• Gung Ho

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

jumos skrev 2013-03-26 20:13:42 följande:
    Gung Ho: jag tycker inte att det är konstigt, jag tycker att det är en rimlig regel. Oavsett hur högt man älskar sitt barn eller bonusbarn förändrar inte det det faktum att barnet kanske far runt som en propeller i sängen eller att det blir så varmt att man inte kan sova. Tycker man att det är mysigt med barn i sängen gör man på ett vis, tycker man det inte gör man på ett annat. Vad är konstigt med det? Att alla har ett eget rum som man respekterar som privat är inte konstigt heller i mina ögon.
    Jag kan köpa att vissa har svårt att sova med barnen i sängen. Det har hänt även mig, men jag har valt att prioritera mitt barn. Andra gör ett annat val, det är ok för mig.

Det jag ifrågasatte var regeln där barn inte får gå in i ett rum i huset! Vad finns det för argument för det? 
  • Gung Ho
    Iam skrev 2013-03-26 21:16:40 följande:
    Jag kan ju inte svara för TS, som nu har svarat för sig själv i #120
    Men för min åsikt har jag argumenterat. Å andra sidan var det kanske inte den du ifrågasatte.  

Jag ifrågasatte att man förbjuder ett barn att gå in i ett rum i barnets eget hus. Det känns för mig som ett sjukt behov av privatliv om man skall ha ett helt rum där ens eget kött och blod inte får gå in.... Självklart upp till var och en att välja, liksom att det är upp till mig att kritisera valet..
  • Gung Ho
    jumos skrev 2013-03-26 21:08:40 följande:

Jag är en ganska privat person, och har alltid haft behov av ett eget utrymme. Jag har blivit otroligt störd och irriterad om någon inkräktat på min integritet genom att ta sig rätten att vara i mitt rum utan tillåtelse (från det att jag var liten tills att jag flyttade hemifrån). Utifrån hur jag är som person tycker jag att det är självklart att alla ska ha rätt till ett privat utrymme, barn som vuxen.
    Ja, jag förstår det iom att dina föräldrar hade de reglerna...man överför sina egna nojjor på sina barn såklart.

Hade själv en mamma som inte var direkt 'kramig' av sig (även om hon inte förbjöd mig att vara i mitt eget hem)... Har på olika sätt märkt hur jag varit mer 'privat' än många andra när det gäller den personliga sfären. Har över tid kommit att komma över detta, och när jag fick barn släppte det helt...
  • Gung Ho
    Iam skrev 2013-03-26 21:34:35 följande:
    Men av nyfikenhet... Om ditt barn är på sitt rum, du promenerar in och ditt barn säger åt dig att gå ut för det är barnets rum och barnet vill vara i fred...
    Drar du då slutsatsen att ditt barn har en psykisk störning?
    Säger du åt ditt barn att det minsann är familjens hus och du minsann får vara var du vill?
    Säger du åt ditt barn att det finns inga rum du inte får vara i om du vill?

Om du inte gör det.. varför är det skillnad på ditt barns rättigheter och mina rättigheter?
    Om du gör det... varför respekterar du inte ditt barns behov av ett eget space?  
    Barnets eget behov av ett privatliv växer ju fram med ålder. En treåring, som jag uppfattar att trådstarten handlar om, har inte samma behov som en 13-åring.
    Vill min son (som är 6 år) vara ifred får han vara det, om det inte bara är ett sätt att tex komma undan ett argument (för det är bara om han är arg på oss han vill vara ifred). Det betyder inte att jag inte går in i hans rum om jag har ett ärende dit. Å andra sidan är han välkommen att gå var han vill i huset. Har själv inget behov av att fly från mitt barn, även om jag inte alltid vill ha honom klättrandes på min rygg.

Men jag gör iaf en skillnad på att lämna någon ifred som just då kanske behöver vara det och att förbjuda någon att gå in i ett rum. Om du sen inte gör det vet jag inte riktigt vad jag skall säga... Mår man så illa av sitt barns närvaro i ett rum att man måste förbjuda barnet tillträde, ja då kanske man har problem...om inte psykiska så beteendemässiga / tvängstankar.

Fast det är ju tydligt att ens föräldrars strikta gränser förs över till barnen. Jag föredrar att föra över närhet och tillgänglighet. 
  • Gung Ho
    jumos skrev 2013-03-26 21:42:21 följande:

Jag har det sätt jag har, men att få det till att bero på att mina föräldrar ville ha lugn och ro i sovrummet är att dra det hela väl långt.

Faktiskt inte...tror du det är en slump hur vi blir? Det är en kombination av uppväxt och medfödda drag.
  • Gung Ho
    jumos skrev 2013-03-26 21:52:03 följande:

Då är det väl lite underligt att mina syskon blivit något av en motsats? Vi hade samma regler att förhålla oss till.

Nej, inte om du orkar läsa hela mitt långa inlägg.... Obestämd
  • Gung Ho
    Lilje skrev 2013-03-26 21:46:50 följande:
    Om mina barn hade slängt ut mig från rummet hade jag faktisk undrat varför, för det brukar dom inte göra.  Vi vandrar in till varann om vi vill prata, men är dörren stängd knackar man ju innan.
    Precis...då är det bus på gång....
  • Gung Ho
    Iam skrev 2013-03-26 22:02:34 följande:
    Ibland är det jag som vill vara ifred, då går jag in i mitt rum och ibland vill sambon vara ifred och då går han in p sitt rum.. Sen råkar mitt och sambons rum vara samma.
    Och ingen har väl sagt något om att man inte kan gå in till varandra om man vill prata med någon. Eller hur?  
    Fast det jag från började kritiserade, och då du kände dig nödgad att rycka in, var att förbjuda barn att gå in i ett rum överhuvudtaget...
  • Gung Ho
    Anonym (styvmor) skrev 2013-03-26 22:07:22 följande:
    Ni som alltid vill ha era barn i sängen, hur löser ni sexlivet? 

Vill man alltid ha barnen i sängen får man väl gå någon annanstans antar jag...
  • Gung Ho
    MinaE skrev 2013-03-26 23:36:08 följande:
    Det känns som om jag vill veta varför Iam i tråden, hackar på alla dina inlägg..?
    Vad har jag missat ?  

Vi hade en tidigare meningsskiljaktighet som startade i det att jag hårt kritiserade en TS som ansåg att ingen i hennes nya familj (inkl barn) skulle få ställa några krav på henne. Jag skrev då att jag tyckte att med den inställingen hade man inget i en familj (speciellt med barn) att göra...

Det är överspelat nu.... Skojade lite om att man skall vara försiktig med dessa åsikter, och det var inte populärt..
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata