. Jag har hört att man inte ska sätta bebisar i bumbostolar och liknande för tidigt, eftersom det är dåligt för ryggen. Om de inte kan hålla upp sig själva är de inte redo att sitta några längre stunder. Men sätter sig ungen själv kan den uppenbarligen hålla upp sig själv, och då är det ingen fara. Att man skulle förhindra barnens egen utveckling har jag dock aldrig hört någon annanstans än på FL.
  • Severus

Få A i nästan varenda ämne är ju inte direkt omöjligt. Hör det ihop med när man går utan stöd? ;) ju tidigare desto mer högpresterande ??

• Solveig og Kosinus

Om nu ts är glad och stolt över sitt barn så är det väl bara finfint!

Mina söner har rört på sig ungefär enligt samma mönster:

Vände sig från mage-rygg/rygg-mage 2,5-3 månader
    Krälade 6-7 månader
    Kröp ca 8,5 månader
    Gick 11-12 månader

Första ordet kom vid ca 10 månader. :)

• cosinus
    Hålla upp huvudet i magläge: De 3 äldsta har jag ingen aning om, skrev aldrig ner och nu känns det avlägset (de är 5, 6, och 9 år. Yngsta fixade det från start kortare stunder. Hon var sjukt stark som nyfödd och det kändes som någon snott en månad av mig för hon var aldrig sådär jättespädisaktig.

balansera med huvudet i upprätt läge: Det har alla gjort rätt tidigt. Runt en månad om inga tvära ryck inträffat eller så.

vända runt från mage till rygg: Äldsta var ungefär 3 månader. Tvåan 28 dagar, trean 28 dagar och fyran gjorde det precis hemkommen från BB. 2 dagar tror jag hon var. Första gången trodde jag något syskon snurrat runt henne men så gjorde hon om det dagen efter också. Det var ju inte viljestyrt i början men det skedde sen så ofta att det var svårt att avgöra när det gick över till viljestyrt.

vända runt från rygg till mage: runt 4 månader på äldsta. Tidigare med de yngre men jag minns faktiskt inte.

Sitta utan stöd: Äldsta 6.5 månad. De andra har aldrig velat sitta så jag har ingen aning om när de kunde det. Har man satt dem ner har de bara slängt sig fram och ålat iväg. Första gången jag såg tvåan sitta var han 10 månader och dyngförkyld och orkade inte röra sig.

Krypa, ta sig fram: Ta sig fram har 2 och 3 gjort vid drygt 5 månader. Klockren krypning vid 7 månader och 4 respektive 5 dagar. Nummer 1 och 4 något senare så ta sig fram knappa 6  månader och krypit vid 7.5 månad.

Sätta sig upp själv: Minns inte alls men de har som sagt inte velat sitta mina barn, det har varit för tråkigt.

Tvåstavigt joller: Ehhh, inte en susning :)

Dra sig upp och stå med stöd: Oj, osäker. Men innan de kunnat krypa iaf.

Nummer 1 var otroligt tidig med talet. Nummer 2 och 3 har mer fokuserat på det motoriska och nummer 3 är rent sanslöst duktig på allt motoriskt. Roligt i sammanhanget var att han gick sist av alla barnen vid 15 månader men hoppade vid det laget studsmatta och hade tagit sig upp på en våningssäng utan stege. Nummer 4 är eg inte så dålig motoriskt men otroligt ointresserad och löjligt försiktig.

Nummer två var senast med talet, nummer 3 och 4 i mitten. Alla mina ungar har varit helt ointresserad av finmotorik när de varit små så när andra ungar byggt pussel har mina i bästa fall staplat klossar :)
  • glassen

Jag minns inte åldrarna för allt det där. Min son var sen med det mesta och dottern mer normal, men ändå var hon senare än din son. Han låter väldigt tidig motoriskt i alla fall. Hur det var med joller har jag glömt, men tycker inte att det låter oroväckande sent på din son heller.
    Jag antar att det är ditt första barn. Då är det viktigt att jämföra och man stressar lätt på utvecklingen. Får du fler barn hinner du inte fundera så mycket. Då kan det snarare vara så att man önskar att de ksa hålla sig kvar i bebisstadiet lite längre. 

• k girl

Iterationsjoller kommer vanligtvis vid 6-8 månader, så det är väl inte sent. Om man inte definierar sent som icke-tidigt dvs.

• Karim

har en tips här www.followchilds.com om ni vill se , spara och jämföra med andra  bla. (Vändning ,krypning ......) even diagram. hoppas har givit en bra tips :) .

Svar på tråden Skriv vilken ålder era barn hade när.....