• Iam

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

MinaE skrev 2013-03-28 12:28:19 följande:
    Skriver jag på ett enda ställe att de får lov att bete sig hur som helst.. ? Eller kan man tolka det i min text.. ? 

Isf : Nej, de ska naturligtvis inte få bete sig hur som helst.. ! Och inte heller få sin vilja igenom oavsett.
    Jag pratar om själva omvårdnaden, kärlek  och barn som blir orättvist känslomässigt behandlade av styvföräldrar som ser sitt eget bästa -Inte barnens
    Men det är ju inte vad denna tråden handlar om.. så då är du ju way OT och borde kanske påpeka det som man inte tror att du faktiskt kommenterar det TS skriver. 
  • Iam
    RobertaKrohn skrev 2013-03-28 12:31:48 följande:
    Jag tycker att om man har ansvar över barn så måste man se till att få hjälp innan det går så här långt och vad jag svarade på är det TS skriver, att det beror på barnen, det tror jag inte ett dugg på men om TS skyller på barnen så tycker jag att TS man är vek som inte klarar av två barn utan att gå in i väggen...observera att jag ville provocera TS till att tänka till och förstå att det inte handlar om barnen utan om helt andra saker. Jag vet mycket om psykiska sjukdomar och vad de kan göra med en människa men som sagt nån måste se till att barnen får det de behöver och inte behöver växa upp i ett hem där den ena vuxna inte älskar dem och den andre inte orkar med dem.

Sen tycker jag att man saknar en enorm empati om man kan bo ihop med så här små barn i flera år utan att älska dem, hur  kan man låta bli att göra det?   människor man kommer så pass nära borde man älska på ett eller annat sätt, annars har man problem på ett eller annat sätt.
    Jag älskar inte mina bonusbarn.. Jag tycker om dom jättemycket, men jag älskar inte dom.. Så då är jag alltså empatilös? 
    Märkligt.. Mina vänner och dom som känner mig skulle nog säga att jag har lite för mycket empati för mitt eget bästa. 

Empati har nämligen inget med kärlek att göra.. För jag tror ju inte att en rättspsykolog, som känner empati med sin patient som behandlas för pedofili-handlingar även känner kärlek för denne. 
    För det är vad empati handlar om..
    "Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse och medkänsla. Empati handlar om en psykisk förmåga att förstå och känna med andra, vare sig personen håller med eller inte; till exempel en psykolog kan ha empati med en brottsling utan att bli likadan, vara likadan eller ha medlidande med brottslingen." 

Och det är nog du som brister i empatin som slänger dig med diverse tråkigheter för att någon inte håller med dig eller tycker som du... För det är per definition att ha bristande empati..  
  • Iam
    MinaE skrev 2013-03-28 12:45:31 följande:
    Iam :

Nu har jag skummat igenom dina inlägg, och ja jag tycker det mesta du skriver är av vikt. Kan vara anledningen till att jag inte lagt energi på att bemöta det. Sen har jag inte alls hängt med så mycket i tråden.

Nu har jag dock just skummat, men jag håller med dig i mycket, en del inte. Men men så är det ju, vi kan inte alla ha samma uppfattning om allt. Det är ju omöjligt. Jag anser inte att vi har en jätteklyfta mellan oss i åsikter, möjligen div feltolkningar..
    Som sagt tolkningen kan ju vara lite olika.  

Men min uppfattning är att du genomgående behandlar både barn och vuxna med respekt. Dvs de inblandade :) 
    Men vi tycks ha olika uppfattning om tolkningen av hur ts behandlar sina bonusbarn.

Så.
    Så är det säkert :)

Men det är väl det där om hur man tolkar TS som är intressant, och varför man tolkar olika då hennes ord är exakt likadant skrivna oberoende av vem som läser dom.
    Jag ser helt enkelt inte hur TS har behandlat barnen illa...  eller gjort skada... Inte utifrån det som skrivits hittills i alla fall. 
  • Iam
    MinaE skrev 2013-03-28 13:03:19 följande:
    Nej jag vet inte om jag skrivit att ts direkt behandlar barnen illa... ? 

Jag bara anser att ansvaret är enormt och hon verkar inte palla att bära det, och att hon liksom önskar bort barnen.
    Känslan uttryckt i skrift triggade mig. Jag vet inte om hennes bonusbarn märker det, men det tror jag ( obs : Tror )
    Att ha sin privata sfär ser jag inget problem med att folk vill ha, även om jag inte är så själv så uttalat. Men igen -Vi är alla olika. Jag knackar på sonens dörr om jag vill nåt. Han knackar på min om jag mor förmodan ligger där inne på icke nattetid. Det är ok och respekt, tycker jag.

Men om han eller bonussonen kom på natten ( då de var mindre :) ) Skulle jag aldrig neka de lite trygghet och en stunds gosande. Visst de kan få det i egna sängar, men enligt mig är det inte samma sak riktigt. Men igen -Vi har alla lite olika syn på vissa gränser och hur man ska dra de.

Dessutom av det som framgår så skulle jag påstå att hennes bonus barn har det extra behovet av omvårdnad och kärlek som jag skriver om.  ( Har läst ts och nåt inlägg till så 100 är jag inte ) 
    Skadan är anser jag att kalla in poliser dra på höga växlar stänga ute barn i ett mycket känsligt skede från en trygg spontan kram osv.. 
    Men ja, jag vet ju som sagt inte hela situationen.
    Av det jag läst och det jag känner så kan jag säga att min uppfattning är att ts är en rätt hård människa, och att pappan är aningen mesig.
    Hårda människor är inte för mig.

Så : Jag vill helt enkelt påtala vikten ( av vad jag anser ! )  i min skrift ang silkesvantar kärlek och omvårdnad osv..

Då får vi väl helt enkelt enas om att inte enas i frågan. Jag tycker att TS tar ansvaret väl utifrån det jag läst. 
    Hon tog en ohållbar situation och gjorde den hållbar. Hon gav barnen rutiner och regler, något som i sig skapar trygghet.. För för barn är det så att regler och rutiner är ett tecken på kärlek.. Och brist på rutiner och regler är ett tecken på att ingen bryr sig. Det är därför barn trotsar, för att testa föräldrarnas kärlek och för att testa sin egen syn på tryggheten som förmedlas.
    Och jag kan inte se något som tyder på att hon önskar bort barnen, eller att barnen nekas spontana kramar eller att dom stängs ute.
    Jag kan heller inte se problemet i att ge barnet trygghet i sin egen säng. Vi är många barn som inte sovit i föräldrarnas säng, som vuxit upp till vettiga och stabila vuxna individer, även när barndomen varit allt annat än perfekt. 

Sen måste man ju få lov att freda sig mot angrepp, nu har TS vad jag vet inte klargjort varför där är anmälningar gjorda mot barnens mamma, men jag utgår från att det finns fog för dessa.. Och visst kan man ta hänsyn till barnen så långt det går, men om en förälder går över alla gränser så måste man få lov att göra anmälan, eller att neka den föräldern tillträde till hemmet. Men allt är dock beroende av vad som hänt.

Så... Jag ser helt enkelt inte det du ser.. Och jag ser inte TS som en hård människa.
    Däremot ser jag henne som en människa som på detta forumet uttrycker sig väldigt rakt och tydligt utan att snurra in sig i förklaringar eller förskönande ordalag. Och det tror jag ärligt att TS har en poäng med, dvs jag tror hon gjort det avsiktligt, men jag tror inte det betyder att hon är en hård människa... Och där utgår jag från mig själv. Jag kan på detta forumet säkert framstå som hård och oresonlig, för att jag är väldigt rak i min kommunikation och är väldigt övertygad i mina åsikter då dom blötts och stötts så många gånger. Men hård är det sista mina vänner skulle kalla mig.. Tvärt om skulle dom säga att jag är väldigt mjuk, känslig och väldigt kärleksfull.
    Och jag ser inte heller pappan som mesig. Snarare ser jag honom som någon som mått väldigt dåligt av situationen och därmed inte kunnat hantera situationen.. Något som kan hända oss alla, och som jag inte tänker döma honom för.  
  • Iam
    Anonym skrev 2013-03-28 13:06:22 följande:
    Finns det någon som skriver att just Ts är den som behandlat barnen illa eller gjort skada? Situationen, att barnen skadats av föräldrarnas psykiska ohälsa och oförmåga att organisera så barnen fick en stabil tillvaro är väl vad de flesta anser har skadat barnen? Ts betydelse i det hela anser jag inte vara något som varken hjälpt eller stjälpt barnen.
    Då får vi väl enas om att inte enas i denna frågan. 
    Det finns många som kritiserat TS..
    Och jag anser att TS har hjälpt barnen när ingen annan fanns där att göra det, genom att ge dom stabilitet och trygghet i tillvaron.  
  • Iam
    SVBk4rr1ng skrev 2013-04-03 21:36:01 följande:
    Jag tycker INTE att man som bonusförälder kan ha inställningen att man "plockar russinen ur kakan" och bara gör det man har lust med eftersom relationen till bonusbarnet då blir på den vuxnas villkor. ALLA relationer mellan barn och vuxna bör vara mer på barnets villkor och efter barnets behov och önskemål eftersom barn är den svagare parten i en sån relation. Därför tycker jag att man som förälder ALDRIG heller bör tillåta en partner med den skadliga inställningen in i sitt barns liv.
    Fast det där med att plocka russinen ur kakan är ju gällande ansvarsbiten, inte gällande att bete sig som en vettig och respektfull människa mot dom man delar familj och hem med. 
    Exempelvis är det så enkelt att om jag inte orkar gå upp med barnen en lördagsmorgon så struntar jag i det.. Det är min sambo som valt att sätta två barn till världen och därmed valt bort sovmornar för lång tid framöver. 
    Om jag däremot självmant tagit på mig att ha barnen själv en helg så är det ju självklart att jag måste gå upp och ge barnen frukost. 
    Eller om det är så att jag tycker det är skitkul att leka med barnen på vattenlandet, men jag tycker inte det är så spännande att torka dom i rumpan efter toalettbesök. Då leker jag med barnen på vattenlandet, men när dom behöver bli torkade i rumpan får dom kalla på pappa. 
    Förstår du då vad det innebär att plocka russinen ur kakan?
    Barnen lider inte av att jag badar med dom, men inte är så sugen på att torka dom i rumpan..
    Möjligtvis att sambon tycker det är tråkigt att alltid torka dom i rumpan, men då är det ju något han borde tänkt på innan han skaffade barn och innan han sen separerade efter att han skaffat barn.  
  • Iam
    Ess skrev 2013-04-03 22:06:14 följande:
    Nej, och inte att få en unge nerkörd heller.
    Relationen ska passa båda och inte bara den ena. Vill jag ha lite mer distans så är jag i min fulla rätt att dra min gräns. Likaväl som barnet har rätt att dra sin. Det handlar om att respektera varann som individer, vilket även barn måste lära sig.
    De flesta barn kan redan det iom dagis, där dom uttrycker direkt, -nej jag vill inte, eller -ja vad kul.
    Dom lär sig redan där att respektera när någon säger nej. Det är nog snarare du som vuxen som har svårt att acceptera att någon säger nej till ditt barn.
    Precis så tror jag oxå det är. 
    I en familj måste alla respektera alla, det handlar inte om ålder utan om behov..
    Eller det är så jag ser det i alla fall.  
  • Iam
    sextiotalist skrev 2013-04-03 22:09:11 följande:
    Vi är några stycken, men jag har en stark känsla av att vi är de som har minst konflikter av styvfamiljstyp och att vi stabila förhållande.
    Jag kan säga att jag har inte haft många konflikter med barnen, tvärt om har min relation till barnen flutit på så bra att jag ibland får dåligt samvete :) 
    Sen finns det ändå en massa känslor kring bonuslivet som jag behöver ventilera mellan varven, men oftast har det med oss vuxna inblandade att göra, och inte med barnen.  
  • Iam
    MinaE skrev 2013-04-08 15:49:39 följande:
    Jasså ? :S Intressant.. Jag tycker inte jag är svart vit.. ? 

Det jag skrev där var rent allmänt till de som skriver lite andra saker.  Ang bio och bonus.

Jag ställer inte alls krav på andra, jag vädjar att man ska ge barnen det bästa det är deras uppväxt, och man bör som vuxen mota dysfunktionalitet i grinden så att säga. 

Och man HAR högre krav på sig som bonus eftersom det starka naturliga bandet saknas, man måste liksom bjuda till mer för en bonus förälders (hårda) ord har liksom en förmåga att ta lite hårdare. På barn som redan är i en utsatt situation. dessutom så måste man stå ut med ev svartsjuka ex andra farmor mormor osv osv.. Det är ett stort paket som ev ingår i barnens liv. Som inte barnen ska behöva avstå ifrån.

Nej jag är inte perfekt alls. Men jag har inte gjort någon skillnad på bonus & bio. Sen är bion mycket yngre så viss skillnad uppstår så klart pga det.
    Och jag står absolut för att man köper hela paketet och om man inte gillar allt innehåll så ska man gå vidare, det är ett ens skyldighet tycker jag som vuxen.
    Annars kan man vara särbo ex så slipper man den nyas barn och dennes ex. Iaf tills man klarar och känner att man vuxit in i rollen..

Du skriver såhär:
    "Och jag står absolut för att man köper hela paketet och om man inte gillar allt innehåll så ska man gå vidare, det är ett ens skyldighet tycker jag som vuxen." 

Gäller det allt här i livet eller är det bara för bonusföräldrar?
    För med den svartvita logiken (ja det är svartvitt när man måste gilla allt eller dra) så skulle nog inte någon av oss leva.. för det finns inget i livet som alla alltid gillar till 100% och då borde vi alltså ta livet av oss hela högen.. 
    För gillar man inte allt innehåll så ska man gå vidare ju....  

Och ja, det är nog väldigt uppenbart att jag inte ens har lite förståelse för ditt resonemang..
    Och speciellt inte för den delen där du påstår att man som bonusförälder måste vara bättre än som bioförälder.
    Nej nej och åter nej.
    Jag har exakt samma mänskliga rättigheter som vilken annan människa som helst. Det gör inte det minsta skillnad på dessa om jag lever med en man som har barn sen innan eller en man som inte har det.. Eller om jag lever med en kvinna eller om jag lever ensam.. 
    Jag har samma förbannad rättighet att tycka att saker är jobbiga som vem som helst... Den enda rättigheten som inte finns är den du och några andra tar er, vilken innebär att neka en annan människa sitt känsloliv och sina tankar genom att klassificera dom som fel.  
  • Iam
    Anonym (styvmor) skrev 2013-04-18 11:08:24 följande:
    Att vårt sovrum blev en barnfrizon hade att göra med att vi vuxna behövde en plats som bara var våran, där vi inte behövde oroa oss för att trampa på en leksaksbil mitt i förspelet. Tiden, oron och energin vi ha lagt på dessa barn för att de ska ha det så bra som möjligt trots deras mammas terror, har var övermäktig och vi behövde en plats att vårda vårt förhållande på. Vi har lyxen att ha ett stort hus med många rum vilket innebär att vi i stort sätt aldrig är i vårt sovrum när barnen är vakna. Dock så får barnen självklart komma in och prata med oss vuxna i vårt sovrum om vi gör något där, men det är inget ställe barnen får vara ensama på eller ha som lekplats. Vårt sovrum är oxå det ställe där jag drar mig undan om jag vill vara i fred. Där får ha mina saker i fred som jag är lite extra rädd om. 
    Anonym skrev 2013-04-18 11:42:31 följande:
    Precis så har vi det också, men vi har inget stort hus utan en ganska normalstor 4a, men just därför är sovrummet det enda rum som jag vet att jag kan stänga in mig i och få vara ifred när allt känns skit.
    Vi har det oxå så. 

• Iam
    Anonym (styvmor) skrev 2013-04-18 21:39:38 följande:
    Du tycker inte att det känns rimligt att alla andra ska ändra sig? Spännande, känns inte som att du kan någonting om gruppdynamik. Kommer det en ny person in i en grupp så kommer alla i den gruppen garanterat behöva ändra sig, även den nya personen. Jag tycker det är ytterst rimligt att människor - barn som vuxna får ändra sitt beteende så att ALLA i familjen mår bra. Ser inte på något sätt det orimliga i det.

Jag tycker inte heller att det är orimligt att jag är missnöjd med delar av den situationen jag befinner mig i, jag tror du också skulle känna så ibland när du har fått ditt näsben knäckt av barnens galna mamma och sedan behöver sitta med hennes barn och hjälpa dem att bearbeta att de inte få träffa sin mamma eftersom hon hellre väljer att knapra tabletter än att ta hand om sina barn och däremellan terrorisera oss med olika anklagelser.  

Det jag faktiskt egentligen beklagar mig över, är folks sätt att trycka ner varandra på det här forumet. Normen skriver en tråd här för att få hjälp och stöd, inte för att bli hackad på, där folk läser in allt fel om man inte lindat in det i silkespapper. För att inte bli påhoppad som en hemsk styvmamma ska jag skriva att jag inte misshandla barnen, att jag tycker otroligt mycket om den, nej det var fel jag ska ÄLSKA dem från början annars kan jag bara skita i att överhuvudtaget gå på första dejten. Hur fasen ska man kunna göra det? Man får inte ta ansvar över banen som bonusmamma, men man ska mer än gärna röja upp deras skit. Denna tråd är skapad eftersom jag blir frustrerad över påhopp som gång på gång ske när en bonusförälder i desperation för att hen inte orkar mer skapar en tråd för att få råd och tips och inte förstår att hen måste linda in allt i silkespapper.. Bonusbarnen kommer inte bli bättre behandlade för att ni berättar att bonusföräldern är hemska som vågar tänka på någon mer än de stackars arma barnen. Kom med tips och råd hur man kan lösa en svår situation som det är när man skapar nya familjekonstilationer. Sluta utgå ifrån att alla bonusbarn behandlas som askungen gjorde av sin styvmor!

Jag förstår precis vad du är ute efter och jag håller med dig. Något annat som också är tråkigt är att ensamstående pappor aldrig får tycka att det är jobbigt och dom får inte må dåligt. Tom det vill mammorna ha monopol på. Eller jo dom får må dåligt men dom får inte be om hjälp och absolut inte ta emot hjälp. Då är dom värdelösa män och pappor som inte kan ta hand om sig själva utan lämpar över skit på en ny kvinna för att dom är lata. En man som är misshandlad av sitt ex, för ja även kvinnor misshandlar män både psykiskt och fysiskt, får absolut inte ta hjälp och stöd i den situationen.

Något är extremt jävla fel med människors empati, respekt för andra människor och förmåga att se längre än sin egna bittra näsa.
  • Iam

När jag och sambon blev tillsammans fick barnen sluta sova i sängen. Min säng är min och den vill jag inte dela med barn. Dels för att jag har svårt att sova med virvlande element som inte kan ligga stilla, och dels för att min säng är just min plats där jag vill kunna dra mig tillbaka och få lugn och ro. 
    Vårt sovrum är även en barnfri zon så att säga... Precis som för TS.
    Om vi är där inne får barnen självklart komma in och prata med oss, eller komma och hämta pappa på natten.. eller mig för den delen för det händer det med.. Men på samma sätt som barnens rum är deras är vårt rum vårt..
    Och tänk..
    Jag har ändå en strålande relation med mina bonusbarn.
    Jag får med jämna mellanrum kommentarer som värmer hjärtat och dottern som nu har lärt sig skriva kommer ofta hem med söta dikter om hur snäll och bra jag är och hur mycket hon tycker om mig. 
    Tänk.. så knas det kan bli.. Att barn förstår att dom är trygga och älskade även när dom inte får sova i min säng.  

Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata