• Gung Ho

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

Anonym (russin) skrev 2013-03-26 23:58:27 följande:
    Öff, ibland tror jag att det borde lagstiftas om att föräldrarna inte får skilja sig innan yngsta gemensamma barnet blivit tio år (om det inte föreligger direkt brottslighet som misshandel och liknande)

Då blir inte strafftiden lika lång för partner nr två, åtminstone.

Det är ynkedom till föräldrar som inte kan sätta av den tiden och bete sig som vuxna inför sina barn, innan de blir som hund och katt.

Quitters never win and winners don't quit!

Fast jag tror inte lösningen är att leva tillsammans under 'tvång'. En kärlekslös relation övergår lätt i en bitter sådan, och barn mår inte bättre av att leva i en sådan. Knäckfrågan ligger i att lyckas skilja sig på ett 'bra sätt'. Att komma till insikt att man inte skall leva tillsammans, men tillsammans även i framtiden ta hand om sina barn just tillsammans (även om man inte bor tillsammans).

Jag har åsikter kring män (som det ofta handlar om här iaf) som blir 'slappa' gentemot sina barn och (ännu värre) ibland släpper in en ny kvinna som egentligen inte vill ha bonusbarn och agerar därefter. Detta gäller speciellt när barnen är små, med ökande ålder blir barnen mer självständiga och kan resonera bättre kring relationer. 
  • Gung Ho
    Anonym (Emelie) skrev 2013-03-27 01:35:17 följande:

Det är ett vääääldigt vanligt fenomen härinne, Bonusmamman tror sig veta exakt vad biomamman tänker/känner och tycker och allt Biomamman gör är FEL och hon är svartsjuk och vill förstöra även om det bara råkar vara så att hon råkar ringa om en sak mitt i middagen,inte vill ha med bonusmamman på utvecklingsamtalen eller om hon mordhotar hela familjen, det finns liksom inga nyanser utan allt biomamman gör är enbart av ondo enligt en del Bonusmammor härinne (inte alla)
    Enligt min erfarenhet, om man analyserar de som skriver om sin situation lite utförligare är att..

Antingen är det ett resultat av att mannen och biomamman inte lyckats avsluta sin relation riktigt... Den kvarvarande konflikten 'spiller över' på styvmamman.

Eller så är det mannen som inte tar sitt ansvar som den 'medlande' parten (dvs, den som har en relation till båda kvinnorna). Istället hamnar de båda kvinnorna i konflikt.   
  • Gung Ho
    Ess skrev 2013-03-27 21:48:02 följande:
    Anser pappan att barnen är så otrygga att dom inte klarar av att bli förflyttade till egna sängar, så ligger det på hans ansvar att i så fall bo ensam tills dom blivit så trygga.

Att dom gått igenom en separation betyder inte per automatik att dom är otrygga. Att dom tillåts röja runt hur dom vill, är en helt annan historia. Vem vill dela livet med vrålande apor som borde snarare sitta i bur än tillåtas klänga runt i ett möblerat hem.
    Jag hade också ställt krav om jag funderat på att gå in i en relation där barnen fick röja fritt.
    Jag säger även till andras barn när dom röjer runt och föräldrarna sitter i soffan och låtsas som ingenting.

Man är i sin fulla rätt att ställa krav på förändringar som man anser gynna både en själv och hemmiljön. Sen är det upp till föräldern att besluta om det är acceptabla förändringar eller om det krävs mer kompromiss. 

Halmgubbeargumenten haglar tätt ser jag... Obestämd
  • Gung Ho
    Ess skrev 2013-03-28 07:37:56 följande:
    Ja, jag har sett det. Du har ju tydligen blivit aktiv igen......................

Haha, det kan vara bra att veta vad man svarar på så gör du inte bort dig...

Tips: Det finns något som heter Google du kan använda om du själv inte vet. 
  • Gung Ho
    Iam skrev 2013-03-28 13:15:39 följande:
    Då får vi väl enas om att inte enas i denna frågan. 
    Det finns många som kritiserat TS..
    Och jag anser att TS har hjälpt barnen när ingen annan fanns där att göra det, genom att ge dom stabilitet och trygghet i tillvaron.  
    Även om TS verkar ha en del skumma regler och idéer så är det ju bättre än inget... Verkar ju vara en instabil mamma och en pappa som inte pallar..
  • Gung Ho

Med tanke på ditt första svar och uppföljningen ser jag att du fortfarande inte har en aning om vad ett halmgubbeargument är.... :-/

• Gung Ho

Kan vara värt att veta att Ess försvarar att använda barn som slagträn för att manipulera sin sambo/man.. Hård som flinta!

• Gung Ho

Ess: Inte OT alls. Ville bara informera de som slösade energi på att argumentera hårklyverier med dig om det futila att argumentera sånt med ngn med psykopatiska drag när det kommer till familjerelationer..

• Gung Ho
    Ess skrev 2013-03-30 09:58:19 följande:
    HaHa du är rätt rolig. Anklagar andra för precis det som du själv uppvisar.
    Detta är ett väldigt bra exempel, du bara SKA till varje pris kommentera oavsett hur dum du än framstår när du håller på.

Jag kommer inte att besvara fler dumheter, detta var det sista. 
    Glad Påsk! 

Jag bara utgår från det du faktiskt skrivit (ang. att använda barn som slagträn i en familjekonflikt), kanske skulle jag låtit andra dra slutsatsen om psykopatiska drag själva.

Du däremot fabulerar fritt och svävar ut i uttryck som 'dynga över' och liknande....ganska sorgligt men sant.. 
  • Gung Ho
    Anonym skrev 2013-04-01 20:55:28 följande:

Du har inte träffat min sambo, och jo hans barn ville bestämma allt, höras mest, få allt, skrek som en stucken gris när det inte blev cartoon på tv, inga regler, ha datorn själv... Så är det till viss del än, nu i veckan köpte jag en ny mobil och gissa vad naturligtvis måste sambons barn få en ny med för annars är det oooooorättvist.

Fast posten du citerar menar ju att ingen argumenterat för att barn skall få ta över. Att barn vill ta över (om de inte lärs annat) är ju ganska naturligt... Barn har sällan någon större förståelse för kostnader, varför det kan verka helt rimligt att de också skall få en ny mobil. Enklast är att vara konsekvent och tydlig i alla regler, då behöver sällan  varken reglerna eller föräldrarna vara drakoniska....
    Har man dock 'missat tåget' och barnen redan lärt sig att de kan 'få allt' (saker, vad de vill göra etc) så har man troligen en lång resa framför sig innan man är på spåret igen.. 
  • Gung Ho
    Anonym skrev 2013-04-02 22:40:58 följande:

Är man 11 år borde man ha ganska klart för sig vad olika saker kostar. Annars är man ute på hal is. Anledningen till att sambons barn vill ha en ny mobil är enkel, det heter avundssjuka, ingen får ha nåt bättre än han. Min 18årige son köpte en surfplatta för pengar han jobbat ihop, gissa om det vart liv på sambons barn då. Spelar ingen roll hur många gånger man förklarar att han köpt dom för egna ihopjobbade pengar, så ska barnet bara HAAAAA.

Eftersom sambon aldrig någonsin varit konsekvent och aldrig kommer vara det heller så blir det som det blir . Och ja sambon har missat tåget och kommer få en kul tonårstid sen.
    Barn vill ha grejer...även om de är 11 år... Ja de är avundsjuka, social kontroll över ha-begär och känslan att andra har mer än en själv lär vi oss inte när vi är 11. För en 11-åring är 'ihoptjänade pengar' fortfarande lite halvabstrakt, speciellt när det handlar om dyrare saker. Läs lite på FL och du hittar många exempel på där vuxna kvinnor inte lärt sig det ännu...
    Reaktionen kommer att komma, men hur 'ihållande' den är (dvs, blir det 'tjat') beror på hur konsekvent man är...där kan man ju 'gräva sin egen grav'. Men skulden ligger då på den vuxne, inte barnet man själv uppfostrat 'fel'.  
  • Gung Ho

Det är faktiskt ganska enkelt. Vill man inte ha bonusbarnen (eller då är det ju styvbarn) i sitt liv SÅ DRA DÅ NÅGON ANNAN STANS! (sorry, härmade inlägget ovan). Att bli tillsammans med någon med barn är inte ett plockande med russin ur kakan. Man måste vara vuxen och gilla hela paketet, annars har man inget där att göra.. (sen behöver man inte bli en ny mamma, men det är en annan sak).

• Gung Ho

Stivisen: Vill jag inte vara barnvakt väljer jag att inte vara det. Väljer jag att vara barnvakt så bör jag inte göra det med utgångspunkt att jag inte vill ha med barnen att göra. Om så är fallet FÅR JAG VÄL DRA NGN STANS DÄR JAG FÅR VARA FÖR MIG SJÄLV! Det sista jag ska göra är att göra ett val och sen sitta och gnälla över mitt eget val... Jättelätt!

• Gung Ho

Jag har, trots ihärdiga händelser att det är vanligt, inte träffat ett bonusbarn som varken lidit eller upplevt engagerade vuxna som ngt som 'trycks ned i halsen på dem'...

• Gung Ho
    Anonym (styvmor) skrev 2013-04-08 13:10:14 följande:
    Så du känner aldrig någonsin att du är trött på dina barn eller bonusbarn? Har du någonsin känt att du befinner dig i en situation som är så surrealistisk att den omöjligt kan vara ditt liv utan att det måste vara en regisserad drama serie med låg budget?

Det är jävligt lätt att titta i backspegeln och säga: "Du borde ha vetat bättre" men det är för att du då har alla korten utlagda på bordet. Jag hade ingen aning om när jag inledde denna kärleksrelation som inkluderade två barn på 50%,  skulle sluta i att jag hade barn på 100%, ett antal besök av polisen hemma, flera rättegångar, rädsla för att vara ensam hemma, läkarbesök för en bruten näsa. antal besök hos psykolog. Men nu när jag vet det, tycker du att jag ska dra då för att jag har mage att gnälla över att livet är tungt ibland??? Och hur blir det då för dessa stackars barn som också hamnat i denna såpa? När ännu en person de knytit an till försvinner eftersom hon inte orkade konstant sätta sig själv sist????

Barn kan vara jobbiga, det är ett faktum... Men nej, har aldrig önskat bort dem eller liknande. De kan vara jobbiga och griniga i en enskild situation...men inte så att det 'hänger över' till samlivet i stort..

Självklart skall man inte krävas att ha barn till 100% om man lever i en relation. Det gäller även de egna barnen btw. Felet ligger väl då snarare i relationen än hos barnen. Detsamma gäller väl de andra händelserna som jag antar inte heller är orsakade av barnen (kan ju ha missat i tråden). Att säga att livet är tungt är ju heller inte samma sak som att jämföra med att få vara barnvakt för evigt åt grannen (som ju inlägget du citerade handlade om som svar på Stivisens halmgubbeargument).

Jag har gått igenom en del riktigt tunga delar i livet jag med... Skall vi prata rättegång så toppar jag nog dig med att ha vittnat mot bandidos och haft (den dömdas) 'släktingar' med skjutvapen utanför min arbetsplats..   Det var inte heller något jag skulle hamna där när jag antog ett byggbolags offert.. :-/  Ibland får man dåliga kort och måste spela dem så gott det går, förhoppningsvis kan man spela sig ur situationen eller byta korten. I situationen du beskriver skulle snarare barnen vara det som gav mig energi när allt annat skit drabbar en. Men det du beskriver stämmer överens med många trådar här. De som skapar trådarna har ofta klivit in i ett förhållande kanske lite förblindade av kärlek och därför hamnat i förhållanden där männen och exet inte rett ut sitt gamla förhållande..
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata