Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Vad kostar en liten ponny, i snitt?

Alltså jag kan väl känna som såatt skall man skaffa häst bör man vara villig att lägga ordentligt med tid på den oxå. Därför hade jag, precis som nån annan här i tråden, rekomenderat att vara medryttare istället.

Dotterns ponny är dyr som tusan i drift.

1200 i stallhyra
    700 hösilage
    300 musli
    500 hovslagare
    300 mineraler, morötter och annat smått o gott
    400 torv
    700 manegeavgift
    600 tränaravgift
    200 vaccinationer o sånt

Detta är fasta avgifter vi har för dotterns ponny varje månad.

• Majsan70
    cajsasmamma skrev 2013-03-27 06:08:37 följande:

En annan här ute på landet med eget stall förvånas över dessa priser
    Fast du måste väl ändå betala allt annat förutom stallplatsgissar jag?

Den andra ponnyn min dotter hade var billigare i drift då hon åt ungefär hälften av vad den här äter.  Blir det en torr o varm sommar kommer hästarna att gå ute även nattetid o då går det mindre torv. 
  • Majsan70
    cajsasmamma skrev 2013-03-27 16:16:52 följande:
    Här är kostnaderna för våran B-ponny

Stallplats 150kr/månaden( har eget stall sm jag hyr)
    Grovfoder 200kr/månad
    Kraftfoder 200kr/månad
    Mineraler 50kr/månad
    Ridhus 50kr/gång ( Rider kanske 4-6ggr/månad
    Träningar 1000kr/månad
     Vaccination 300kr/år
    Försäkring 150kr/månad 
    Vilken typ av grovfoder? Våra får hösilage och hon äter som en häst.

Vi har i dag betalat in manegeavgift för tre månader i taget o då slapp vi undan med 500 för en månad.

I övrigt är ju kostnaderna ganska lika...bara det att jag räknat in lite annat smått o gott i vissa kostnader. Som mineraler, morötter o godis o sånt...och ja vi använder aloevera både i maten och utvärtes.
  • Majsan70
    cajsasmamma skrev 2013-03-27 20:01:20 följande:

Mina får fritillgång av hösilage i hagen och sen får som tex B-ponnyn 5kg hö i boxen på natten.
    Sen får han mineraler, havrekross, korn, betfor, salt.
    men jag köper mat till 6stora hästar, 8 shetlandsponnyer och 2B-ponnyer direkt ifrån bönderna här hemma så jag bruka förhanda till mig bra priser.
    Som morötter köper jag 105kg för 100kr.
    Havren och kornet köper jag direkt i vagnen och krossar själv var fjärde dag.

Det lönar sig att ha fler hästar. Muslin vår ponny äter är ju svindyr. Tur att betforen hon får som tillskott är billig. Hösilaget kostar det som det kostar. Inget man kan påverka o samma med stöet...ja allt kostar ju ...men den andra ponnyn var bra mycket billigare i drift. Men....det är ju inte jag som betalar. Det gör maken.
  • Majsan70
    Foxtrott skrev 2013-03-29 11:15:04 följande:
    Jag tror vi hoppar över ponnyägandet ett tag. Åtminstone tills barnet ifråga blir lite äldre och själv kan ta sig till och från stallet.
    När jag frågade runt på ridskolorna här visade det sig att det fanns möjlighet att ta en ponny på sommarfoder eller hur de nu uttryckte sig på ett ställe. Dvs man betalde en rätt symboliskt summa pengar  i månaden för möjligheten att ha som nästan en egen häst under de delar av sommaren då ridskoleverksamheten låg nere och hästen inte var på sommarbete. Hästen sköts i det dagliga av ridskolan och man är två familjer per häst som liksom delar på resten av hästen under ett par månader. Vi kommer nog att börja med det.

Jag tror ni gör ett klokt val!
    Själv är jag av åsikten att man måste vara engagerad när barnen har häst. Man kan inte släppa barn själva i stallet vid hanterin av hästar och under ridning.

Vi är med i stallet VARJE da och med under VARJE ridtur.
Svar på tråden Vad kostar en liten ponny, i snitt?