• Iam

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

Oldie skrev 2013-03-27 14:20:51 följande:
    Absolut inte :) Bara att rangordna människor i en familj tycker jag är helt galet.
    Människor kommer väl först utifrån behov? eller?
    I min sambos ögon kommer jag på samma plats som barnen och prioriteras efter behov, samma sak med min sambo och barnen i mina ögon. Ingen är mer värd eller mer prio än någon annan.
    Det är behoven som styr och förmågan att hantera dessa behov.
    Äsch.. jag kan ju lika gärna bara skriva att jag tycker som du, 
  • Iam
    Oldie skrev 2013-03-27 15:26:30 följande:
    MinaE, precis som en massa nya egenskaper upptäcks hos ens partner när man blir sambo gör det det såklart hos barnen och en själv. Man kan aldrig veta vad man ger sig in i eller hur människor fungerar förrän man är där.
    Precis som i alla nära relationer kan jag tycka att både min sambo och hans barn är skitjobbiga emellanåt. Andra barn i min omgivning också.... Jag tycker inte att det är fel och det betyder inte att jag inte tycker om dessa människor!
    Håller med.. 
    Och som jag skrivit tidigare... Om man nu som kvinna som träffar en man med barn ska vara så väldigt upplyst om hur framtiden kommer att se ut..
    Hur kommer det sig att alla separerade föräldrar inte visste det?
    Varför visste inte dom att dom skulle sluta älska sin partner? Jag menar, dom borde ju känt från början att det kanske inte var hundra, för annars skulle det väl aldrig inte funka sen.. Eller? 
  • Iam
    Lilje skrev 2013-03-27 15:39:29 följande:
    Jag är ungefär 3:a på min killes prioritetslista. Först kommer hans son, sen hans jobb, som gör att han kan ta hand om sin son, sen kommer jag. Han kommer också efter mina barn och mitt jobb. Behöver barnen mig får han snällt vänta. Jag tycker det är ett sunt och hälsosamt tanksätt, och vill inte ha det annorlunda. En kille som valde bort barnet för mig vill jag inte ha.

Just därför har vi också valt att vara särbos till barnen flyttar hemifrån, för deras skull. Jag har valt honom, mina barn har inte.
    Men kan du verkligen jämföra dina barn, din särbo och ditt jobb på ett sätt som gör att dom kan rangordnas?
    Om du hade sagt att du väljer dina barn före andras, så hade jag förstått..
    Om du hade sagt att du väljer din särbo före andra män så hade jag förstått.
    Om du hade sagt att du väljer ditt jobb före att ligga på soffan och lata dig så hade jag förstått..
    Men det här att rangordna personer man älskar.... det är för mig en väldigt främmande och märklig tanke..
    Och det är även märkligt för mig att du så kategoriskt kan säga att om barnen behöver dig så får han vänta.
    Så.. om han mår dåligt och vänder sig till dig för samtal, så får barnen med glädje avbryta ert samtal för att berätta att det är Pippi på tv? Eller att dom behöver hjälp med att plocka ner en sak från en hylla? Och då får han snällt vänta?

• Iam
    Anonym skrev 2013-03-27 17:15:16 följande:

Men det är klart att sånt inte är ok på nån front, det tror jag inte det är många som tycker, i en familj bryr man väl sig om varandra.
    Samtidigt ger det en felaktigt bild att stapla upp exempel, det blir för svartvitt, allting beror ju på omständigheterna.
    Min fru var inlagd vid ett tillfälle, samtidigt som jag satt vid hennes sjukbädd, hon var inte allvarligt sjuk, men i behov av sjukhusvård, och självfallet ville jag vara där för henne. 
    När jag satt vid hennes sjukbädd ringde sonen och grät för han hade så ont i magen, och jag känner min son, jag hör när det är allvar, så jag satte mig i en taxi och hämtade honom, det visade sig att han hade fått blindtarmen samtidigt, i det läget stannade jag hos min son, som var 8 år, och som hade ont och var rädd, framför att sitta hos min fru som faktiskt kunde hantera sin sitaution bättre eftersom hon är vuxen och inte hade ont på samma sätt. 

Min fru är politiker och jag skulle aldrig drömma om att så emellan henne och hennes jobb, men när jag fick njurstensanfall en natt innan hon hade ett viktigt möte, så fick hon faktiskt ställa in.

Allting handlar om omständigheterna runtomkring, men som generell regel gälla att barnen går först här hemma, just för att dom är barn och kan inte förväntas klara samma saker som en vuxen kan hantera.         
    Fast det du rent konkret säger är att behov går först, inte barnen.. 
    Och det är det nog ingen som ifrågasätter, tvärt om är det vad jag alltid sagt i diskussioner liknande denna. 
    Det är inte ålder som avgör prioritering, det är behovet.  
  • Iam
    RobertaKrohn skrev 2013-03-27 22:04:54 följande:
    Tycker fruktansvärt synd om barnen som har föräldrar som har skaffat dem men inte orkar ta hand om dem ordentligt, vad är din man för mes om han blir psykiskt sjuk för att han måste ta hand om sina barn?

Jag var 23 år nr jag blev ensam med två små barn utan någon avlastning alls, inte gick jag in i väggen för det, jag bet i hop och gjorde det som krävdes för att mina barn skulle ha en normal barndom fast att de inte hade sin pappa i sitt liv.

Vet flera andra som också har blivit ensamna med sina barn men klarar det utan att bli psykiskt sjuka, att han dessutom har dig som stöd och hjälp gör det hela bara mer konstigt och tragiskt, som sagt stackars ungar. 
    Vandrar du in på sjukhuset och förklarar för cancerpatienter att du minsann inte har cancer, så vad är dom för jädra veklingar som fått cancer!! ??

Om du nu gått igenom det du beskriver borde väl du om någon ha förståelse för hur svårt och jobbigt det kan vara att uppfostra sina barn utan den andre föräldern.. inte för att man valt det men för att livet tog en annan vändning.

Fy... Usch.. mår illa när jag ser sån brist på empati som den du påvisar här..
    Hoppas verkligen att du, i ditt liv, blivit bemött med mer empati än den du själv påvisar här.  
  • Iam
    Anonym skrev 2013-03-28 08:29:33 följande:
    Men du kan ju avlasta mannen, och han dig. Det är förmodligen så soc ser på det hela. Han är inte ensamstående på heltid, det är tufft. Han har en partner som kan hjälpa till.

Men om han ville vara barnledig skulle han:

1. aldrig skaffa barn

2. sett till att ha ett kontaktnät som VILLE ta hand om barnen ibland

Det är liksom inte barnens fel att de finns och att han inte klarat av att bygga upp ett stabilt kontaktnät kring barnen. Det är hans som har felat, inte de.

Det är väl ingen som påstått att något är barnens fel. Eller hur

och självklart måste man som förälder kunna önska sig egentid och tid med partnern på egen hand utan att det innebär att man ska få punkter som din nummer 1 kastat i nyllet. Herregud hur tänker ni?
  • Iam
    Anonym skrev 2013-03-28 07:52:59 följande:
    Handlar inte om det. Handlar om att ha det på ett sätt och sen bli undanskuffade och icke önskvärda när pappa hittat en ny brud. Sen att man får fortsätta existera, men inte är 100 % accepterade är inte så byggande för självkänslan.

Svårare är det inte.

Hoppas alla styvmammors biobarn får uppleva samma känsla. För den är ju "normal" och då måste ni önska era egna barn samma bemötande och nedbrytande hemmiljö.

Jag vet inte din bakgrund, men uppenbart är att du läser in väldigt mycket som inte står.

Och sen blir du förbannad över det du själv hittat på. Låter det vettigt?

Nej.

svårare än så är det inte

Och jag kan säga dig att mina barn skulle få en "strängare" uppfostran än mina bonusar, just för att jag då faktiskt har rätt att bestämma på ett helt annat sätt. Och det har inget alls med brist på kärlek eller trygghet att göra. Tvärtom.
  • Iam
    Anonym skrev 2013-03-28 08:52:29 följande:
    Ändå ska barnen skuldbeläggas och få veta att de kommer i andra hand.

Önska får man. Men nu har pappan inte klarat av grundläggande föräldraskap och valt att barnen ska stå utan kontaktnät. Hans val= han får ta konsekvenserna av det.

På vilket sätt skuldbeläggs barnen?

Och på vilket sätt har pappan inte klarat av grundläggande föräldraskap? att stå utan kontaktnät är inte alltid ett val, och om du tror det välkomnar jag dig ut på en rundvandring i verkligheten när helst du har tid.

Livet är inte alltid enkelt och då måste man få lov att tycka att det är jobbigt. Problemet är inte att ts sambo mår dåligt. Problemet är att ingen visar honom förståelse eller hjälper honom.
  • Iam
    RobertaKrohn skrev 2013-03-28 08:59:46 följande:
    Jag har ingen brist på sympati men jag väljer att lägga den på barnen istället, den vuxna måste se till att må bra och ta tag i sin situation och be om hjälp innan det brakar iväg, barnen har inte valt detta och ska få växa upp i en trygg miljö med vuxna som orkar med dem, gör inte de vuxna det så måste de söka hjälp.

Jag mår mer illa av barn som far illa än folk som värnar om att barn ska ha rätt att ha det bra, om du anser att det är viktigare att föräldern får leva ut hur de mår än hur barnen mår får stå för dig. 

Jag skrev empati, inte sympati.

Och hela din kommentar vittnar om du inte har en aning om vad det ordet betyder.

Som jag frågat innan. Går nu in på onkologen och säger till mamman som ligger där att hon är en dålig mamma som haft den dåliga smaken att få cancer och därmed inte komma ta hand om sina barn? skäller du på henne för att hon väljer att inte må bra och därmed skapar en otrygg tillvaro för sina barn?

För mig handlar det inte om att välja vem jag känner empati med. Jag kan känna för alla, såväl vuxna som barn. Och här är det synd om barnen som tyvärr fått en mamma som har psykisk sjukdom och en pappa som gått in i väggen. Jag känner för pappan som tvingats vara med om mer än han kan hantera. Jag känner även för mamman som råkat drabbas av psykisk sjukdom. Sen tycker jag det är starkt av ts att ge sig in i den situation hon gjort, och gör sitt bästa för att allt ska bli bra till slut. För så väl barn som vuxna.

Att du inte har förmåga att se helheten, och problem med att se utanför dina egna ramar får således stå för dig.
  • Iam
    Anonym skrev 2013-03-28 09:09:09 följande:
    Ja du. Barn i förskoleåldern som upplevt att mamma blivit psykiskt sjuk och gjort dumma saker, som i stort förlorat kontakten med henne, brukar ha ett stort behov av närhet och bekräftelse av den förälder som finns kvar. Men i detta fall orkade inte pappan med det, och sen när Ts kom in i bilden så löste hon problemet med att skuffa undan barnen och lära dem att de minsann inte är prio 1 utan de ska hålla sig i sina rum.

Barn kan ta det. Barn kan växa upp så. Men jag vågar sätta allt jag äger på att barnen kommer att må väldigt dåligt som tonåringar eller unga vuxna!

Du måste hamnat i fel tråd, för här står inget om att barnen inte är prioriterade och definitiv inget om att dom är förpassade till sina rum.

Det står Heller inget om att barnen inte får kärlek eller trygghet.

Så, som sagt måste du nog hamnat i fel tråd. För jag vill ju inte gärna tro att du är ännu en anonym som hittar på egna historier och sen blir förbannad på någon annan för dina egna fantasier.
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata