Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Skriv vilken ålder era barn hade när.....

Hålla upp huvudet i magläge: De 3 äldsta har jag ingen aning om, skrev aldrig ner och nu känns det avlägset (de är 5, 6, och 9 år. Yngsta fixade det från start kortare stunder. Hon var sjukt stark som nyfödd och det kändes som någon snott en månad av mig för hon var aldrig sådär jättespädisaktig.

balansera med huvudet i upprätt läge: Det har alla gjort rätt tidigt. Runt en månad om inga tvära ryck inträffat eller så.

vända runt från mage till rygg: Äldsta var ungefär 3 månader. Tvåan 28 dagar, trean 28 dagar och fyran gjorde det precis hemkommen från BB. 2 dagar tror jag hon var. Första gången trodde jag något syskon snurrat runt henne men så gjorde hon om det dagen efter också. Det var ju inte viljestyrt i början men det skedde sen så ofta att det var svårt att avgöra när det gick över till viljestyrt.

vända runt från rygg till mage: runt 4 månader på äldsta. Tidigare med de yngre men jag minns faktiskt inte.

Sitta utan stöd: Äldsta 6.5 månad. De andra har aldrig velat sitta så jag har ingen aning om när de kunde det. Har man satt dem ner har de bara slängt sig fram och ålat iväg. Första gången jag såg tvåan sitta var han 10 månader och dyngförkyld och orkade inte röra sig.

Krypa, ta sig fram: Ta sig fram har 2 och 3 gjort vid drygt 5 månader. Klockren krypning vid 7 månader och 4 respektive 5 dagar. Nummer 1 och 4 något senare så ta sig fram knappa 6  månader och krypit vid 7.5 månad.

Sätta sig upp själv: Minns inte alls men de har som sagt inte velat sitta mina barn, det har varit för tråkigt.

Tvåstavigt joller: Ehhh, inte en susning :)

Dra sig upp och stå med stöd: Oj, osäker. Men innan de kunnat krypa iaf.

Nummer 1 var otroligt tidig med talet. Nummer 2 och 3 har mer fokuserat på det motoriska och nummer 3 är rent sanslöst duktig på allt motoriskt. Roligt i sammanhanget var att han gick sist av alla barnen vid 15 månader men hoppade vid det laget studsmatta och hade tagit sig upp på en våningssäng utan stege. Nummer 4 är eg inte så dålig motoriskt men otroligt ointresserad och löjligt försiktig.

Nummer två var senast med talet, nummer 3 och 4 i mitten. Alla mina ungar har varit helt ointresserad av finmotorik när de varit små så när andra ungar byggt pussel har mina i bästa fall staplat klossar :)
Svar på tråden Skriv vilken ålder era barn hade när.....