Inlägg från: Anonym (styvmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (styvmor)

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

Parel skrev 2013-03-31 01:46:08 följande:
    Har läst trådstarten men inte kommentarerna emellan (Det är 42 sidor liksom!)

2. Kanske var det så att jag inte vill träffa barnen så tidigt som jag gjorde, men efter som deras biomamma vägrade att ta hand om sina egna barn och annan barnvakt inte fanns att tillgå så hade vi inget annat val.

- Valet att ställa in en träff finns ALLTID.

5. Min man har barnen alla dagar i veckan, utan knappt någon avlastning från någon.

- Finns hur många föräldrar som helst därute som är ensamstående ut avlastning från någon, så jag vet inte om du menar att det är mer synd om just din man av någon anledning, eller om du bara menar att det är synd om alla ensamstående föräldrar som inte får avlastning, och om du nu älskar honom så mycket, varför avlastar inte du för honom?

Och om barnen är så skitjobbiga, då har du ett val, stå ut med det, le och var snäll (men uppfostra dem naturligtvis så de blir trevliga människor av dem) eller avsluta relationen och gå vidare - Ställer du honom i ett ultimatum så tror jag att han alla gånger väljer barnen, de är just barn, och det är just därför ni som vuxna i stort måste anpassa er till dem (nej jag menar inte konstant och alltid, men generellt så behöver barn mer / en annan trygghet än vuxna).

Jag hatar dig inte alls, bara mina reaktioner på din situation.
    Jag hoppas allt blir bra :)
    Så eftersom pappan alltid hade barnen, ska vi ställa in varje träff då?
  • Anonym (styvmor)
    Anonym (Bea) skrev 2013-03-31 22:27:08 följande:

Hur länge har du varit bonusförälder? Jag tror säkert att du gör det du tror är bäst för barnen och deras pappa men en sån sak som att de kallar dig för mamma? Mina bonusbarn har en mamma och även om de ser mig som en extra "mamma" så hade jag inte velat bli kallad för mamma av dem. Det riskerar att leda till konflikter med biomamman om inte annat.
    Drygt 2 år. Att de kallar mig för mamma, är inget jag har valt. Jag har hela tiden sagt att de har en mamma, men de säger att de har två och det ser de som något väldigt positivt. Det är barnens val och jag respekterar deras val, då konfliktrisken är minimal just när det kommer till detta.
  • Anonym (styvmor)
    MinaE skrev 2013-03-31 22:45:56 följande:
    Jag har läst vartenda ord du skrivit.

Visst finns undantag. Så jag undrar om du läst vad jag skrivit ?

Inte ett ont ord har jag heller skrivit om egen tid med din man. Endera blandar du ihop mig, eller så är du inte läskunnig. 

Inte heller har jag påstått att jag gör allt rätt. Mitt biobarns pappa är psykopat. Så jag vet mycket väl att det finns grader i helvetet.
    Kasta inte skit på folk utan att läsa ordentligt vad de skrivit..! 
    Ber om ursäkt om det med egen tid. Helt klart en ihopblandning.

Känns dock efter att läst alla dina kommentarer för sig att du är lite amvalent i dina åsikter? Det är viktigt med ordning och rutiner, men det får inte finnas regler?
    Barnen tror du skulle må bäst att leva själva med pappa, trots att de antagligen då skulle haft ett vrak till pappa, men då skulle de ju iaf få fortsätta störa varandra i samma säng på nätterna. Om du nu läst allt jag har skrivit så har jag ju förtydligat hur det går till på nätterna hos oss.
    Styr man upp rutiner och ordning så gör man det endast för sin egen skuld? Om jag nu bara tänkte på mig själv och min man var så jagsvag så kunde vi väl bara ha dragit och lämnat barnen med sin psykiskt sjuka mamma? 
  • Anonym (styvmor)
    MinaE skrev 2013-04-01 19:11:33 följande:
    Men alla ska hårddra så jävla mycket.. !

Svart eller vitt liksom. Det finns grå zoner !
    Ingen jag sett hittills tycker att ungar ska få bestämma allt, synas höras över alla andra, ta över hushållet bete sig som förvilda galningar, inte ha några regler osv osv.. Human hantering av situation, barn och bioföräldrar.

Det handlar om mjuk kärlek. Inte hårt hat eller total släpphändhet. Rättvisor inte orättvisor. 

Du har helt rätt och det är ju precis detta hela denna tråd handlar om. Det är aldrig svart eller vitt det är alltid grått. Tyvärr så lägger många in sina egna värderingar i det andra skriver. Det blir kantigt och hårt och onyanserat i text. Men jag tror de allra flesta bonusföräldrar hänger på FL för att få stöd och råd. För att få ut sig sin frustration här, för att bli bättre bonusföräldrar mot sina barn. Jag skrev detta inlägg för att jag tröttnat på att alltid vara övertydlig med att jag tycker om barnen och att jag behandlade dem väl. Jag tycker det är sorgligt att jag måste göra det och vara överdrivet positiv för inte bli klassad som en egoistisk människa som bara tänker på sig själv med en jagsvag man (nu generaliserar  jag ang alla inlägg här och inte dina) 
  • Anonym (styvmor)
    MinaE skrev 2013-04-03 21:03:28 följande:
    Jajo alla.. Visst man kanske inte ber om sina bonus barn de finns där, och man blir kär i föräldern.. 

MEN man måste göra ett vuxet val ( det är det som tillhör vuxenvärlden) Pallar man inte bördan och kan köpa hela paketet - Gå därifrån var vuxna. Barnen är inte det och de kan inte gå. 

Ni måste välja, barnen kan inte det.. ! 
    Nu känns det som du är tbx på det svarta eller vita igen. Varsego och välj: perfekt bonusförälder lite bättre än de biologiska eller dra. Vart försvann gråskalan? Jag tycker det är intressant att du sätter detta krav på alla andra när du själv skriver att du inte är perfekt men ändå har ett bonusbarn??!! Hur kunde du???
  • Anonym (styvmor)
    Gung Ho skrev 2013-04-03 17:29:05 följande:
    Stivisen: Vill jag inte vara barnvakt väljer jag att inte vara det. Väljer jag att vara barnvakt så bör jag inte göra det med utgångspunkt att jag inte vill ha med barnen att göra. Om så är fallet FÅR JAG VÄL DRA NGN STANS DÄR JAG FÅR VARA FÖR MIG SJÄLV! Det sista jag ska göra är att göra ett val och sen sitta och gnälla över mitt eget val... Jättelätt!
    Så du känner aldrig någonsin att du är trött på dina barn eller bonusbarn? Har du någonsin känt att du befinner dig i en situation som är så surrealistisk att den omöjligt kan vara ditt liv utan att det måste vara en regisserad drama serie med låg budget?

Det är jävligt lätt att titta i backspegeln och säga: "Du borde ha vetat bättre" men det är för att du då har alla korten utlagda på bordet. Jag hade ingen aning om när jag inledde denna kärleksrelation som inkluderade två barn på 50%,  skulle sluta i att jag hade barn på 100%, ett antal besök av polisen hemma, flera rättegångar, rädsla för att vara ensam hemma, läkarbesök för en bruten näsa. antal besök hos psykolog. Men nu när jag vet det, tycker du att jag ska dra då för att jag har mage att gnälla över att livet är tungt ibland??? Och hur blir det då för dessa stackars barn som också hamnat i denna såpa? När ännu en person de knytit an till försvinner eftersom hon inte orkade konstant sätta sig själv sist????
  • Anonym (styvmor)

Jag har aldrig sagt att jag avskyr mina bonusbarn, eller önskar bort dem. Jag har skrivit att jag inte älskar dem och att det vore helt underbart med lite mer egen tid med deras pappa. Det är en jävla skillnad.

Gung Ho: har du egna barn? Bonusbarn? Kan du föreställa dig hur barnen skulle må om de förlorade deras mamma? Det här inga vanliga barn vi pratar om, det här är barn som sörjer förlusten av sin mamma, som inte ens är död, men på olika sätt har valt bort sina barn. De gör tyvärr inte så att hela situationen jag befinner mig i blir lättare. Jag beklaga verkligen den situationen du har befunnit dig i, det som jag tycker är anmärkningsvärt är att du faktisk inte verkar kunna känna igen dig i min situation och visa någon slags förståelse. Observera att jag INTE säger till dig att du ska sluta tycka synd om dig själv - om det inte passade hade kunnat skitit i att vittnat och dragit. Det är ju bara att byta identitet och börja ett nytt liv...

• Anonym (styvmor)
    Anonym (x) skrev 2013-04-15 21:31:22 följande:
    Blir kanske lite ot men är grymt imponerad av hur ni skött sovrumsfrågan. Personligen är jag inte så förtjust i att min bonus går in i vårt sovrum, det känns som ett privat rum, det är privat för mig och inget jag vill dela med någon annans barn. Samtidigt förstår jag att barnet kan tycka att det är mysigt att krypa ned i pappans säng, och jag kan förstå att pappan inte tycker att det är så farligt, ibland tycker inte jag heller att det är så farligt, men ibland tycker jag att det inkräktar på mitt privatliv. Har pratat med min sambo om detta men har ännu inte tagit ställning till om det ska vara totalförbud eller inte. Jag tycker att det är jämställt med att jag inte tillbringar tid i bonus rum och säng men min sambo tycker jag överdriver. Vad kommer det sig att ni tog det beslutet? Att de inte fick vara där på natten, det beslutet förstår jag, men hur resonerade ni kring att de inte fick vara där på dagen heller?

För övrigt tycker jag inte alls att du tillhör kategorin bonusmamma man älskar att hata. Du har ju tagit dig an två bonusbarn och om jag tolkar det rätt har du styrt upp en massa oreda. Barnen märker nog att du är bra för pappa och det mår de också bra av.
    Att vårt sovrum blev en barnfrizon hade att göra med att vi vuxna behövde en plats som bara var våran, där vi inte behövde oroa oss för att trampa på en leksaksbil mitt i förspelet. Tiden, oron och energin vi ha lagt på dessa barn för att de ska ha det så bra som möjligt trots deras mammas terror, har var övermäktig och vi behövde en plats att vårda vårt förhållande på. Vi har lyxen att ha ett stort hus med många rum vilket innebär att vi i stort sätt aldrig är i vårt sovrum när barnen är vakna. Dock så får barnen självklart komma in och prata med oss vuxna i vårt sovrum om vi gör något där, men det är inget ställe barnen får vara ensama på eller ha som lekplats. Vårt sovrum är oxå det ställe där jag drar mig undan om jag vill vara i fred. Där får ha mina saker i fred som jag är lite extra rädd om. 
  • Anonym (styvmor)
    Enkman skrev 2013-04-14 21:48:35 följande:
    Varför är din kille ihop med dej överhuvudtaget......har han ingen egen vilja?
    Jag är glad att jag inte är sambo med någon och jag hoppas jag aldrig träffar någon som TS......
    Varför skulle han inte ha en egen vilja? 
  • Anonym (styvmor)
    Enkman skrev 2013-04-18 18:50:38 följande:
    Skulle han ha det tror jag han skulle göra slut med dej.....
    Varför ens fortsätta att leva ett så fruktansvärt liv? Gå vidare och träffa någon som gör att livet är enkelt och roligt istället....bäst för alla inblandade.....
    jag tror inte du har läst ens halva den här tråden.
  • Anonym (styvmor)

Du tycker inte att det känns rimligt att alla andra ska ändra sig? Spännande, känns inte som att du kan någonting om gruppdynamik. Kommer det en ny person in i en grupp så kommer alla i den gruppen garanterat behöva ändra sig, även den nya personen. Jag tycker det är ytterst rimligt att människor - barn som vuxna får ändra sitt beteende så att ALLA i familjen mår bra. Ser inte på något sätt det orimliga i det.

Jag tycker inte heller att det är orimligt att jag är missnöjd med delar av den situationen jag befinner mig i, jag tror du också skulle känna så ibland när du har fått ditt näsben knäckt av barnens galna mamma och sedan behöver sitta med hennes barn och hjälpa dem att bearbeta att de inte få träffa sin mamma eftersom hon hellre väljer att knapra tabletter än att ta hand om sina barn och däremellan terrorisera oss med olika anklagelser.  

Det jag faktiskt egentligen beklagar mig över, är folks sätt att trycka ner varandra på det här forumet. Normen skriver en tråd här för att få hjälp och stöd, inte för att bli hackad på, där folk läser in allt fel om man inte lindat in det i silkespapper. För att inte bli påhoppad som en hemsk styvmamma ska jag skriva att jag inte misshandla barnen, att jag tycker otroligt mycket om den, nej det var fel jag ska ÄLSKA dem från början annars kan jag bara skita i att överhuvudtaget gå på första dejten. Hur fasen ska man kunna göra det? Man får inte ta ansvar över banen som bonusmamma, men man ska mer än gärna röja upp deras skit. Denna tråd är skapad eftersom jag blir frustrerad över påhopp som gång på gång ske när en bonusförälder i desperation för att hen inte orkar mer skapar en tråd för att få råd och tips och inte förstår att hen måste linda in allt i silkespapper.. Bonusbarnen kommer inte bli bättre behandlade för att ni berättar att bonusföräldern är hemska som vågar tänka på någon mer än de stackars arma barnen. Kom med tips och råd hur man kan lösa en svår situation som det är när man skapar nya familjekonstilationer. Sluta utgå ifrån att alla bonusbarn behandlas som askungen gjorde av sin styvmor!

• Anonym (styvmor)
    Enkman skrev 2013-04-18 21:52:19 följande:
    Eftersom jag själv är uppväxt med en styvmor som aldrig älskat sina bonusbarn så känner jag igen mig....nu när vi är vuxna och ser hur hon behandlar sina egna barn och barnbarn så ser jag att hon inte betyder ett skit för mig....
    Om du inte vill ha dina bonusbarn hos dej vill troligen inte dom ha dej i närheten heller och det kommer inte göra ert förhållande varken enklare eller roligare.....som tur är det era val och barnen kommer välja den dagen dom kan göra det.....
    JAg tycker att det är jätte sorgligt om din styvmor inte behandlade dig bra.  Dock tror du ska läsa lite noggrannare vad jag skrivit och läsa in lite mindre dina egna erfarenheter. Jag har aldrig skrivit att jag inte vill ha dem hos mig. Jag har skrivit att det vore trevligt med ensamtid med deras pappa ibland och att jag aldrig någonsin skulle kunnat föreställa mig vad jag gav mig in i när jag blev tillsammans med deras pappa. Idag mår dessa barn betydligt mkt bättre än innan jag kom in i bilden och vi jobbar hela tiden på att de ska må så bra som de bara kan. Men för mig är att älska någon en väldigt stor sak som tar tid, jag hoppas att det kommer komma med tiden.
  • Anonym (styvmor)
    LindaEfraim skrev 2013-04-18 21:58:05 följande:
    Ärligt talat TS varför väljer du att leva med en man som har detta eländiga i bagaget?
    För att det är en fantastisk man, som väger upp det eländiga bagaget. :)
  • Anonym (styvmor)
    Anonym skrev 2013-04-19 11:49:38 följande:
    De var alltså 2 och 4 år och fick inte ens vistas i sin fars sovrum? Mina är 5 och 6 och kommer fortfarande över. Nästan varje natt för att de drömt mardrömmar.
    Anonym (styvmor) skrev 2013-03-26 20:57:32 följande:
    För att svara på sovrumsfrågan. När alla sov i samma säng så fungerade skitdåligt, ingen sov bra och alla störde varandra. På dagarna var alla griniga för att alla hade sömnbrist, i synnerligen barnen. Med egna sängar så stör man inte varandra och vardagen blir betydligt lugnare. 

Självklart får barnen gå in i sovrummet om någon vuxen är där om de vill fråga något, eller om de frågar innan om de får hämta något där inne. Vaknar barnen på nätterna så går deras pappa med dem till sin säng och stoppa om dem och klappar på dem till de somnat om igen.

• Anonym (styvmor)
    LindaEfraim skrev 2013-04-19 11:53:08 följande:
    Den dagen TS får egna barn kommer hon omvärdera hela sitt tänk eller bli lika lat som sin man och hans första fru och låta barnen samsova och mysa i sängen. Detta kommer skapa agg hos hennes barns äldre syskon och den dagen hennes man dör kommer särkullsbarnen se till att de får sin arvslott med råge och sätter den empatilösa gaggande på bar backe. Det finns allt för många sådana scenarier. Se bara på Jarl Kulles särkullsbarn och hans frus arvstvist.
    och det är tack vare såna här kommentarer denna tråd finns. du har inte ens läst hela trådstarten iaf inte ordagrant än mindre allt jag ha skrivit och ändå sätter du dig på din höga hästar och vet precis hur allt är i min familj och hur allt kommer bli. Du kanske ska bli spåtant?

Det är dessutom intressant att du dömer ut både regler och ordning - det är ju fruktansvärt! och att sammysa i sängen - då är man lat? hur tycker du att man ska göra?
  • Anonym (styvmor)
    Iam skrev 2013-04-19 12:01:03 följande:
    När jag och sambon blev tillsammans fick barnen sluta sova i sängen. Min säng är min och den vill jag inte dela med barn. Dels för att jag har svårt att sova med virvlande element som inte kan ligga stilla, och dels för att min säng är just min plats där jag vill kunna dra mig tillbaka och få lugn och ro. 
    Vårt sovrum är även en barnfri zon så att säga... Precis som för TS.
    Om vi är där inne får barnen självklart komma in och prata med oss, eller komma och hämta pappa på natten.. eller mig för den delen för det händer det med.. Men på samma sätt som barnens rum är deras är vårt rum vårt..
    Och tänk..
    Jag har ändå en strålande relation med mina bonusbarn.
    Jag får med jämna mellanrum kommentarer som värmer hjärtat och dottern som nu har lärt sig skriva kommer ofta hem med söta dikter om hur snäll och bra jag är och hur mycket hon tycker om mig. 
    Tänk.. så knas det kan bli.. Att barn förstår att dom är trygga och älskade även när dom inte får sova i min säng.  
    ja tänk hur det kan bli, mina bonusar kallar mig för mamma på helt eget bevåg och ringer och frågar när jag ska komma hem om jag är iväg mer än en natt, trots att jag alltid är noga med att berätta när jag kommer komma tillbaks. Detta måste nog tyda på att jag misshandla mina bonusar psykiskt... ;)
  • Anonym (styvmor)
    LindaEfraim skrev 2013-04-19 10:39:37 följande:
    En fantastisk man som inte orkar med sin vardag utan att låta en annan kvinna styra upp hans liv. Jo han är nog tacksam att han slipper själv. Väldigt vanligt att männens nya tar över den rollen hans förre detta fru axlade. Väldigt bekvämlighet.
    Tror du verkligen det är så det går till? Vem tror du barnen har störts chans att få mat av? Mamman som låtsas vara en sten i sängen, eller pappan som sköter all markservice, får in pengar m.m? Min man är den som alltid har dragit hela lasset. I detta har han dessutom blivit psykisk misshandlad av barnens mamma, som har psykopatiska drag. Det står ingenstans att det är jag som har bestämt reglerna. Det är något som VI har kommit överrens tillsammans. För att få vardagen att fungera för ALLA i familjen. 
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata