• LillaM86

Han jag är kär i har skulder hos kronofogden :(

Hej. Mannen jag dejtar råkar tydligen ha skulder hos kronofogden. Han har inte berättat det sj utan bara sagt han har skulder. Men häromdagen när jag skulle Hämta en sak inne på hans skrivbord låg det papper från fogden. Jag läste snabbt Och nu tänkte jag på om jag ska ta upp det med honom eller vad man Ska göra o vad detta kan göra för hinder i vår framtid. =|

• Svar på tråden Han jag är kär i har skulder hos kronofogden :(
  • izgo

Risken är att man själv dras in i det och de kan bli lurigt. Är de skitsummor så kan man hjälpas åt tills han blir ren?

• HannaS86

Backa direkt! Om du är upp över öronen kär så se iaf till att inte ha någon som helst gemensam ekonomi med honom.

Jag jobbar på inkasso och det finns många anledningar till att folk får skulder. Oavsett så vill man aldrig någonsin få en betalningsanmärkning. Att han inte betalar visar ju antingen att han skiter i det eller så har han inte pengar. Jag skulle inte vilja träffa någon som skiter i ekonomi, det är grunden till hela ens liv nästan (ja förutom kärlek o sånt då ;)). Och om det beror på att han prioriterar fel och köper saker han inte behöver osv så tycker jag också det är avskräckande. Om det beror på att han inte har tillräckligt med pengar så hade jag också varit väldigt avvaktande, jag vill inte träffa någon som inte har en ordnad ekonomi eftersom det lätt blir att man vill vara snäll och hjälpa till och betala någon faktura åt personen och helt plötsligt har man lagt ut mycket pengar åt den som man aldrig får igen eller kanske tom tagit ett lån åt personen.

Vi har ett system för nyare ärenden och ett för äldre skulder och i systemet för äldre skulder är det helt sjukt. Jag minns ett samtal där en sambo ringde in. Hans tjej hade bett honom ringa åt henne och då får vi lov att prata med honom även om det är hennes skulder (iaf sa han att hon bett honom ringa). Han ville ha en avbetalningsplan på en skuld som var ca 25'. Han sa att han inte känt till skulderna innan utan att hon fått ett brev från oss nu där vi erbjöd en avbetalningsplan och hon ville ta erbjudandet o bad honom ringa. Dilemmat blir då att jag ser att hon har ytterligare 600' i skuld hos oss och det vet sambon uppenbarligen inte om. Vi skulle kunna gå vidare till kronofogden med skulderna och det skulle påverka hela deras framtid. Eftersom han  inte känner till de skulderna får jag inte ta upp och diskutera dem med honom men hon kommer ju få fler brev förr eller senare ang. de andra skulderna också och det är upp till henne om hon väljer att visa honom breven eller inte. Snacka om att man kan föra sin partner bakom ljuset.

Iaf, till killen du dejtar, om en skuld gått till kfm har det gått långt och det visar att antingen skiter han i det eller så har han ont om pengar. Oavsett skulle det få mig att backa direkt för det är så enormt viktigt att inte ha betalningsanmärkningar. Att han fått ett betalningsföreläggande från kfm betyder inte att han automatiskt fått en betalningsanmärkning, om han däremot inte betalar inom den tid det står i kfm:s brev så kommer de utfärda ett utslag som kreditupplysningsföretagen ser som en betalningsanmärkning i 3 år från det datumet oavsett när/om han betalar skulden. Om han inte betalar kan fordringsägaren dessutom gå vidare för utmätning efter utslaget. 

När jag var 18 år träffade jag en kille som var 25. Han hade betalningsanmärkningar och jag borde ju sett "varningstecknena" när han inte öppnade kuvert utan bara slängde dem i en hög. Jag var ung och snäll och tyckte synd om honom och det ångrar jag nu...

• tjockobbe

Fick skulder pga att jag gick in i väggen. Blev helt borta o ingenting fungerade. Jobbade som FAN förra året för att få allt betalt o det gick!

Ska flytta ihop med min kille nu o för honom är det inga problem då han tänker lite längre än bara pengar.

Men visst, 3 år är lång tid för att bli "värdig" i andras ögon igen.

BF 6 oktober
  • tjockobbe

Fick skulder pga att jag gick in i väggen. Blev helt borta o ingenting fungerade. Jobbade som FAN förra året för att få allt betalt o det gick!

Ska flytta ihop med min kille nu o för honom är det inga problem då han tänker lite längre än bara pengar.

Men visst, 3 år är lång tid för att bli "värdig" i andras ögon igen.

BF 6 oktober
  • Yarrow

Ifall du verkligen gillar honom så kör på! :) Jag hade skulder för ungefär 90 000 när jag träffade min man. (förlorade jobb och lägenhet på samma gång)
    Han hjälpte mig ur skuldfällan, jag jobbade som en tok för att bli av med anmärkningarna och nu är jag helt skuldtfri tack vare hans stöd :)
    Under tiden har vi även lyckats ha ett stort bröllop som vi betalade utan lån och krediter. Vi har fått bolån trotts att min anmärkning låg kvar och nu har vi en fin lägenhet tillsammans och väntar vårt första barn.

Det enda som fortfarande är lite krångligt är att jag inte kan få eget visa-kort p.g.a av min anmärkning men den försvinner snart :) Det har bara satt käppar i hjulet är vi varit på resa utomlands då han altid får ta ut kontanter till mig, eller när jag ska köpa något över nätet.

I alla fall, det jag ville säga dig TS är att om du verkligen ser en framtid med honom så har ni faktiskt chansen att forma den framtiden tillsammans. Om man däremot värdesätter sina pengar mer än personen man älskar så kan man ju se sig om efter en annan.

• Skilda mamman
    dogcatbird skrev 2013-03-27 20:46:34 följande:
    satsa på en annan kille. Jag har bara erfarenhet av att det blir trassel med sådana killar. Oavsett orsaken, det kan ju vara en hjärtegod person, men det finns något med i bilden som kan vara mindre bra, sjukdom, slarv, adhd osv

Det var inte lite fördomsfullt! Alla kan ha otur i livet.

Jag känner en man som alltid jobbat och haft det gott ställt. Trots en trygg ekonomi råkade han ut för sjukdom och skilsmässa på samma gång. Frun skulle ha så mycket det bara gick och våran regering kom till att mobba ut sjuka. Det innebar totalkrash och personlig konkurs. Han fick sälja nästan allt han ägde och börja om. Sjukt orättvist att en sån duktig man nu skall vara prickad tre år på KF. Han tar det med ro och reser sig sakta men säkert. 

Det är ju fruktansvärt om vi skall se en människa som dålig bara för att KF finns i dennes liv. Otroligt trångsynt!    
  • Skopan

HannaS86: Skrämmande att ni på inkasso nöjer er med att någon ringer o säger att denne ringer på någon annans begäran !

Finns dessutom många anledningar till att hamna i skuld o kan ju vara bra att ta reda på varför o hur mycket innan man blir så negg mot denna kille/tjej

Tycker du har lite konstigt sätt att se på detta o kanske inte så lämpligt i ditt arbete. ?

• Ms H

Jag hade nog valt att backa. Kanske inte pga skulderna men framförallt pga att han inte är öppen mot mig. Visst hade jag kunnat dejta nån i det läget, men jag dejtar ju i hopp om en framtid och tror inte den framtiden ihop hade blivit så bra.

Svar på tråden Han jag är kär i har skulder hos kronofogden :(