• Foxtrott

Vad kostar en liten ponny, i snitt?

Omöjligt att svara på, jag vet, men på ett ungefär.
    Jag menar nu inte inköpssumman utan själva underhållet som ju lär vara betydligt dyrare.
    Förutsättningarna:
    En mindre, äldre ponny som inackorderas helst på någon ridskola, där ridskolan disponerar hästen säg halva veckan och halva veckan är den vår. Jag tänker mig då att den dagliga skötseln av hästen sköts av ridskolan minst halva veckan och att den motioneras genom att ingå i ridskoleverksamheten halva veckan. Det är bara halva familjen som är hästintresserad och det känns inte riktigt lyckat att binda upp sig för daglig skötsel för överskådlig framtid.
    Hästförsäkringar lär vara bra har jag hört, dvs självrisken är relativt låg och ersättningen relativt hög, inte samma premisser som för mindre husdjur? Gäller det även ponnyer eller är det bara för större hästar det är så?

Är det helt galet att skaffa häst om man inte tänker sig bosätta sig i stallet och ägna det mesta av sin fritid åt hästen?

• Svar på tråden Vad kostar en liten ponny, i snitt?
  • Sisisisi

Ni kanske ska leta medryttarhäst istället? Nån som behöver hjälp 2-3 dagar i veckan och köpa en ponny först när intresset att hänga i stallet varje dag finns.

• voldis

Säg att ni kanske betalar 1500:-/ mån kallhyra. HÖ- 600:- / mån. Spån 400:- / mån. Försäkring 1000:-/ mån. Hovslagare 1200:-/ varannan mån. Ca 4000:- i månaden förutsatt att ni har den på ridskola halva veckan

• voldis

Försäkring är bra men dyra i månaden. Sen minskar livsföräkringen ju äldre de blir. Dock inte premien

• Lilia

En vän till mig hade en ponny som hon betalade 6000 kronor i månaden för allt som allt. Sedan blev det förståss dyrare då ponnyn blev sjuk.

• cajsasmamma
    voldis skrev 2013-03-25 16:01:34 följande:
    Säg att ni kanske betalar 1500:-/ mån kallhyra. HÖ- 600:- / mån. Spån 400:- / mån. Försäkring 1000:-/ mån. Hovslagare 1200:-/ varannan mån. Ca 4000:- i månaden förutsatt att ni har den på ridskola halva veckan

1000kr /månaden i försäkring låter dyrt!

Jag betalar mindre än 1000kr /månad för våran tre ponnyer!
  • cajsasmamma
    Foxtrott skrev 2013-03-25 15:44:06 följande:
    Omöjligt att svara på, jag vet, men på ett ungefär.

Jag menar nu inte inköpssumman utan själva underhållet som ju lär vara betydligt dyrare.

Förutsättningarna:

En mindre, äldre ponny som inackorderas helst på någon ridskola, där ridskolan disponerar hästen säg halva veckan och halva veckan är den vår. Jag tänker mig då att den dagliga skötseln av hästen sköts av ridskolan minst halva veckan och att den motioneras genom att ingå i ridskoleverksamheten halva veckan. Det är bara halva familjen som är hästintresserad och det känns inte riktigt lyckat att binda upp sig för daglig skötsel för överskådlig framtid.

Hästförsäkringar lär vara bra har jag hört, dvs självrisken är relativt låg och ersättningen relativt hög, inte samma premisser som för mindre husdjur? Gäller det även ponnyer eller är det bara för större hästar det är så?

Är det helt galet att skaffa häst om man inte tänker sig bosätta sig i stallet och ägna det mesta av sin fritid åt hästen?

Vart i landet håller ni till? Stallplatsen beror mest vart man bor.

Om man kommer till ett bra stall en ridskola eller inackordering och man kan tänka sig att åka till stallet 3-4dagar i veckan är det inte en helt dum idé att skaffa ponny. Men va beredd att barnen tjattap dagligen att åka till stallet

Sen finns det så mycket mer att tänka på när man skaffar häst.
  • Foxtrott
    cajsasmamma skrev 2013-03-25 19:05:25 följande:

Vart i landet håller ni till? Stallplatsen beror mest vart man bor.

Om man kommer till ett bra stall en ridskola eller inackordering och man kan tänka sig att åka till stallet 3-4dagar i veckan är det inte en helt dum idé att skaffa ponny. Men va beredd att barnen tjattap dagligen att åka till stallet
    Sen finns det så mycket mer att tänka på när man skaffar häst.
    Malmö. Vi kan tänka oss sisådär två mil runt om, men helst ska det finnas bussar som går i närheten av stallet.
  • voldis

Jag har en ponny och en häst och betalar 2000:- i månaden på försäkring. 6000:- i månaden för stall och HÖ. Plus spån, kraft och havre. Snart ska den även vaccineras för detta året det kostar 2000:- så en riktigt jobbig månad kan det bli över 10.000:-

• cajsasmamma

Om man kollar lite priser i Malmö-trakten( på storhäst) 

Stallplats inkl foder,strö, in och utsläpp, tillgång till ridhus och mockning 3500kr-4000kr/månad
    Skolning 1000kr/gång ( var 5-8 vecka) 
    Vaccination vet jag inte vad det kostar i Malmö. men vi tar ut en veterinär en gång om året och vaccinera alla samtidigt och vi betalar 300kr/häst smidigt och vaccinera alla hästarna i stallet samtidigt!!
    Träckprov 200kr/hästx2ggr/år
    Försökring för en 12welshsto kostar ca 2400kr/månad

Sen tillkommer massor med annat såsom utrustning, veterinär, självrisk, träningar, transportkostnad mellan hemmet och stallet och träningar mm.

Vad har du tänkt dig för häst? 
    och jag tror att det är bäst att ringa och prata med olika ridskolor om dom tar emot ponnyer som dom ska låna in i sin verksamhet.

• Majsan70

Alltså jag kan väl känna som såatt skall man skaffa häst bör man vara villig att lägga ordentligt med tid på den oxå. Därför hade jag, precis som nån annan här i tråden, rekomenderat att vara medryttare istället.

Dotterns ponny är dyr som tusan i drift.

1200 i stallhyra
    700 hösilage
    300 musli
    500 hovslagare
    300 mineraler, morötter och annat smått o gott
    400 torv
    700 manegeavgift
    600 tränaravgift
    200 vaccinationer o sånt

Detta är fasta avgifter vi har för dotterns ponny varje månad.

• cajsasmamma
    Majsan70 skrev 2013-03-26 21:41:13 följande:
    Alltså jag kan väl känna som såatt skall man skaffa häst bör man vara villig att lägga ordentligt med tid på den oxå. Därför hade jag, precis som nån annan här i tråden, rekomenderat att vara medryttare istället.

Dotterns ponny är dyr som tusan i drift.

1200 i stallhyra

700 hösilage

300 musli

500 hovslagare

300 mineraler, morötter och annat smått o gott

400 torv

700 manegeavgift

600 tränaravgift

200 vaccinationer o sånt

Detta är fasta avgifter vi har för dotterns ponny varje månad.

En annan här ute på landet med eget stall förvånas över dessa priser
  • Majsan70
    cajsasmamma skrev 2013-03-27 06:08:37 följande:

En annan här ute på landet med eget stall förvånas över dessa priser
    Fast du måste väl ändå betala allt annat förutom stallplatsgissar jag?

Den andra ponnyn min dotter hade var billigare i drift då hon åt ungefär hälften av vad den här äter.  Blir det en torr o varm sommar kommer hästarna att gå ute även nattetid o då går det mindre torv. 
  • cajsasmamma
    Majsan70 skrev 2013-03-27 16:09:17 följande:
    Fast du måste väl ändå betala allt annat förutom stallplatsgissar jag?

Den andra ponnyn min dotter hade var billigare i drift då hon åt ungefär hälften av vad den här äter.  Blir det en torr o varm sommar kommer hästarna att gå ute även nattetid o då går det mindre torv. 
    Här är kostnaderna för våran B-ponny

Stallplats 150kr/månaden( har eget stall sm jag hyr)
    Grovfoder 200kr/månad
    Kraftfoder 200kr/månad
    Mineraler 50kr/månad
    Ridhus 50kr/gång ( Rider kanske 4-6ggr/månad
    Träningar 1000kr/månad
     Vaccination 300kr/år
    Försäkring 150kr/månad 
  • Majsan70
    cajsasmamma skrev 2013-03-27 16:16:52 följande:
    Här är kostnaderna för våran B-ponny

Stallplats 150kr/månaden( har eget stall sm jag hyr)
    Grovfoder 200kr/månad
    Kraftfoder 200kr/månad
    Mineraler 50kr/månad
    Ridhus 50kr/gång ( Rider kanske 4-6ggr/månad
    Träningar 1000kr/månad
     Vaccination 300kr/år
    Försäkring 150kr/månad 
    Vilken typ av grovfoder? Våra får hösilage och hon äter som en häst.

Vi har i dag betalat in manegeavgift för tre månader i taget o då slapp vi undan med 500 för en månad.

I övrigt är ju kostnaderna ganska lika...bara det att jag räknat in lite annat smått o gott i vissa kostnader. Som mineraler, morötter o godis o sånt...och ja vi använder aloevera både i maten och utvärtes.
  • cajsasmamma
    Majsan70 skrev 2013-03-27 16:23:18 följande:
    Vilken typ av grovfoder? Våra får hösilage och hon äter som en häst.

Vi har i dag betalat in manegeavgift för tre månader i taget o då slapp vi undan med 500 för en månad.

I övrigt är ju kostnaderna ganska lika...bara det att jag räknat in lite annat smått o gott i vissa kostnader. Som mineraler, morötter o godis o sånt...och ja vi använder aloevera både i maten och utvärtes.

Mina får fritillgång av hösilage i hagen och sen får som tex B-ponnyn 5kg hö i boxen på natten.

Sen får han mineraler, havrekross, korn, betfor, salt.

men jag köper mat till 6stora hästar, 8 shetlandsponnyer och 2B-ponnyer direkt ifrån bönderna här hemma så jag bruka förhanda till mig bra priser.

Som morötter köper jag 105kg för 100kr.

Havren och kornet köper jag direkt i vagnen och krossar själv var fjärde dag.
  • Majsan70
    cajsasmamma skrev 2013-03-27 20:01:20 följande:

Mina får fritillgång av hösilage i hagen och sen får som tex B-ponnyn 5kg hö i boxen på natten.
    Sen får han mineraler, havrekross, korn, betfor, salt.
    men jag köper mat till 6stora hästar, 8 shetlandsponnyer och 2B-ponnyer direkt ifrån bönderna här hemma så jag bruka förhanda till mig bra priser.
    Som morötter köper jag 105kg för 100kr.
    Havren och kornet köper jag direkt i vagnen och krossar själv var fjärde dag.

Det lönar sig att ha fler hästar. Muslin vår ponny äter är ju svindyr. Tur att betforen hon får som tillskott är billig. Hösilaget kostar det som det kostar. Inget man kan påverka o samma med stöet...ja allt kostar ju ...men den andra ponnyn var bra mycket billigare i drift. Men....det är ju inte jag som betalar. Det gör maken.
  • Foxtrott

Jag tror vi hoppar över ponnyägandet ett tag. Åtminstone tills barnet ifråga blir lite äldre och själv kan ta sig till och från stallet.
    När jag frågade runt på ridskolorna här visade det sig att det fanns möjlighet att ta en ponny på sommarfoder eller hur de nu uttryckte sig på ett ställe. Dvs man betalde en rätt symboliskt summa pengar  i månaden för möjligheten att ha som nästan en egen häst under de delar av sommaren då ridskoleverksamheten låg nere och hästen inte var på sommarbete. Hästen sköts i det dagliga av ridskolan och man är två familjer per häst som liksom delar på resten av hästen under ett par månader. Vi kommer nog att börja med det.

• Majsan70
    Foxtrott skrev 2013-03-29 11:15:04 följande:
    Jag tror vi hoppar över ponnyägandet ett tag. Åtminstone tills barnet ifråga blir lite äldre och själv kan ta sig till och från stallet.
    När jag frågade runt på ridskolorna här visade det sig att det fanns möjlighet att ta en ponny på sommarfoder eller hur de nu uttryckte sig på ett ställe. Dvs man betalde en rätt symboliskt summa pengar  i månaden för möjligheten att ha som nästan en egen häst under de delar av sommaren då ridskoleverksamheten låg nere och hästen inte var på sommarbete. Hästen sköts i det dagliga av ridskolan och man är två familjer per häst som liksom delar på resten av hästen under ett par månader. Vi kommer nog att börja med det.

Jag tror ni gör ett klokt val!
    Själv är jag av åsikten att man måste vara engagerad när barnen har häst. Man kan inte släppa barn själva i stallet vid hanterin av hästar och under ridning.

Vi är med i stallet VARJE da och med under VARJE ridtur.
  • cajsasmamma
    Foxtrott skrev 2013-03-29 11:15:04 följande:

Det låter som en bra idé!

Sen kan ni även kanske vara medryttare på någon ponny några dagar i veckan på hösten och vintern så får ni se om intresset finns kvar även den kalla årstiden!
Svar på tråden Vad kostar en liten ponny, i snitt?