• LillaM86

    Han jag är kär i har skulder hos kronofogden :(

    Hej. Mannen jag dejtar råkar tydligen ha skulder hos kronofogden. Han har inte berättat det sj utan bara sagt han har skulder. Men häromdagen när jag skulle Hämta en sak inne på hans skrivbord låg det papper från fogden. Jag läste snabbt Och nu tänkte jag på om jag ska ta upp det med honom eller vad man Ska göra o vad detta kan göra för hinder i vår framtid. =|

  • Svar på tråden Han jag är kär i har skulder hos kronofogden :(
  • Skopan

    Men hallå , ska man tala om sin ekonomi på första dejterna ?

  • Michael 310

    Tur att min sambo inte valde bort mig när vi träffades då. Hade en skuld pga oseriös arbetsgivare som letade kryphål för att slippa betala ut garantilön vart 542:- netto enamånaden och 678:- den andra. Sen att a kassan tjafsade i över 3 månader med att betala ut pengarna hjälpte inte direkt heller. Titta lite på anledningen till varför en person har skulder med innan ni dömer nån. Idag har vi det hur bra som helst med gott om pengar och kan göra det mesta som vi känner för. Så ett trassligt förflutet behöver inte mena en trasslig framtid!

  • johanssone

    Bara för att en person har skulder hos kronofogden, så är den inte sämre som person!

  • Cizi

    Min sambo hade en anmärkning när vi träffades (dock ingen skuld längre). Den kom från en sjukhusräkning han hade missat att betala när han var allvarligt sjuk och bodde hemma hos sina föräldrar eftersom han var för sjuk för att ta hand om sig själv. Inga stora summor, det vara bara ingen som tog hand om hans ekonomi när han inte var i kondition att göra det själv.

    Anmärkningen är nu borta sedan några år, och även om han inte är en direkt sparsam person så lever han aldrig över sina tillgångar och har alltid pengar till räkningar mm. Vi sparar nu gemensamt för att köpa bostad

    Det är nog avgörande VARFÖR...

  • Primér

    Min kille hade löneutmätning när vi träffades, han sa inget om det direkt för han mådde så dåligt över det. Och han skämdes. Jag i min tur är en så pass förstående människa som kan se att ibland faller skit över en och man kan hamna i situationer som att hamna hos Kfm.
    Vilken tur att jag inte dumpa honom för an skuld hos krono, då hade jag inte haft mitt barn, inte mitt hem och inte den underbaraste mannen man kan önska sig.
    Allt jag uppskattar idag hade jag inte haft utan honom och det ironiska är att det är jag idag som är den skuldsatta i vårt förhållande och jag är sannerligen ingen ekonomisk idiot.
    Det är skönt att han ger mig samma pepp som jag gav honom för några år sedan för då orkar jag reda ut den här soppan istället för att sitta handlingsförlamad och se räntor ticka på.

  • långstrump

    Nej, skäms! Jag har också skulder och om min fästman hade bakat på grund av det var jag tydligen inte så viktigt i hans ögon trots allt. Vi har istället skrivit ett samboavtal får det framgår vad som är mitt och vad som är hans så det inte blir några utmätningar på hans grejer

    Lämnar man pga. Skulder tror jag inte att personen betyder så mycket för en i Slutändan.

  • Förstånd
    Queenie70 skrev 2013-03-27 21:03:41 följande:
    Skulle definitivt vara ett illrött skynke för mig när det gäller att inleda ett seriöst förhållande.

    Queenie70 skrev 2013-03-27 21:03:41 följande:
    Skulle definitivt vara ett illrött skynke för mig när det gäller att inleda ett seriöst förhållande.

    Exakt så.
    Låt barnen vara försöksdjur - Tänk genus!
  • Ms H
    Skopan skrev 2013-03-28 15:24:20 följande:
    Men hallå , ska man tala om sin ekonomi på första dejterna ?

    Var det en fråga till mig? Nej, det tycker jag inte, men på första dejterna skulle jag heller inte låta någon gå och hämta nått på mitt skrivbord eller gå och hämta nått på nån skrivbord (knappt ens gå hem till nån faktiskt), så jag tolkade situationen som att de har dejtat ett bra tag.
  • Cornellia
    Yarrow skrev 2013-03-28 02:27:10 följande:
    Ifall du verkligen gillar honom så kör på! :) Jag hade skulder för ungefär 90 000 när jag träffade min man. (förlorade jobb och lägenhet på samma gång)
    Han hjälpte mig ur skuldfällan, jag jobbade som en tok för att bli av med anmärkningarna och nu är jag helt skuldtfri tack vare hans stöd :)
    Under tiden har vi även lyckats ha ett stort bröllop som vi betalade utan lån och krediter. Vi har fått bolån trotts att min anmärkning låg kvar och nu har vi en fin lägenhet tillsammans och väntar vårt första barn.

    Det enda som fortfarande är lite krångligt är att jag inte kan få eget visa-kort p.g.a av min anmärkning men den försvinner snart :) Det har bara satt käppar i hjulet är vi varit på resa utomlands då han altid får ta ut kontanter till mig, eller när jag ska köpa något över nätet.

    I alla fall, det jag ville säga dig TS är att om du verkligen ser en framtid med honom så har ni faktiskt chansen att forma den framtiden tillsammans. Om man däremot värdesätter sina pengar mer än personen man älskar så kan man ju se sig om efter en annan.
    Konstigt att du inte kan få ett vanligt visa kopplat till ditt konto, (dvs utan kreditmöjlighet)
  • NovemberApril

    Man är inte efterbliven eller dum om man har skulder, inte alla åtminstone.

    Jag hade drygt under 100' när jag träffade min sambo efter att ha levt i 6 år i en hemsk relation där jag inte styrde över mina pengar själv. Jag förlorade sedan arbete, sambo och bostad i samma nafs. Jag hade gärna betalt allt med en gång men för att göra det måste man ha pengar, har man inte pengar så kan man inte betala det - då handlar det inte om att man "skiter i det".

    Min nuvarande sambo har betalt av mina skulder och idag är jag skuldfri. Tänk om han lämnat mig p.ga något jag inte kunnat påverka själv, jag hade varit helt knäckt. Idag vet jag bättre och tar aldrig ett lån igen, inte en kredit eller ens ett mobilabonnemang. Jag betalar allt direkt och sparar till det jag vill ha.

    Näpps, jag kommer inte ens att ta ett huslån eller billån. Så för min sambo blir det samma liv som vi haft fram tills nu bara det att mina skulder är betalda. Jag tänker aldrig hamna i samma sits igen om man förlorar arbete eller liknande. 

Svar på tråden Han jag är kär i har skulder hos kronofogden :(