• LillaM86

Han jag är kär i har skulder hos kronofogden :(

Hej. Mannen jag dejtar råkar tydligen ha skulder hos kronofogden. Han har inte berättat det sj utan bara sagt han har skulder. Men häromdagen när jag skulle Hämta en sak inne på hans skrivbord låg det papper från fogden. Jag läste snabbt Och nu tänkte jag på om jag ska ta upp det med honom eller vad man Ska göra o vad detta kan göra för hinder i vår framtid. =|

• Svar på tråden Han jag är kär i har skulder hos kronofogden :(
  • Lev väl

Jag skulle tagit reda på varför skulderna uppkommit och hur han tänkt lösa dem. Alla kan vi hamna i problem av olika anledningar. Det är hur vi hanterar dem som visar vilka vi är.

• baam77

Jag är en av dem som inte klarade mig under denna inflationen, med alla dessa höjningar och sen ensamstående. 

Jag blir glad när jag så många stöttar varandra när de ena inte ha bra ställt. Har idag skuldsanering och hoppas verkligen jag med få dela livet med någon.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag skulle vilja skriva att man inte ska bry sig om skulder hos partner, att annat är viktigare, samt att alla kan hamna i skiten om de har otur. Det är sant.

Samtidigt har många råkat illa ut pga skulder hos partner. Blivit indragna, börjat betala skulderna åt partnern, i värsta fall tagit lån åt partnern. Satt sig själva i skiten och påstått att det handlar om kärlek. Partnern utnyttjar dem. Det behöver inte vara medvetet, men de kan inte hantera pengar och så blir de tillsammans med någon som är för snäll.

Så när man börjar dejta någon med skulder hos kf. Hur ska man veta om personen tar ansvar för sin ekonomi, om skulderna är på väg att försvinna, eller om det handlar om någon som pga slarv eller omognad satt sig i skiten? Och kommer att fortsätta göra det? Samt gärna lever på någon annan.

Hur ska man veta om det går att bygga en framtid ihop? En framtid som inte bygger på att man måste dra det ekonomiska lasset ensam.

Är man bara ute efter ett särboförhållande spelar det kanske ingen roll. Då behöver man inte blanda sig i varandras ekonomier.

• Anonym (M)

Hade inte dejtat en sån man. Är han oansvarig med pengar så kommer han sannolikt att vara det även på andra områden i livet.

Folk som inte kan sköta sin ekonomi är inte vuxna människor i mina ögon. 

• Anonym (M)
    Skopan skrev 2013-03-28 15:24:20 följande:

Men hallå , ska man tala om sin ekonomi på första dejterna ?

Jag hade tagit upp sånt redan från början ja. Vill såklart veta ganska omgående om det är en ansvarig man jag belönar med mitt sällskap eller inte. 
  • Anonym (Röda flaggor här)

Hur mycket är skulderna på då? Detta är offentliga uppgifter. Ring Kronofogden och UPC, uppge hans personnummer. Då får du all information, inte bara beloppen utan även vilka fordringsägarna är, hur mycket han betalar tillbaka per månad o.s.v.. Och han får aldrig veta att du har ringt. 

Det KAN ju finnas en godtagbar förklaring, som inte säger något om hans karaktär. Men generellt är det riskfyllt att ge sig in med sådana människor. De fortsätter oftast likadant: kan inte hålla i pengar, kan inte spara ihop till det de vill ha, utan måste ha det nu - och då tar de dyra krediter. Sedan blir deras ekonomiska utrymme mycket begränsat när de måste betala tillbaka på de där lånen i månader och år - och den som då i stället får betala hushållets alla utgifter är DU, TS! Om det går så långt att ni flyttar ihop. Blir det utmätning så kan KF även komma och ta dina saker, om du inte har kvar kvitton och kan bevisa att de är dina, o.s.v..

Min exman hade lite av denna problematik, även om det inte gick så långt som till KF (p.g.a. att jag alltid räddade honom...). Det hände så mycket dumt. Han kunde skicka efter första delen i serie med uppslagsverk t.ex., "det är ingen fara, man får behålla den första bara man säger upp prenumerationen i tid". Vad man skulle med ETT band ur ett uppslagsverk till överhuvudtaget, är oklart... Men han kom förstås aldrig ihåg att avbeställa i tid, utan banden fortsatte att komma och det blev till slut väldigt dyrt.

Detta med uppslagsverk var bara ett exempel, det hände MYCKET sådant. Och även att han bytte elbolag och bredbandsbolag flera gånger, utan att konsultera med mig, när någon telefonsäljare ringde med något "erbjudande". Sedan blev det alltid mycket dyrare i slutändan, med uppsägningstider då vi måste betala den gamla leverantören samtidigt, avgifter hit och det... En gång blev han lurad av ett pyramidschema, han trodde att han skulle tjäna pengar på att sälja några algjuicer, men han kunde förstås inte sälja dem, och då blev VI tvungna att dricka de där algerna själva i förtvivlan... :(

Och när han någon gång fick en bonus eller en oväntad slant (typ från föräldrarna), så kunde han aldrig spara det, utan det måste omedelbart läggas ut på något lyxigt och onödigt som ingen egentligen blev lyckligare av... Då brydde han sig inte heller om att jämföra priser - han var ju rik, han hade 5 000 kr! Det var bara att beställa för hela slanten!

Nä TS akta dig för att flytta ihop med en sådan människa, i alla fall. Det blir bara problem och elände. 

• Anonym (Röda flaggor här)
    baam77 skrev 2024-06-13 19:59:06 följande:

Jag är en av dem som inte klarade mig under denna inflationen, med alla dessa höjningar och sen ensamstående. 

Jag blir glad när jag så många stöttar varandra när de ena inte ha bra ställt. Har idag skuldsanering och hoppas verkligen jag med få dela livet med någon.

Det är ju lätt att bli utnyttjad också. Hur vet man att han inte tänker "nu låter jag den här k*ta tanten som har blivit kär i mig betala av mina skulder, så länge står jag ut! Sedan när jag är clean igen skaffar jag mig något yngre och vackrare, och då kan hon och jag leva loppan!"
  • felicityporter

Jag trodde aldrig att jag skulle hamna på KF då jag trots allt hade ett hyfsat bra sparkapital samt är extremt noga med mina räkningar. Dessvärre träffade jag en man som jag inledde ett förhållande och skaffade barn tillsammans med som lurade mig på ca 100 000 kr? Nu sitter jag där jag sitter och skäms något enormt över hur jag kunde vara så blåögd och hur jag trots att vi var gifta inte fått hjälp till att få min bil tillbaka eller tre månaders uppsägningstid på hyran. Vi hade dessutom gemensamma räkningar till FK som han helt och hållet lyckades smita undan. Bilen hade jag betalat helt och hållet och han sålde den trots att han lovade mig att skriva den på mig eftersom jag betalat den.

• Goneril

Tokigt att vissa I tråden tycker att man "ska köra på", helt galna råd. Ingen kärlek i världen kan kompensera för dålig ekonomi, totalt ansvarslöst att låta skulderna gå till krav hos Kronofogden. Dålig ekonomi kommer alltid att spilla över på partnern även om man inte flyttar ihop.                                           .                                                                                                                                         Ständig oro och begränsningar blir följeslagare i livet med en partner med usel ekonomi. Att aldrig kunna resa, gå på restaurang eller ha ett socialt liv med vänner om man inte själv betalar blir följden och det tröttnar man snart på. Snart vill den här snubben att TS går i borgen eller hjälper honom med pengar, det är inte frågan om det sker utan snarast när. Se till att ha koder, kreditkort långt från den här killen  nej, TS ska naturligtvis bryta omedelbart.                                                                                                                                                     Ponera att TS flyttar ihop med den här killen. När KF börjar med sin utmätning gäller det att TS kan bevisa att prylar har köpts och tillhör henne för att de inte ska mätas ut. Varför försätta sig i en sån position när man kan vara fri och obekymrad? Några i tråden påstår att de fått kontakt med KF på grund av utbrändhet, men det är ju därför man ska ha en buffert. En årslön sa vår den tidigare ministern Ann Wibble.                                                                                                                                                   Allvarligt talat TS, den här killen är opålitlig och det har heller inte någon som helst betydelse varför skulderna uppstått, de finns där och tynger. Man väljer i livet och "tycka synd om syndromet" har förstört många kvinnors liv. Skaka av dig detta, sök en partner med stadig inkomst och sund ekonomi!                                                                                                             

• Anonym (mojsa)

Skulder är ej hinder för att man pussas och kramas

Svar på tråden Han jag är kär i har skulder hos kronofogden :(