Anonym (styvmor) skrev 2013-04-08 13:10:14 följande:
Så du känner aldrig någonsin att du är trött på dina barn eller bonusbarn? Har du någonsin känt att du befinner dig i en situation som är så surrealistisk att den omöjligt kan vara ditt liv utan att det måste vara en regisserad drama serie med låg budget?
Det är jävligt lätt att titta i backspegeln och säga: "Du borde ha vetat bättre" men det är för att du då har alla korten utlagda på bordet. Jag hade ingen aning om när jag inledde denna kärleksrelation som inkluderade två barn på 50%, skulle sluta i att jag hade barn på 100%, ett antal besök av polisen hemma, flera rättegångar, rädsla för att vara ensam hemma, läkarbesök för en bruten näsa. antal besök hos psykolog. Men nu när jag vet det, tycker du att jag ska dra då för att jag har mage att gnälla över att livet är tungt ibland??? Och hur blir det då för dessa stackars barn som också hamnat i denna såpa? När ännu en person de knytit an till försvinner eftersom hon inte orkade konstant sätta sig själv sist????
Barn kan vara jobbiga, det är ett faktum... Men nej, har aldrig önskat bort dem eller liknande. De kan vara jobbiga och griniga i en enskild situation...men inte så att det 'hänger över' till samlivet i stort..
Självklart skall man inte krävas att ha barn till 100% om man lever i en relation. Det gäller även de egna barnen btw. Felet ligger väl då snarare i relationen än hos barnen. Detsamma gäller väl de andra händelserna som jag antar inte heller är orsakade av barnen (kan ju ha missat i tråden). Att säga att livet är tungt är ju heller inte samma sak som att jämföra med att få vara barnvakt för evigt åt grannen (som ju inlägget du citerade handlade om som svar på Stivisens halmgubbeargument).
Jag har gått igenom en del riktigt tunga delar i livet jag med... Skall vi prata rättegång så toppar jag nog dig med att ha vittnat mot bandidos och haft (den dömdas) 'släktingar' med skjutvapen utanför min arbetsplats..
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
Det var inte heller något jag skulle hamna där när jag antog ett byggbolags offert.. :-/ Ibland får man dåliga kort och måste spela dem så gott det går, förhoppningsvis kan man spela sig ur situationen eller byta korten. I situationen du beskriver skulle snarare barnen vara det som gav mig energi när allt annat skit drabbar en. Men det du beskriver stämmer överens med många trådar här. De som skapar trådarna har ofta klivit in i ett förhållande kanske lite förblindade av kärlek och därför hamnat i förhållanden där männen och exet inte rett ut sitt gamla förhållande..