Iam skrev 2013-03-26 21:34:35 följande:
Men av nyfikenhet... Om ditt barn är på sitt rum, du promenerar in och ditt barn säger åt dig att gå ut för det är barnets rum och barnet vill vara i fred...
Drar du då slutsatsen att ditt barn har en psykisk störning?
Säger du åt ditt barn att det minsann är familjens hus och du minsann får vara var du vill?
Säger du åt ditt barn att det finns inga rum du inte får vara i om du vill?
Om du inte gör det.. varför är det skillnad på ditt barns rättigheter och mina rättigheter?
Om du gör det... varför respekterar du inte ditt barns behov av ett eget space?
Barnets eget behov av ett privatliv växer ju fram med ålder. En treåring, som jag uppfattar att trådstarten handlar om, har inte samma behov som en 13-åring.
Vill min son (som är 6 år) vara ifred får han vara det, om det inte bara är ett sätt att tex komma undan ett argument (för det är bara om han är arg på oss han vill vara ifred). Det betyder inte att jag inte går in i hans rum om jag har ett ärende dit. Å andra sidan är han välkommen att gå var han vill i huset. Har själv inget behov av att fly från mitt barn, även om jag inte alltid vill ha honom klättrandes på min rygg.
Men jag gör iaf en skillnad på att lämna någon ifred som just då kanske behöver vara det och att förbjuda någon att gå in i ett rum. Om du sen inte gör det vet jag inte riktigt vad jag skall säga... Mår man så illa av sitt barns närvaro i ett rum att man måste förbjuda barnet tillträde, ja då kanske man har problem...om inte psykiska så beteendemässiga / tvängstankar.
Fast det är ju tydligt att ens föräldrars strikta gränser förs över till barnen. Jag föredrar att föra över närhet och tillgänglighet.